|
|
کدخبر: ۱۶۰۷۵۳

یادداشت اقتصادی /

خبرگزاری تسنیم: وزارت نیرو به شایستگی با استفاده از یک نظام تعرفه­ گذاری شناخته­ شده در دنیا، مشترکین کم ­مصرف را کمتر از مشترکین پرمصرف مشمول افزایش هزینه برق کرده بود که لازم است این سیاست تا حذف کامل یارانه برای مصارف بی­ رویه ادامه یابد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، سجاد حسین نیا، کارشناس ارشد انرژی و عضو مرکز مطالعات راهبردی انرژی دانشگاه تهران با ارسال یادداشتی بهخبرگزاری تسنیمتعرفه گذاری وزارت نیرو در تعدیل نرخ های مصرفی برق را مناسب تر از تعیین شیب ثابت ۲۴ درصدی برای تمامی پله های مصرفی دانست. در این یادداشت آمده است:

پنج شنبه گذشته، وزارت نیرو با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که تمام قبض های صادرشده از تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۹۲ تا ۲۵ فروردین ماه سال جاری از درجه اعتبار ساقط است و قبوض اصلاح شده با عنوان اصلاحیه صورت حساب برای مشترکان ارسال خواهد شد.هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در توضیح این اقدام وزارت نیرو گفت: براساس مصوبه ابلاغیه دولت این چنین برنامه ریزی شد که دریافتی وزارت نیرو در صنعت برق به طور میانگین ۵۰۳.۲ ریال به ازای هر کیلووات ساعت در سال جاری باشد که برای دستیابی به آن به دلیل اینکه تعرفه ها در بخش های کشاورزی، خدمات عمومی و تولیدات صنعتی کمتر بوده طبیعتاً سایر تعرفه ها از جمله تعرفه بخش خانگی بیش از ۲۴ درصد با افزایش روبه رو شد.بر همین اساس قبوض جدید در سال جاری صادر شد و در اختیار مصرف کنندگان بخش خانگی قرار گرفت اما پس از آن نظر ریاست جمهوری اخذ شد و نظر ایشان این بود که در جهت رضایت مندی مردم تمام سطوح مصرفی برق به طور یکنواخت افزایش ۲۴درصدی داشته باشند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اضافه کرد: مقرر شد با اصلاح تعرفه های بخش خانگی به طوری که ۷ پله مصرفی به صورت یکسان افزایش ۲۴درصدی نسبت به تعرفه های سال گذشته داشته باشند، قبوض جدید صادر شود که در این راستا بعد از ظهر امروز تعرفه های جدید به شرکت های برق منطقه ای و توزیع در سراسر کشور ابلاغ شده و در اواخر هفته آینده قبوض اصلاح شده به دست مردم خواهد رسید.

حال این سوال مطرح است که با توجه به اینکه اصلاح الگوی مصرف انرژی و کاهش هدررفت آنها، یکی از اهداف اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بوده است کدام مدل اصلاح قیمت برق(مدل مورد نظر وزارت نیرو یا مدل مورد نظر رئیس جمهور) تاثیر بیشتر و مناسبتری در این زمینه داشته است؟

با وجود دریافت مجوز افزایش ۳۸ درصدی قیمت برق، وزارت نیرو برای حمایت از مردم و مدیریت تورم، تعرفه ­های برق را که از سال ۹۰ تا کنون بدون تغییر مانده بود، به صورت متوسط ۲۴ درصد افزایش داد. این افزایش از اسفند ماه گذشته در قبوض مشترکین اعمال شده است و قبوض برق با تعرفه­ های جدید به تازگی به دست مشترکین رسیده است.

همچنین مطابق سیاست اعمالی در کشورهای مختلف دنیا، به علت نقش بخش صنعتی و کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کشور، تعرفه­ های این دو بخش کمتر از بخش خانگی و تجاری افزایش یافته است.

از آن جا که نحوه مصرف مشترکین خانگی به صورت یک طیف متنوع از کم مصرف تا پرمصرف تفکیک می­شود، این وزارتخانه به درستی مشترکین کم­ مصرف را کمتر از مشترکین پرمصرف مشمول افزایش هزینه کرده است. با این روش مشترکین پرمصرف برای مصارف بی ­رویه خود هزینه واقعی­ تری پرداخت می­کنند. این روش در طراحی تعرفه­ های جدید از یک نظام پیشرو در نظام تعرفه­ گذاری دنیا بهره می­گیرد که به نظام تعرفه­ های پلکانی افزایشی(IBT = Increasing Block Tariff) مشهور است.

در این نظام، مشترکین برق با یک مقیاس یکسان در مصرف برق سنجیده نمی ­شوند و میان مشترکین کم ­مصرف با مشترکین پرمصرف تفاوت گذاشته می شود. در نتیجه مصرف کنندگان برق به صرفه­ جویی و اصلاح الگوی مصرف تشویق می­ شوند و از فشار به عموم مردم جلوگیری می­شود.

جدول - تعرفه­ های قدیم و جدید برق خانگی و میزان افزایش تعرفه در هر پله مصرف(مدل رد شده وزارت نیرو)

ردیف پلکان

ردیف پله های مصرف ۳۰ روزه به کیلووات ساعت

نرخ قبلی(بهمن ۹۲)

نرخ جدید

درصد افزایش

۱

۰ تا ۱۰۰

۳۰

۴۰.۲

۳۴

۲

۱۰۰ تا ۲۰۰

۳۵

۵۵

۵۷.۱

۳

۲۰۰ تا ۳۰۰

۷۵

۱۱۴

۵۲

۴

۳۰۰ تا ۴۰۰

۱۳۵

۲۲۹

۶۹.۶

۵

۴۰۰تا ۵۰۰

۱۵۵

۲۷۹

۸۰

۶

۵۰۰ تا ۶۰۰

۱۹۵

۳۷۰

۸۹

۷

مازاد بر ۶۰۰

۲۱۵

۴۱۰

۹۰.۶

بررسی تعرفه­ های جدید برق نشان می­دهد پلکان های برق خانگی به ۷ پله تقسیم می­شود که عمده مشترکین در ۳ پله اول قرار دارند. به عبارت دیگر ۸۷ درصد مشترکین در هر ماه کمتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می­ کنند و تنها ۱۷ درصد از مشترکین در ۴ پله بالای مصرف قرار دارند. افزایش تعرفه ­ها در پله اول ۳۴ درصد، در پله دوم ۵۷.۱ درصد، در پله سوم ۵۲ درصد بوده است و با عبور از ۳۰۰ کیلووات ساعت شیب افزایش تعرفه بیشتر می­شود و در پله آخر به ۹۰.۶ درصد می­رسد و مشترکین پرمصرف در بالاترین پله مصرف خود ۴۱۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت می­پردازند.

با وجود افزایش بیشتر پلکان آخر تعرفه برق خانگی، نرخ این پلکان مصرف تنها ۴۱۰ تومان است. این در حالی است که هزینه تمام شده برق با استفاده از گازوییل، بسیار بیشتر از این رقم است و به ۸۰۰ تومان می­ رسد. در این حالت مشترکین پرمصرف تنها نیمی از هزینه تمام شده برق را می­پردازند و برق مصرفی آن ها همچنان حدود ۴۰۰ تومان یارانه در خود دارد. در نتیجه ضروری است وزارت نیرو با ادامه این روش در تعرفه­ گذاری و افزایش بیشتر هزینه برای مصارف بی ­رویه در گام بعد، تعرفه این مشترکین را بدون یارانه و حتی بیش از هزینه تمام شده اعمال نماید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار