|
|
کدخبر: ۱۵۸۵۳۱

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: براساس ماده یک قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است با همکاری سایر قوا الگوی اسلامی– ایرانی پیشرفت را تا پایان سال سوم برنامه تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارایه کند که این الگو پس از تصویب مجلس مبنای تهیه برنامه ششم و برنامه های بعدی قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر نوبخت در نشست تبیین و بررسی لایحه الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در محل این معاونت با اظهار این مطلب افزود: با اینکه دوران پرمشغله اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور و نیز لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ را پشت سر گذاشتیم، از تکلیف قانونی تدوین و ارائه لایحه الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت نیز به هیچ وجه غفلت نشد و در مهلت مقرر قانونی(در روزهای پایانی اسفندماه سال ۱۳۹۲) تهیه و به دولت تقدیم گردید که پس از بررسی و تصویب آن در دولت، به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در لایحه مذکور منویات و تأکیدهای مقام معظم رهبری لحاظ شده است گفت: ایشان همواره در ملاقات با دانشگاهیان بر مفهوم پیشرفت به عنوان امری فراتر از توسعه و متفاوت از آنچه در غرب رایج است تأکید فرمودند که موجب تحولی بنیادین در چارچوب ارزش های اسلامی و ایرانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تهیه الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت از دیدگاه ها و نظرات بدنه علمی کشور استفاده شده، گفت: در عین حال جمعی از کارشناسان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از مدت ها قبل در مورد این لایحه کار کردند.

نوبخت افزود: از دیدگاه مقام معظم رهبری توسعه ای مدنظر است که در چارچوب آموزه های دینی و اسلامی و مبانی فرهنگی و ایرانی باشد.

وی با اشاره به فرضیه ها و سؤال های مختلفی که در روند مطالعات انجام شده در مورد الگوی مذکور صورت پذیرفت، اظهار داشت: نتایج مطالعات در چند جلد کتاب که یکی از آنها در هشت فصل و بالغ بر ۸۵۰ صفحه تدوین شد که در آن ۲۴ کشور در چهار گروه مورد مطالعه قرار گرفت و پس از آن مفاهیمی را که متناسب با اسناد فرادستی نظام جمهوری اسلامی ایران بود، انتخاب شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در جمع بندی کلام پایانی خود گفت: آنچه در این لایحه مدنظر بوده توسعه ای دانش بنیان، همه جانبه، متوازن، پایدار و دین محور و در ابعاد سیاسی، دفاعی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و قضایی، و اداری و مدیریتی بوده است.

در ادامه این نشست تخصصی گزارش عملکرد امور تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و فرآیند تدوین لایحه مطرح و مختصات، اجزاء و مواد لایحه توسط آقای دکتر رضا معصومی راد رئیس امور تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در معاونت مذکور ارایه شد.

شایان ذکر است که در ادامه جلسه، شرکت کنندگان دیدگاه ها و نظرات خود را در مورد پیش نویس لایحه الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت ارایه کرده اند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار