|
|
کدخبر: ۱۶۱۰۴۳

واکنش بانک مرکزی به خبر تسنیم؛

خبرگزاری تسنیم: بانک مرکزی با ارسال توضیحاتی به این خبرگزاری اعلام کرد: محاسیه درصد تغییر سالانه قیمت کالاهای اساسی از توان بانک مرکزی خارج نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی در واکنش به مطلب منتشره در اینخبرگزاریمورخ ۹۳/۰۱ / ۱۶ تحت عنوان «محاسیه درصد تغییر سالانه قیمت کالاهای اساسی از توان بانک مرکزی خارج شد»، به توضیحاتی را به تسنیم ارسال و اعلام کرد: اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی به منظور اطلاع هرچه دقیق تر و سریعتر از قیمت برخی از اقلام مهم مواد خوراکی در سطح خرده فروشی و برای مقایسه قیمت فروش این کالاها با قیمت های تعیین شده از سوی دولت و همچنین بررسی کیفیت موارد خوراکی به منظور درجه بندی آنها از نظر نوع، به طور روزانه مواد مهم خوراکی در شهر تهران مورد بررسی و قیمت گیری قرار می دهد.

این کار از اواخر سال ۱۳۵۴ در اداره آمار اقتصادی شروع شده و تاکنون ادامه دارد. در حال حاضر، براساس قیمت های جمع آوری شده، گزارشی تهیه می شود و هرچ پنج شنبه گزارش مربوط به آن هفته، منتشر می گردد. عنوان این گزارش ها، شامل عبارت «هفته منتهی به…» است(که جای خالی، با تاریخ جمعه، یعنی روز پایانی هفته پُر می شود). شایان ذکر است متن این گزارش ها، با عنوان کلی «گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران»، در درگاه اینترنتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی قابل دسترسی همگان است.

اما آنچه توجه خبرنگار محترم «خبرگزاری تسنیم» را جلب نموده است، ستون آخر جدول «متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران» در گزارش «هفته منتهی به ۱۳۹۳/۱ / ۱» است. در ستون فوق الذکر، درصد تغییر قیمت ها، نسبت به هفته مشابه سال قبل درج می شود و هنگامی که این درصد تغییر قابل محاسبه نباشد، با استفاده علامت اختصاری؟ توضیح داده می شود که «محاسبه درصد تغییر امکان پذیر نیست». بدیهی است که محاسبه درصد تغییر در صورتی امکان پذیر است که اصولا عدد و رقمی برای مقایسه و سنجش تغییر وجود داشته باشد.

جست وجویی ساده در بایگانی گزارش های هفتگی، نشان می دهد که در هفته منتهی به روز نخست سال ۱۳۹۲(به علت آنکه در سه روز تعطیل امکان قیمت گیری با پوشش مناسب نداشت) در هفته مذکور امکان انتشار گزارش هفتگی میسر نشد و از آنجا که چنین گزارشی موجود نبود و در نتیجه عدد و رقمی برای محاسبه تغییرات قیمت وجود نداشت. ستون مربوط به درصد قیمت ها نسبت به هفته مشابه سال قبل، خالی ماند و این موضوع هیچ ارتباطی با توانایی یا ناتوانی بانک مرکزی در محاسبه این تغییرات ندارد.

در پایان، همچون همیشه، ضمن دعوت از اصحاب نظر، برای نقد آگاهانه و مشفقانه گزارش های اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، از صاحبان قلم و اهالی رسانه درخواست می کنیم مطالب را با کنکاش مناسب و تبادل نظر با متخصصان مربوطه و رعایت انصاف تنظیم نمایند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار