|
|
کدخبر: ۱۶۰۷۴۵

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی میراثفرهنگی در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی میراثفرهنگی با بیان اینکه هر کسی اعلام کرده سالی چه تعداد می توانیم اثر تاریخی ثبت کنیم صحبتش مبنای علمی ندارد گفت: نمی توانیم اعلام کنیم سالی چه تعداد اثر تاریخی در کشور ثبت می کنیم.

فرهاد نظری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ۳۱ هزار و ۸۵ اثر تاریخی در کشور داریم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سال جاری می توانیم اعلام کنیم که چه تعداد اثر تاریخی می توانیم به ثبت برسانیم اظهار داشت: ما چون برآوردی از آثار واجد ثبت نداریم نمی دانیم برای سال جاری چه تعداد اثر ثبت می کنیم.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه اگر مثلاً در استان خوزستان ۱۰۰ اثر را ثبت می کنیم، اگر ۹۰ اثر تاریخی در این استان وجود داشت تکلیف چه می شود؟ لذا برآوردی از آثار ارزشمند ثبت نشده نداریم و نمی دانیم چقدر است که برای آن برنامه ریزی کنیم تا بگوییم سالی این تعداد را ثبت می کنیم و در ۲۰ سال آینده همه آنها ثبت می شوند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی میراثفرهنگی تصریح کرد: یکی از کارهایی که در شرف اقدام قرار دادیم این است که از استان ها خواسته ایم که محدوده خود را پیمایش و اعلام کنند چه تعداد آثار ارزشمند ثبت نشده ای دارند که قابل ثبت هستند تا برای آن برنامه ریزی کنیم.

نظری در پاسخ به این سوال که عدد یک میلیون اثر تاریخی که مسئولان سازمان میراثفرهنگی عنوان کرده اند چیست یادآور شد: این عدد یک تخمین است، ممکن است یک میلیون اثر تاریخی داشته باشیم ممکن است بیشتر یا کمتر باشد، کار ما بر این اساس پیش نمی رود، باید کار عملی دقیق کنیم تا دقیقا چند اثر داریم و میزان خطا را به حداقل برسانیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.

وی اضافه کرد: کار پیمایش هر استان را شروع کردیم، هر استانی باید کار بررسی و شناسایی را انجام دهد و فهرست آثار ارزشمند ثبت نشده را اعلام کند تا ما هم از آنها بخواهیم سالی این تعداد اثر تاریخی برای ثبت به ما اعلام کنید، از آن طرف عواملی دیگری هم هست که تعیین می کند سالی چه تعداد می توانیم ثبت کنیم.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی میراثفرهنگی با بیان اینکه هر کسی اعلام کرده سالی چه تعداد می توانیم اثر تاریخی ثبت کنیم صحبتش مبنای علمی ندارد در پاسخ به این سوال که این کار جمع آوری فهرست آثار ثبت نشده کشور چقدر طول می کشد خاطرنشان کرد: از استان ها خواستیم برنامه زمان بندی ارائه کنند و برای این کار باید به صورت پایلوت این کار انجام شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار