|
|
کدخبر: ۱۶۰۶۵۳

خبرگزاری تسنیم: ترکیه که با مراجعه به داوری بین المللی خواستار کاهش قیمت گاز ایران شده است از روسیه نیز خواست قیمت گاز صادراتی به این کشور را کاهش دهد.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از فرانس پرس، وزیر انرژی ترکیه گفت کشورش از روسیه خواهد خواست تا در قیمت گازی که از مسکو خریداری می کند، به آنکارا تخفیف بدهد.
تانر ییلدیز افزود: «مذاکرات و توافقاتی که ما با روسیه داشته ایم به ما این حق را می دهد که در ماه های آینده در قیمت ها یک بازنگری داشته باشیم.»
وی افزود: «ما درخواست های خودمان را در این زمینه به روسیه و مقامات شرکت گاز پروم منتقل خواهیم کرد.»
به گفته ییلدیز، الکساندر مدودف، معاون شرکت گاز پروم روز دوشنبه نشستی را با مقامات دولت ترکیه خواهد داشت تا گفت و گوهای بیشتری صورت پذیرد.
ترکیه بخش عمده گاز و نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کند.
ییلدیز در ادامه گفت: «من بر این عقیده ام که ما مثل همیشه این مشکل را به صورت صادقانه حل خواهیم کرد. اکنون ما گاز را زیر قیمت می فروشیم. ما تلاش های بسیار جدی ای انجام می دهیم تا اجازه ندهیم شهروندان و صنایعمان از قیمت های بالا آسیب ببینند.»
واردات انرژی یکی از دلایل اصلی بالا بودن کسری حساب های جاری ترکیه است که موجب آسیب پذیر شدن اقتصاد این کشور در قبال آشفتگی های مالی جهانی می شود.
پیش بینی می شود که ترکیه در هفته آینده با مقامات گاز پروم در مورد تعدادی از پروژه های انرژی شامل خط لوله جنجال برانگیز مسیر جنوبی که گاز را از طریق دریای سیاه به اروپا انتقال می دهد، به گفت و گو بنشیند.
ترکیه امکان احداثاین خط لوله و عبور آن از سرزمین خود در صورت درخواست مسکو را رد نکرده است.
وزیر انرژی ترکیه بدون توضیح بیشتر گفت: «اگر مسئولان خط لوله مسیر جنوبی چنین درخواستی را مطرح کنند، ما استدلال های مختلفی را پیش خواهیم کشید.»
روسیه قصد دارد از این خط لوله به عنوان جایگزینی برای خط لوله عبوری از اوکراین جهت ارسال گاز خود به اروپا استفاده کند.
ترکیه علاوه بر روسیه، به واردات نفت و گاز از ایران نیز وابسته است و خواستار افزایش قیمت گاز ایران نیز شده است که به دلیل مخالفت ایران به داوری بین المللی مراجعه کرده است.
انتهای پیام / / ۹۴

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار