|
|
کدخبر: ۱۵۸۶۶۵

وزیر توسعه ترکیه تاکید کرد

خبرگزاری تسنیم: وزیر توسعه ترکیه بر لزوم رفع مشکلات پیش روی اجرای قرارداد تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه تأکید کرد و گفت: باید شرایط برای حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی دو طرف برطرف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، جودت ییلماز وزیر توسعه ترکیه امروز به عنوان نماینده این کشور با حضور در بیست و چهارمین اجلاس مشترک همکاری اقتصادی ایران و ترکیه با بیان این مطلب که ایران و ترکیه با توجه به تاریخ فرهنگ تمدن خود مشترکات زیادی دارند اظهار داشت: برگزاری این گونه کمیسیون ها باعثمی شود تا سطح همکاری بین دو کشور افزایش پیدا کند.

وی با بیان این مطلب که جمعیت ایران و ترکیه در مجموع حدود ۱۵۰ میلیون نفر است افزود: درآمد کلی ایران و ترکیه را حدودا می توان دو تریلیون دلار اعلام کرد که تعمیق مناسبات تجاری این دو کشور می تواند یک الگوی قابل بهره برداری برای سایر کشورها شود.

وزیر توسعه ترکیه ضمن بیان این مطلب که در سال ۲۰۰۲ حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود گفت: در سال ۲۰۱۴ حجم مناسبات تجاری دو طرف به ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است که این رقم نشان از آن دارد که هر ساله روابط اقتصادی ایران و ترکیه در حال توسعه است اما با توجه به ظرفیت ها این ارقام چندان مطلوب به نظر نمی رسد.

وی با اشاره به اینکه براساس هدف گذاری های ریاست جمهور دو کشور باید بسترهای عملیاتی کردن آنها محیا شود، افزود: در سفر ژانویه ۲۰۱۴ اردوغان به کشور قرارداد تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه تنظیم شد که این امر در پیشرفت توسعه روابط اقتصادی ایران و ترکیه موثر است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با ایجاد بسترسازی ءهای مناسب شرایط برای اجرای قرارداد تجارت ترجیحی میان دو کشور فراهم شود که در این میان تنظیم قراردادهای متعدد اقتصادی می تواند زمینه سازی مناسبی را ایجاد نماید.

وی با بیان این مطلب که هدف ما رسیدن به اقتصاد آزاد است، گفت: باید حضور بخش خصوصی را نیز در همکاری های دو کشور ایران و ترکیه افزایش دهیم و حتی باید علاوه بر تجارت در زمینه همکاری های مشترک نیز به توافقات لازم دست پیدا کنیم.

ییلماز اضافه کرد: شهرک های صنعتی، دروازه های مشترک مرزی، فعال سازی تجارت های مرزی، توسعه همکاری ها و روان سازی تجارت میان دو کشور از جمله اهداف اساسی برگزاری چنین کمیسیون هایی است که در صددیم با رفع مشکلات در مناسبات اقتصادی خود هرساله همکاری های خود را با طرف ایرانی افزایش دهیم.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه برای گسترش همکاری های خود البته با مشکلات متعددی نیز همراه هستیم تصریح کرد: اخذ مابه التفاوت سوخت، دارو و مسائل دیگر از جمله مشکلات تجاری ایران و ترکیه به شمار می آید که درصدد رفع آنها نیز برآمده ایم.

وزیر توسعه ترکیه در ادامه صحبت های خود بر گسترش همکاری های ایران و ترکیه در حوزه های پتروشیمی، نفت و گردشگری تأکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در کمیته های مختلف بیست و چهارمین اجلاس مشترک ایران و ترکیه به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار