|
|
کدخبر: ۱۵۸۳۷۹

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتاق ایران وجود مناطق آزاد تجاری ایران و کوبا را یکی از زمینه های توسعه همکاری های دو طرف عنوان کرد و گفت: دو کشور باید امکان تبادل اطلاعاتی را برای بخش های خصوصی آماده کنند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در دیدار با سفیر کوبا به اشتراکات روحی، اجتماعی و حتی سیاسی بین دو کشور اشاره کرد و اظهارداشت: ایران و کوبا اشتراکات بسیاری با یک دیگر دارند ولی علی رغم همه این ها، روابط تجاری آن ها در سطح مطلوبی نیست. بنا براین باید با نگاه جدیدی نسبت به این موانع و مشکلات اجازه دهیم که توسعه روابط امکان پذیر شود.

رئیس اتاق ایران ضمن تبریک به مردم کوبا به دلیل ورود واقعی این کشور به اقتصاد آزاد، تصریح کرد: واگذاری اقتصاد به مردم تأثیر بسزایی در شکوفایی اقتصاد دارد. شاید ۵۰ سال کوبا از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم باشد، مانند ایران که ۳۰ سال همین وضعیت را دارد ولی با وجود تحمل همه آسیب های وارده، باعثشده است که خودباوری و اتکای به خود در کوبا و ایران افزایش پیدا کند.

شافعی در ادامه، اطلاعات و شناخت از ظرفیت های کشورها را عامل توسعه روابط ارزیابی کرد و گفت: نبود اطلاعات، مبادله کالا و خدمات را با مشکل روبه رو می سازد. دو کشور باید امکان تبادل آگاهی را برای بخش های خصوصی آماده کنند. در حقیقت سفارتخانه ها می توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی هم چنین موقعیت جغرافیایی کوبا را استراتژیک خواند، افزود: آماده هستیم با علاقه مندی بسیاری روز اقتصاد ایران و روز اقتصاد کوبا را برگزار کنیم. این مسأله موجب افزایش شناخت ها از ظرفیت های دو طرف می شود. چراکه کوبا می تواند دروازه ای رو به کشورهای منطقه باشد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه ایران نیز از نظر جغرافیایی وضعیتی مشابه دارد و همین وضعیت باعثکسب منفعت برای هر دو کشور خواهد شدو در ادامه وجود مناطق آزاد تجاری دو کشور را یکی دیگر از زمینه های توسعه همکاری ها دانست و گفت: مناطق آزاد می توانند راهی برای رسیدن کالاهای کوبایی به بازار آسیای مرکزی، چین و هند باشد؛ سرمایه گذاری در این مناطق، امکان بهره گیری از تسهیلات خاصی را فراهم می سازد.


دعوت رسمی کوبا از شرکت های ایرانی برای حضور در بزرگ ترین نمایشگاه این کشور

ولادیمیر آندرس گنزالس کسادا سفیر جدید کوبا در ایران در این دیدار طی نامه ای به امضای اتاق بازرگانی این کشور از شرکت های ایرانی برای حضور در سی و دومین نمایشگاه صنعتی این کشور دعوت کرد و گفت: این نمایشگاه مهم ترین نمایشگاه در کشور کوبا به شمار می آید.

وی هم چنین از آماده بودن یادداشت تفاهمی که در سپتامبر ۲۰۱۱ میلادی بین اتاق های بازرگانی ایران و کوبا تنظیم شده است خبر داد و گفت: امیدواریم که این تفاهم نامه در شانزدهمین کمیسیون مشترک بین دولت ها به امضا برسد. البته هم چنان تاریخ برگزاری این کمیسیون به دلیل وجود برخی مسائل با توافق دو کشور مشخص نشده است.

سفیر کوبا ادامه داد: به دنبال آن هستیم که قبل از برگزاری این جلسه مشکلاتی چون مسائل بانکی را برطرف کنیم و پس از آن، نشست خوبی را ترتیب دهیم.

آندرس گنزالس کسادا تهاتر را، راه حل مناسبی برای مشکل بانکی موجود بین دو کشور دانست و تشریح کرد: اگر بتوانیم از طریق امضای چند تفاهم نامه مشکلات بانکی موجود را برطرف سازیم، زمینه برای توسعه روابط مناسب خواهد شد. از این طریق جلسه کمیسیون بین دولت ها نیز در شرایط بهتری برگزار می شود.

سفیر کوبا در ادامه از تشکیل هلدینگ شرکت های دولتی داروسازی در این کشور خبر داد. وی ادامه داد: سیاست های اقتصادی کوبا در حال تغییر است در پی آن هستیم که به اقتصاد از دید شرکت ها بنگریم و نه دولت و بخش دولت را از بخش خصوصی جدا کنیم. این گونه، شرکت ها آزادی بیشتری پیدا می کنند.

وی با اعلام این خبر که به تازگی قانون سرمایه گذاری خارجی در کوبا تصویب شده است که قانون گذشته را تغییر داده و سهولت بیشتری به آن بخشیده است، گفت: مدت کوتاهی است منطقه آزاد تجاری در کوبا ایجاد شده که هنوز به طور رسمی کار خود را آغاز نکرده است. این بخشی ظرفیت خوبی برای پذیرش کشتی های تجاری دارد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار