|
|
کدخبر: ۱۵۸۰۴۴

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن:

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با بیان اینکه بیشترین تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها روی حوزه سنگ آهن مربوط به قیمت گازوییل خواهد بود، گفت: از نیمه دوم سال جاری خطوط تولید کنسانتره راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، مهرداد اکبریان رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه چالش های سال ۹۲ فعالان سنگ آهن باعثشد تا امسال نخستین همایش سالانه انجمن سنگ آهن در اوایل اردیبهشت ماه امسال برگزار شود، اظهار کرد: سرعت تغییر تکنولوژی هر روز در حال افزایش است و البته مسائل داخلی نیز هم راستای تحریم و رکود اقتصادی بر حجم چالش های تولید و تجارت سنگ آهن افزوده است.

وی با بیان این که در صددیم با برگزاری این همایش ضمن تبادل نظرات بخش های مختلف معدنی به وحدت رویه دست پیدا کنیم، افزود: افت قیمت سنگ آهن در بازار جهانی در سال ۲۰۱۴ باعثکند شدن سرمایه گذاری و رکود این حوزه شده است که به همین واسطه یکی از برنامه اصلی انجمن سنگ آهن در سال جاری فعالیت بیشتر در حوزه اکتشاف ذخایر جدید سنگ آهن است البته در همین حال در زمینه ایجاد ارزش افزوده نیز به ایجاد خطوط تولید کنسانتره معدنی و فرآوری آن در کشور اقدامات مناسبی در حال شکل گیری است که به نظر می رسد از نیمه دوم سال جاری باید شاهد به بهره برداری رسیدن این خطوط باشیم.

اکبریان در خصوص تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر تولیدکنندگان سنگ آهن، گفت: بیشترین تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه روی حوزه سنگ آهن مربوط به قیمت گازوییل خواهد بود. هم اکنون بیشتر حمل و نقل سنگ آهن در کشور به جای ریلی از طریق جاده ای انجام می شود. با افزایش قیمت گازوییل قطعا شاهد افزایش کرایه حمل سنگ آهن خواهیم بود و این موضوع برای معادن کوچکی که از بنادر جنوبی دور هستند یک تهدید محسوب می شود. پیشنهاد ما این است که دولت با سرمایه گذاری سنگین هرچه سریعتر خطوط ریلی کشور را توسعه داده تا هزینه جابه جایی مواد معدنی در کشور منطقی شود البته باید سهمیه بندی گازوئیل معادن نیز حفظ شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن اضافه کرد: بازار داخلی سنگ آهن زمانی برای فعالان این بخش دارای توجیه اقتصادی خواهد بود که قیمت فروش سنگ به قیمت صادرات آن نزدیک باشد که در چنین شرایطی بخش خصوصی آمادگی تامین کل نیاز صنعت فولاد به سنگ آهن را خواهد داشت. در شرایطی که قیمت فروش سنگ آهن در بازار داخل با قیمت صادراتی آن فاصله زیادی دارد طرح های توجیهی که به وزارت صنعت داده می شوند نیز چندان اقتصادی نخواهند بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با تاکید بر ضرورت ایجاد کنسرسیوم توسعه و فراوری سنگ آهن در کشور اظهار کرد: ما از همه فعالان حوزه سنگ آهن برای حضور در این کنسرسیوم دعوت می کنیم و این کنسرسیوم در حوزه های مالی و سرمایه گذاری فعالیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون سرمایه سنگینی در بنادر کشور تحت عنوان دموراژ کشتی ها به صاحبان این کشتی ها که عمدتا هم ایرانی نیستند پرداخت می شود، اظهارداشت: ما انتظار قیمت بالایی را برای سنگ آهن در سال جاری میلادی نداریم. اکثر پیش بینی های ما ادامه کاهش قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۱۴ است. به همین دلیل باید تلاش کنیم قیمت تمام شده تولید خود را در سال جاری کاهش دهیم که این کار نیز از طریق افزایش بهره وری در معادن و استفاده از فناوریهای نوین امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: براساس آماری که دولت منتشر کرده سال قبل حدود ۲۳.۵ میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر شد و ارزش صادرات نیز حدود ۱.۵ میلیارد دلار بود. البته ما اعتقاد داریم اعداد مربوط به ارزش صادرات سنگ آهن دارای اشکالاتی بوده و واقعی نیستند. همچنین طبق آمار منتشر شده سال قبل حدود ۳۰.۵ میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید شد.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، از مجموع صادرات سنگ آهن حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن آن مربوط به بخش خصوصی بوده و تولید سنگ آهن بخش خصوصی نیز در سال قبل نیز حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن بوده است البته در این میان حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون تن از تولید سنگ آهن بخش خصوصی در داخل به مصرف کارخانه های فولادی و سیمانی می رسد.

اکبریان در خصوص پیشنهاد حذف عوارض صادرات کنسانتره نیز به بیان توضیحاتی پرداخت و اظهارداشت: اگر دولت قصد دارد اجرای طرح های احداثواحدهای کنسانتره را تسریع کند پیشنهاد ما این است که عوارض صادرات کنسانتره به جای سه تا ۵ سال به یکباره حذف شده تا مشوق لازم برای فعالیت در این حوزه فراهم شود. اگر این اتفاق رخ دهد ظرف دو سال شاهد چند برابر شدن ظرفیت تولید کنسانتره کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی توان تامین کل نیاز سنگ آهن کشور را دارد، گفت: در حال حاضرحاشیه سود فولادسازان اندک است. به همین واسطه تولیدکنندگان این بخش خواستار این مطلب هستند که سنگ آهن را به قیمتی بسیار پایین تر از قیمت واقعی آن خریداری کنند. البته باید در نظر بگیریم که سنگ آهن تنها بخش کوچکی از قیمت تمام شده فولاد را در بر می گیرد. پیشنهاد ما این است که دولت به واحدهای فولادسازی کمک ویژه کند نه اینکه بخواهیم با فشار زیاد به بخش معدن و متوقف کردن توسعه آن به فولادسازان کمک کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در ادامه این نشست خبری از تشکیل شورای معدن و فولاد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با تشکیل این شورا همکاری بین معدنکاران و فولادسازان بیش از پیش خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار