|
|
کدخبر: ۱۵۸۴۳۶

سخنگوی سازمان امداد و نجات در گفت وگو با تسنیم عنوان کرد

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی سازمان امداد و نجات با اشاره به برگزاری دوره ویژه برای ارتقا آموزشهای سگ های زنده یاب ایرانی توسط مربیان صلیب سرخ آلمان گفت: آموزش سگ های زنده یاب با گویش فارسی است ولی زبان تفهیمی سگ های موادیاب با زبان فرانسوی صورت می پذیرد.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، با توجه به فرارسیدن هفته هلال احمر و صلیب سرخ برنامه های متعددی نیز در این هفته از سوی سازمان های زیر مجموعه جمعیت هلال احمر برگزار می شود که بر این اساس حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به برگزاری یک دوره آموزش ویژه برای سگ های زنده یاب ایران اظهار داشت: در نیمه دوم اردیبهشت ۶۰ قلاده سگ زنده یاب از سنین ۶ ماهه تا ۵ ساله تحت نظر مربیان مطرح صلیب سرخ آلمانی این دوره های آموزشی را فرا می گیرند.

وی در تشریح آموزش های مربوطه به سگ های زنده یاب که در عملیات های جست وجو و نجات در حوادثمورد استفاده قرار می گیرند، عنوان کرد: آموزش این سگ ها از ۳ تا ۴ ماهگی شروع می شود و به مدت ۲ سال به طول می انجامد که این آموزش ها در ۲ قالب فرامین اصلی از جمله آموزش های مربوط به هدایت سگ ها به محل حوادثو همچنین آموزش های جست وجو و نجات تعریف می شود.

درخشان با بیان اینکه هر سگ زنده یاب دارای یک مربی است، عنوان کرد: بنابر این وقتی عنوان می شود ۶۰ سگ زنده یاب تحت آموزش قرار می گیرند به معنی آن است که ۶۰ مربی این سگ ها را هدایت می کنند.

وی در تشریح قیمت این سگ های زنده یاب عنوان کرد: توله این سگ ها به مبلغ ۲۰ میلیون ریال است، ولی یک سگ بالغ در حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون ریال قیمت دارد. البته به دلیل ماهیت وجودی سگ های زنده یاب و اهمیتی که دارند نمی توان قیمت مشخصی بر روی آنان قرار داد.

سخنگوی سازمان امداد و نجات به سابقه حضور و آموزش سگ های زنده یاب در ایران اشاره کرد و گفت: تاریخچه ورود سگ های زنده یاب به اوایل سال های دهه ۸۰ برمی گردد که پایه گذاری آموزش این سگ ها در ایران توسط مربیان صلیب سرخ آلمان صورت پذیرفت. بنابر این هر ۲ سال یکبار برای ارتقای آموزش ها و بازآموزی های لازم مربیان معتبر صلیب سرخ آلمان برای ارائه این آموزش ها به ایران می آیند که در نیمه اردیبهشت ماه امسال که مصادف با هفته هلال احمر است گردهمایی بزرگی برای ارتقای آموزش های سگ های زنده یاب ایران برگزار خواهد شد.

درخشان با بیان اینکه در حال حاضر در تهران ۸ قلاده سگ برای حوادثمتعدد حضور و آماده هستند، عنوان کرد: در استانهای حادثه خیز از جمله کرمان و کرمانشاه نیز هر کدام از این استانها ۴ قلاده سگ زنده یاب دارند و در مجموع در هر استان ۲ قلاده سگ زنده یاب از چند سال گذشته آموزش و برای حوادثآمادگی حضور در امدادرسانی و عملیات جست وجو و نجات را دارند.

وی به اهمیت مربیان سگ های جست وجو و نجات اشاره کرد و بیان داشت: یک سگ زنده یاب به تنهایی برای عملیات های جست وجو و نجات و پیدا کردن افراد حادثه دیده کافی نیست، بلکه باید یک مربی این سگ های زنده یاب را در مناطق حادثه دیده راهنمایی و هدایت کند. براین اساس نقش مربیان سگ های زنده یاب بسیار کلیدی است. بنابراین سگ های زنده یاب با سگ های موادیاب بسیار متفاوت هستند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات در تشریح تفاوت سگ های زنده یاب با سگ های موادیاب عنوان کرد: نخستین تفاوت آنها این است که سگ های زنده یاب با مربی خودشان باید بسیار وفق داده شوند، به همین دلیل از روزهای نخست آموزش این سگ ها مربیان ایرانی وظیفه آموزش سگ های زنده یاب کشورمان را برعهده داشتند، بنابراین این سگ ها مفهوم و اصطلاحات زبان فارسی را متوجه می شوند، ولی سگ های موادیاب به دلیل اینکه از روز نخست دارای مربیان و آموزش های فرانسوی بودند با مولفه ها و زبان فرانسوی مفاهیم دستوری را متوجه می شوند.

درخشان خاطرنشان کرد: براین اساس در نیمه دوم اردیبهشت با دعوت از مربیان صلیب سرخ آلمان، آخرین دانش در حوزه سگ های زنده یاب و جست وجو و نجات به مربیان ایرانی انتقال پیدا می کند و در مدت حضور این مربیان آلمانی، سگ های زنده یاب ایرانی مورد تست های لازم قرار می گیرند تا آخرین وضعیت آنان برای حضور در حوادثمتعدد کشور مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار