|
|
کدخبر: ۱۶۱۳۲۱

دانشنامه فاطمی، عصر شنبه در محل سالن همایش های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم رونمایی شد.

گروه فرهنگی مشرق- آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی به آیین رونمایی این دانشنامه تاکید کرد: تدوین دانشنامه فاطمی(س) اقدامی کم نظیر و تاریخی است و گستردگی منابع تحقیق برای نگارش این کتاب بر غنای آن افزوده است.

وی افزود: امروز پژوهش و تحقیق در رابطه با سیره و زندگی حضرت صدیقه کبری(س) بسیار ضرورت دارد.

وی در ادامه این پیام با اشاره به مقام والا و برجسته حضرت فاطمه زهرا(س) و تعابیر ارزشمند پیامبر اکرم(ص) در مورد ایشان، خاطرنشان کرد: هرچه در خصوص سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) صحبت شود بازهم کم است، زیرا همواره نام این بزرگوار مهجور واقع شده است.

آیت الله مکارم شیرازی همکاری و مشارکت محققان عرصه های مختلف علمی را امتیاز دانشنامه فاطمی(س) هنگام نگارش آن دانست و گفت: این دانشنامه از ادبیات بسیار سنجیده و حساب شده برخوردار بوده و از ادبیات پرخاشگرانه به دور است.

این مرجع تقلید در پایان این پیام، یکی از ویژگی های مهم دانشنامه فاطمی را وجود نظم و ترتیب در نگارش آن عنوان کرد و افزود: من به سهم خودم از تلاش ها و زحمات تمامی دست اندرکاران تدوین این دانشنامه قدردانی کرده و به آنها برای پدید آوردن این اثر بی بدیل تبریک می گویم.

مدیر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این آیین گفت: دانشنامه فاطمی در بیش از یک دهه تلاش محققان و فقهای عرصه های مختلف علمی تهیه و تدوین شده و به همه ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) تقدیم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد با بیان شیوه نامه های متفاوت در نگارش کتب دانشنامه و دائره المعارف در سطح جهان گفت: امروزه برخی جریانات ضد دینی و فرقه های ضاله با نگارش برخی دائره المعارف ها، دین اسلام و مکتب تشیع را تحریف می کنند.

وی با اشاره به ضرورت توجه و اهتمام حوزه های علمیه به دانشنامه نگاری دینی خاطرنشان کرد: لزوم شناخت و معرفت حضرت فاطمه زهرا(س) و همچنین تدوین کتاب مرجعی که بتواند در بحران فکری و فرهنگی عصر حاضر در حوزه مطالعات زنان، به تبیین مبانی حقوق و حرمت زن در اسلام با ارایه الگوی عینی زن مسلمان بپردازد، مهمترین هدف تهیه و تدوین این کتاب ارزشمند است.

مدیر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه افزود: مباحثاین دانشنامه در ساختار علمی و موضوعی در ۱۱۸ مدخل و در دو بخش اصلی و ملحقات و در شش جلد ترتیب یافته است و با قطع وزیری و با اندازه حروف در حد معمول کتاب های وزیری و به صورت یک ستونه صفحه بندی شده است.

وی در پایان تصریح کرد: جامعیت مطالب اساسی، مستند بودن مطالب، اصالت مأخذ، پرهیز از تساهل علمی، پایبندی به ساختار مطالب، ایجاز و پرهیز از حاشیه پردازی، پرهیز از ارزش داوری و رعایت ادب علمی، پرهیز از نقل قول مستقیم و نظام چینش مدخل از جمله اصول و ضوابط رعایت شده در دانشنامه فاطمی است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار