|
|
کدخبر: ۱۶۱۸۹۳

جبل النور و غار حرا در فاصله ۴۰ شب مانده به مبعثرسول مکرم اسلام(ص) شبی مهتابی و پرنور را تجربه کرد.

به گزارش مشرقبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، جبل النور و غار حرا همان جایی است که پیامبر رحمت، پس از روزها اعتکاف و عبادت به بعثت رسید.

جبل النور در ۵ کیلومتری شمال شرقی مسجدالحرام در مکه مکرمه واقع شده و پیامبر(ص) هر سال در ماه مبارک رمضان و برخی روزهای دیگر سال در غار حرا معتکف می شدند.

۳ ویژگی مهم غار حرا این است که اولاً شکافی در انتهای آن است که دقیقاً رو به مسجدالحرام است. دوم، موقعیت این غار به گونه ای است که گرمای سوزان مکه به داخل آن نفوذ نمی کند و سوم، داخل غار از ابتدای طلوع آفتاب تا غروب خورشید، روشن است.

تنها دو کس شاهد اعتکاف و نجواهای پیامبر(ص) با معبود خویش در داخل غار بوده اند؛ اول، امیر مومنان، علی(ع) که در خطبه قاصعه به آن اشاره کرده اند و دوم، ام المؤمنین، حضرت خدیجه کبری(س). روزی جبرئیل امین بر رسول مکرم اسلام(ص) نازل شد و به او گفت: «کسی که نزد تو می آید، خدیجه است که با آب و غذا در راه است. هنگامی که نزد تو آمد، سلام پروردگارت و مرا به او ابلاغ کن.»

نکته جالب اینجاست که هم اکنون جبل النور، کوهی که غار حرا در آن واقع شده است، پله بندی شده و زائران می توانند با رنج و سختی کم تری خود را به محل اعتکاف پیامبر(ص) برسانند؛ در حالی که در صدر اسلام، ام المؤمنین، حضرت خدیجه(س) از کعبه تا پای کوه(با فاصله ۵ کیلومتر) را با پای پیاده طی می کردند و سپس این ارتفاع را با آب و غذا بالا می رفتند تا فداکاری خود را به همسر گرامی شان اثبات کنند.

/ /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار