|
|
کدخبر: ۱۶۰۲۳۰

در سال ۱۳۹۲

خبرگزاری تسنیم: به رغم افزایش صادرات نفت ایران به هند در ماه های اخیر پس از کاهش تحریم ها علیه تهران، واردات نفت خام هند از این کشور در سال مالی منتهی به ماه مارس(برابر با سال ۱۳۹۲)، حدود یک پنجم کاهش یافته و به ۲۱۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از رویترز، به رغم افزایش صادرات نفت ایران به هند در ماه های اخیر پس از کاهش تحریم ها علیه تهران، واردات نفت خام هند از این کشور در سال مالی منتهی به ماه مارس، حدود یک پنجم کاهش یافته است.
بر اساس اطلاعات تانکری که از منابع تجاری به دست آمده است، هند، پنجمین مصرف کننده بزرگ نفت جهان و بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین، در سه ماهه ابتدایی امسال، روزانه حدود ۳۵۸ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد که حدود ۴۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.
بر اساس این آمارها، خرید نفت هند از ایران در یک سال منتهی به ۳۱ مارس، حتی با وجود افزایش خریدها در بازه زمانی ژانویه تا مارس، ۱۶.۵ درصد کاهش یافته و به ۲۲۲ هزار بشکه در روز رسیده است.
هند و دیگر مشتریان نفت ایران شامل چین، ژاپن و کره جنوبی پس از تشدید تحریم ها علیه تهران در سال ۲۰۱۲، مجبور به کاهش خرید نفت خود از این کشور شدند.
این اقدامات صادرات نفت ایران را به نصف کاهش داد و موجب کاهش درآمدهای نفتی این کشور شد.
هند برنامه ریزی کرده بود تا در سال ۱۴/۲۰۱۳، حداقل به میزان ۱۵ درصد واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد و به ۲۲۰ هزار بشکه در روز برساند.
بر اساس این گزارش، ماه گذشته، واردات نفت هند از ایران نسبت به ماه فوریه ۴۵.۶ درصد افزایش یافت و به حدود ۳۸۷ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه مارس ۲۰۱۳ افزایشی بیش از دو برابری داشت.
آمارهای تانکری توسط یک مقام ارشد دولتی هند تایید شد که گفت، پالایشگاه های هندی در سال ۱۴/۲۰۱۳،۱۰. ۷ میلیون تن، معادل ۲۱۴ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده اند که حدود ۱۸.۶ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.
آمارهای مربوط به رسیدن و بارگیری تانکرها به این دلیل با یکدیگر متفاوت است که سفر دریایی از ایران به هند به صورت معمول ۷ تا ۸ روز به طول می انجامد.
انتهای پیام / / ۸۴

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار