|
|
کدخبر: ۱۵۸۴۹۱

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از اتمام ترک گیری سد کارون ۴ تا نیمه اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: کار ترک گیری از یکماه پیش با مشارکت یک شرکت اسپانیایی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضازاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازه های بزرگ سدسازی کشور با مسائل پیچیده ای درگیر هستند گفت: علاوه بر اقداماتی که باید در دوره اجرا و بهره برداری صورت گیرد، پایش رفتار سدها با استفاده از ابزار دقیق نیز دنبال می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهارداشت: همچنین از مواردی که ممکن است برای سدها اتفاق بیافتد ایجاد ترک در بدنه سد است که در مورد کارون ۴ کار ترک گیری از یکماه پیش آغاز شده است. ما در گام اول باید ابعاد و شکل ترک ها را شناسایی می کردیم که مجموعه بررسی ها ما را به اینجا رساند که از صاحبنظران داخلی و خارجی در این بخش استفاده شود.

رضازاده ادامه داد: در این رابطه پنل های ملی و بین المللی نیز تشکیل شد و در نهایت یک شرکت اسپانیایی که از معدود شرکت های دنیا است که در بخش رفع ترک خوردگی سدها فعالیت می کند، انتخاب شد. طی سال گذشته پس از انعقاد قرارداد با شرکت HCC مواد مورد نیاز از کشور اسپانیا به ایران حمل شد.

وی تاکید کرد: تا به امروز ۱۶۰ گمانه مختلف در نقاط مختلف سد بررسی شد که برای این کار نیازمند ۲۲۰۰ متر حفاری بودیم. همچنین کار تزریق در ۹۳ گمانه صورت گرفته و در این رابطه نیز ۸ تن مواد مورد استفاده قرار گرفت که با این اقدامات آبدهی ها در نقاط ترک خورد قطع شده است.

این مقام مسئول در شرکت توسعه آب و نیروی ایران افزود: همچنین برای ادامه کار رفع ترک خوردگی در درزهای انقباظی سد نیز قراردادی را امضا کرده ایم؛ بنابراین در این زمینه هیچگونه خطری سد کارون ۴ را تهدید نمی کند. اما در بررسی ها به عوامل گوناگونی در به وجود آمدن این شرایط رسیدیم که می تواند به مسائل اجرایی، حرارتی و کنترل های بین کار اشاره کرد.

به گفته رضازاده، قرار است تا نیمه اردیبهشت ماه کار تزریق در ترک ها به اتمام برسد. به صورت کلی با علاج بخشی سد کارون ۴ می توان گفت به بلوغ فنی در صنعت سدسازی دست یافته ایم.

همچنین در ادامه " آلبرتو کونزالو " مجری طرح و مدیرعامل شرکت اسپانیایی فعال در سد کارون نیز با بیان اینکه در اسپانیا ۱۳۰۰ سد بزرگ وجود دارد گفت: کارون ۴ با بیشترین امکانات قابل دسترسی ساخته شده است، اما ترک ها می توانست مسائل جدیدی برای سد ایجاد کند که برطرف شد.

گفتنی است، سد مخزنی کارون ۴ در استان چهارمحال و بختیاری احداثشده که دارای ۴ واحد ۲۵۰ مگاواتی در مدار نیز است. حجم مخزن این سد ۲۱۹۰ میلیون مترمکعب است که حجم مفید مخزن ۷۴۹ میلیون مترمکعب اعلام شده است.

همچنین این سد به عنوان بومی ترین سد ایران شناخته می شود که در سال ۹۰ توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان به بهره برداری رسیده بود. همچنین این سد با ۲۳۰ متر ارتفاع، بلندترین سد ایران نیز محسوب می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار