|
|
کدخبر: ۱۶۰۶۰۵

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به فیلمی که در زمان جشن های ۲۵۰۰ ساله، شاه را به واکنش واداشت، گفت: سازمانها و صنوف مختلف می توانند با ارائه خدمت به بیماران از جمله بیماران هموفیلی، از شمول معافیت های مالیاتی برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، علی اکبر پورفتح الله در این مراسم روز جهانی روز هموفیلی اظهار داشت: امسال ۴۰ سالگی تأسیس سازمان انتقال خون را در پیش داریم و در برنامه هایمان تلاش کرده ایم که بروکراسی دولتی نداشته باشیم و نهادهای مردمی نقش بیشتری ایفا کنند و سازمان انتقال خون فقط یک واسطه باشد.

پورفتح الله در این مراسم با قرائت پیام سازمان انتقال خون به مناسبت تأسیس ۴۰ سالگی آن عنوان کرد: در زمانی در کشور شاهد مافیای فروش خون بود، سازمان ملی انتقال خون شکل گرفت و امروز شاهد ورود این سازمان به دهه پنجم عمر خود است، بنابراین زمانی این سازمان شکل گرفت که از دل ارائه خدمت به بیماران هموفیلی تأسیس شد.

وی ادامه داد: امید به زندگی بیماران هموفیلی در سالهای اخیر افزایش یافته است به طوری اینکه شاهد آن هستیم که عمر این بیماران به اندازه عمر سازمان خون از ۴۰ سالگی عبور کرده است و با وجود تمام سختی ها زندگی خود را پیش می برند.

فیلمی که شاه را به واکنش واداشت

رئیس سازمان انتقال خون به فیلم دایره مینا ساخته داریوش مهرجویی در قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: این فیلم مربوط به فروش خون در کشور بود و این در شرایطی بود که در آن روزها جشن ۲۵۰۰ ساله در کشور برپا بود. بسیار تلاش کردند این فیلم اکران نشود و کار به جایی رسید که شاه واکنش نشان داد که اگر در کشور مشکل فروش خون وجود دارد به آن رسیدگی شود و یا اگر آن فیلم مشکلی ندارد اکران شود.

تجهیز امکانات کامل خون، ولی بدون اهدا کننده خون

پورفتح الله تصریح کرد: بنده ۹ سال پیش طی سفری که به برای یک اجلاس بین المللی به مصر داشتم متوجه ماهیت انتقال خون کشورمان شدم زیرا در آن کشور بهترین تجهیزات انتقال خون وجود داشت ولی اهداکننده نبود و وقتی به بیمارستانها مراجعه می کردیم به آدمها آویزان می شدند که بیایند و به بیمارانشان خون اهدا کنند و این در شرایطی است که سازمان بهداشت جهانی نیز از سال ۲۰۰۰ بارها شعارش را تغییر داده است و سعی کرده است که شعار خون داوطلبانه را نشأ دهد ولی به جز ایران هیچ کشوری نتوانست در زمینه سیاست خون داوطبانه اقدام کند البته باید کیفیت زندگی بیماران نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: ۱۰ سال پیش در مقابل انجمن کانون هموفیلی ایران تندیسی پرده برداری شد که نقش ۲ مجسمه سفید و قرمز بود و چقدر خوب آن هنرمند این تندیس ها را ساخت زیرا دیگر آن فرد هموفیلی برخلاف گذشته تکیه به فرد سالم نداده است و این نشان از آن است که بیمار هموفیلی باید بر روی پای خود بایستد.

تاثیر استخر برای تقویت عضلات و کاهش خونریزی بیماران هموفیلی

پورفتح الله به مسئله ورزش و شرایط رفاهی بیماران هموفیلی اشاره کرد و گفت: کارشناسان هندی در تحقیقات خود پی برده اند که وقتی که یک بیمار هموفیلی ورزش می کند مثلاً بتواند در هفته چندبار استخر برود عضلات آن تقویت پیدا می کند و سطح فاکتور ۸ فرد بالا می رود و این مسئله باعثکاهش خونریزی می شود بنابراین کانون هموفیلی ایران می تواند در این راستا با استخرهای خصوصی کشور برای فعالیت ورزشی بیماران اقدام کند. از آن طرف نیز می توان با کمک از تاکسیرانی برای حمل و نقل بیماران اقدام کرد به هر حال طبق قانون سازمانهایی که برای امور خیریه فعالیت کنند از مالیات آنان کاسته می شود.

پورفتح الله ادامه داد: امروز دیگر با خودکفایی در تولید پلاسما توانسته ایم جلوی انتقال بیماری های خونی از یک جغرافیا به جغرافیای دیگر را بگیریم و با پلاسمای ایرانی، داروهای مشتق از پلاسما را تولید کنیم، به طوریکه بیش از ۲۵۰ هزار لیتر پلاسما به خارج از کشور ارسال شده است و پس از تبدیل این پلاسما به دارو، به کشور بازگشته است. در منطقه خاورمیانه نیز فقط کشور ایران است که مشکل اهدای خون ندارد، به طوری که در سال گذشته چیزی بیش از ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون توسط اهداءکنندگان اهداء شد.

رئیس سازمان انتقال خون با تاکید بر استفاده از ظرفیت ملی برای تقویت ngo ها خاطرنشان کرد: امیدواریم پس از ۴۰ سال گذر عمر سازمان انتقال خون به سمتی پیش رویم که ساختار دولتی نداشته باشیم تا با جابه جایی افراد سیاست ها تغییر کند، امروز به جایی رسیده ایم که ۵۰ درصد اهداکننده مستمر خون در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار