|
|
کدخبر: ۱۶۲۳۸۸

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر خبر داد

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از راه اندازی کمپ ترک اعتیاد ویژه کودکان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، فاطمه دانشور در نشست خبری خود با موضوع بیان اقدامات کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، اظهار داشت: در جریان آغاز فعالیت های این کمیته چند حوزه را مشخص کردیم که یکی از این حوزه های تخصصی مربوط به کارگروه زنان، دیگری کارگروه آسیب های اجتماعی، کارگروه کودک و کارگروه های جوانان و معلولان است.

* تشکیل مجمع زنان تصمیم ساز کشور

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: دغدغه بنده و بسیاری از فعالین زن این بوده و کسانی که در حوزه زنان تصمیم ساز بوده اند تعامل هدفمندی با یکدیگر نداشته اند و کارها جزیره ای انجام می شده است. در این راستا نشستی با ملاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری برگزار کردیم و به تبادل نظر پرداختیم که در نهایت مقرر شد مجمع زنان تصمیم ساز کشور تشکیل به صورت رسمی و حقوقی شود.

وی با اشاره به این که یکی از نکات مربوط به حوزه زنان بحثبنیان خانواده است، تصریح کرد: در برنامه ریزی ۵ ساله ای که برای شهرداری تهران صورت گرفت، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز روی موضوع تحکیم بنیان خانواده ساعت ها وقت گذاشت زیرا آمار های موجود در این زمینه هشدار دهنده است مانند افزایش طلاق و اعتیاد که همه حاکی از این است که بنیان خانواده به مراقبت بیش تری نیاز دارد و باید برنامه ریزی هایی در این زمینه داشته باشیم.

دانشور در ادامه گفت: اکثریت کرسی های دانشگاه ها توسط دختران اشغال شده و می توان گفت دختران و زنان جامعه به آگاهی محیطی خوب و بالایی دست پیدا کردند ولی با توجه به این فرصت های خوبی که پیش آمده و زنان آگاهی و اطلاعات بالاتری نسبت به سابق پیدا کرده اند چه شده که آمار طلاق در کشور ما رو به افزایش است؟

وی افزود: باید در این زمینه عارضه یابی صورت گیرد که آن هم بدون همفکری زنان نخبه و فرهیخته مقدور نیست. کاری که در شورای شهر می توان انجام داد با توجه به زیرساخت هایی مانند سراهای محله ای که شهرداری ایجاد کرده، این است که شرایط حضور زنان در نهادهای مدنی و اجتماعی با حضور حداکثری را فراهم کند.

* اختصاص میزهای مشاوره رایگان برای حفظ بنیان خانواده

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: تخصیص میزهای مشاوره رایگان برای این که زنان بتوانند آن حمایت را از خانواده ای که ابعادش کوچک شده داشته باشند بخشی از نیازهای خود را برطرف کنند یکی دیگر از موضوعاتی است که در کمیته اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. در گذشته نهادهای حمایتی بزرگان فامیل بودند اما در حال حاضر ابعاد خانواده ها کوچک تر شده و چنین شرایطی حاکم نیست بنابراین مددکاران می توانند نقش پررنگ تری در این زمینه داشته باشند و به زنان برای حفظ بنیان خانواده کمک کنند.

* فراهم کردن شرایط ایجاد کسب و کارهای خانوادگی

وی به کارآفرینی برای زنان اشاره کرد و گفت: بیش ترین مدلی که می تواند برای کارآفرینی مناسب باشد ایجاد کسب و کارهای خانوادگی است که بر اساس آن هم به پدران هم به مادران و هم به فرزندان نقش داده می شود. نقش آفرینی زنان در کسب و کارهایی که هم زنان و هم مردان در آن نقش دارند کمک بسیار بالایی به همدلی و انسجام خانواده می کند و علاوه بر ایجاد درآمد زنان دیگر نگران درآمد خانواده نیستند؛ این مدل در بسیاری از کشورها نتیجه خوبی داشته ولی در کشور ما کم تر مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: جلسات منظم کارگروه زنان در بخش بانوان شهرداری به صورت هفتگی در حال برگزاری است تا طرح مذکور سریع تر قابلیت پیاده سازی داشته باشد. در حوزه آسیب های اجتماعی نیز چند موضوع در کارگروه تعیین شده که یکی از آن ها کودکان کار و خیابان است.

*ایجاد سامان سرای اختصاصی کودکان / راه اندازی کمپ ترک اعتیاد ویژه کودکان

وی ادامه داد: برنامه ای که سال گذشته متوجه شدیم جایش خالی است و توانستیم آن را در برنامه سال جاری قرار دهیم اختصاص سامان سرای اختصاصی کودکان بود. با توجه به این که کودک کارتون خواب در شهر وجود دارد کلنگ احداثاین سامان سرا به زمین زده خواهد شد. در کنار این مددسرا کمپ ترک اعتیاد ویژه کودکان نیز ایجاد خواهد شد می تواند الگویی برای سایر شهرهای کشور شود.

دانشور به ساماندهی کارتن خواب ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه تاکنون تنها موضوع نگهداری از این افراد مطرح می شد اما ما طرح ساماندهی آن ها را پیشنهاد دادیم تا وضعیتشان بهبود یابد یا به خانواده هایشان بازگردند. همچنین بررسی آسیب های نوپدید مانند اعتیاد به تلفن همراه، چت روم و اینترنت را در دست بررسی داریم که نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه دیگری در حال فعال شدن است که تحت عنوان کمیته مسئولیت پذیری بنگاه های اقتصادی نام دارد. این مسئله امری است که در دنیا متداول بوده و بنگاه هایی که به مسئولیت های خود عمل کرده اند مشمول تسهیلاتی از سازمان های دولتی می شود. این وضعیت در کشور ما وجود ندارد درحالی که می توان چنین شرایطی را در تهران بوجود آورد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به کارگروه ویژه کودک اشاره کرد و گفت: متآسفانه با افزایش طلاق موجود مظلومی که نادیده گرفته می شود کودک است بنابراین کمیته اجتماعی به صورت ویژه کارگروهی تشکیل داده و طرح هایی در این خصوص در دست بررسی دارد. کارگروه جوانان نیز با توجه به اینکه باید نیازهای کنونی آنها مورد سوال قرار گیرد ایجاد شده و درحال انجام پژوهشهایی در این زمینه هستیم.

*تعبیه کانکس های بهداشتی و آموزشی برای کودکان کوره آجرپزی محمودآباد

وی به اقدامات دیگر کمیته اجتماعی اشاره کرد و گفت: در جریان انجام اقدامات مذکور بازدیدهای تیمی از شورای شهر بازدیدهای هفتگی برگزار می کنند که عموما با تقاضاهای مردم یا ان جی او ها صورت می گیرد در جریان این امر بازدیدی از کوره آجرپزی محمودآباد داشتم که در آن کودکان در شرایط نامطلوبی مشغول کار بودند. این موضوع را در قالب مسئولیت پذیری اجتماعی مطرح کردم و با همکاری برخی از مسئولان مقرر شد کانکس هایی برای برگزاری کلاس های اموزشی و ارائه خدمات بهداشتی به این کودکان تعبیه شود. که به زودی آن ها را راه اندازی خواهیم کرد.

دانشور تصریح کرد: همه کارگروه های ما اتاق فکر دارند تا بتوانیم به طرح های اجرایی دست یابیم. زیرا متأسفانه تکانون طرح های جامعی در این حوزه ها به شکل مناسب وجود نداشته و مدیران شهرداری براساس تفکرات خود کارها را انجام داده اند بنابراین وقتی مدیر بعدی مسئولیت کار را به عهده می گیرد به سلیقه خود کار را انجام می دهد. بنابراین باید سندی داشته باشیم که همراه با مصوبه شکل بگیرد و در آن مشخص شود که چگونه عمل کنیم و به چه نقطه ای برسیم.

وی گفت: درِ کمیته اجتماعی به روی همه اندیشمندان و شهروندان برای ارائه و بیان پیشنهادهای در حوزه های اجتماعی باز است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که برای جلوگیری از تداخلات دستگاه های مختلف در انجام فعالیت های مذکور چه تدبیری اندیشیده شده گفت: در این دوره با تدبیر رئیس شورا چند تن از وزرا در شورا حضور یافتند که فکر می کنم وزیر بعدی نیز آقای ربیعی وزیر کار است. قطعا یکی از میهمانان دیگر باید هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور باشد.

وی افزود: باید قبول کنیم شرایط جامعه به نوعی بحرانی است و شورای شهر مجلس و سایر مسئولان باید در حوزه موضوعات مذکور با یکدیگر همفکری و همکاری داشته باشند. ابعاد زیرساخت های سازمان بهزیستی کوچک و بودجه آن کم است اما شهرداری نیز به عنوان یک نهاد حمایت گر می تواند نقش کمکی در این زمینه داشته باشد.

دانشور در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آیا قرار است شهرداری نقش محوری داشته باشد و به مسئولیت های خود در این حوزه بیافزاید گفت: به طور قطع در برخی حوزه ها مانند حوزه کودکان و ایجاد سامان سرای کودک که تاکنون نمونه آن در کشور نداشته ایم باری به دوش شهرداری اضافه نمی شود اما واقعیت این است که چنین موضوعاتی روی زمین مانده و باید با یک وحدت خارج از نگاه های سیاسی به حل این مشکلات پرداخت و آنها را ساماندهی کرد.

وی گفت: خوشبختانه شهرداری تقریبا زیرساخت هایش آماده و می توان گفت چند قدم جلو است. ما نیز نسبت به تعاملات ایجاد شده خوش بین هستیم و امیدواریم در ادامه این تعاملات نتایج خوبی را شاهد شویم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه یک سوم زنان بعد از مرخصی زایمان بیکار می شوند آیا در این زمینه میتوان تدبیری داشت یا خیر گفت: حل مشکلاتی از این دست را به این شکل دیده ایم که در راستای ایجاد کسب و کارهای خانوادگی به طرح هایی وام اشتغال تعلق گیرد که کارفرمایان آنها زنان باشند. در چنین شرایطی نه تنها با رفتن زنان به مرخصی های زایمان کار از رونق می افتد بلکه دیگر نگرانی برای آنها وجود نخواهد داشت.

*درآمد هفته ای ۲۵ هزار تومان روزی ۵۰۰ هزار تومان کودکان کار / زندگی ۸۰ درصد خانواده های کودکان کار در منطقه ۱۲

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره کودکان کار گفت: با تحقیق های میدانی و پژوهش هایی که به صورت پایلوت در یکی از مناطق شهر تهران توسط مددکاران ما انجام شد به این نتیجه رسیدیم که ۸۰ درصد خانواده های کودکان کار در منطقه ۱۲ زندگی می کنند و متأسفانه برخلاف آنچیزی که سریال تلویزیونی آوای باران ترویج دا دبسیاری از انها دارای خانواده هستند و به گفته مددکاران این کودکان عمدتا برای تأمین معیشت خانواده کار می کنند که درآمدها از هفته ای ۲۵ هزار تومان تا روزی ۵۰۰ هزار تومان متغیر است.

دانشور گفت: بسیاری از مادران کودکان کار به مددکاران گفته بودند که اگر از لحاظ معیشتی مشکل شان برطرف شود حاضرند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند. مددکاران ما از حدود ۱۰۰ کودک کار تست هوش گرفتند که تقریبا نیمی از آنها هوش بالایی داشتند و به نوعی نخبه بودند که با شناسایی این کودکان و ایجاد یک ان جی او جهت تأمین معیشت زندگی آنها می تواند این افراد را در مسیر سازندگی قرار دهد. جزئیات بهره برداری از طرح راه اندازی ان جی او یی برای این منظور را در آینده مطرح خواهم کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نگرانی از ادامه یافتن و به نتیجه رسیدن طرح های مذکور در حوزه های اجتماعی، گفت: یکی از محدودیت های شورای شهر که بنده نیز با آن مواجه هستم ضعیف بودن ابزار نظارتی است که باید برای این امر تجهیزات قوی تری وجود داشته باشد بنابراین اگر از عهده نظارت برآییم می توان این نگرانی را برطرف کرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره ارائه وام جهت ایجاد کسب و کارهای خانوادگی گفت: ممکن است برخی افراد به دلیل بی تجربه بودن یا نداشتن طرحی قوی با شکست روبرو شوند بنابراین وظیفه افراد باتجربه این است که به این افراد مشاوره بدهند. در این راستا کمیته ای در امور بانون شهرداری تهران جهت تشکیل شدن پیش بینی کرده ایم که صاحب نظران حوزه کسب و کار در آن حضور یابند و طرح های شهروندان را برای ایجاد کسب و کار بررسی کنند و در نهایت وام به طرح هایی تعلق گیرد که در آن سود وجود داشته باشد و سرمایه قابل بازگشت باشد در حین انجام سرمایه گذاری نیز باید مشاوری در کنار افراد وجود داشته باشد.

*راه اندازی شعبه ای از بنیاد حضرت خدیجه برای کسب و کار زنان

وی ادامه داد: بسیاری از نهادهای بین المللی وجود دارند که می توان از پتانسیل های مالی آنها کمک گرفت و یک صندوق راه اندازی کرد. در دنیای اسلام بنیاد حضرت خدیجه وجود دارد که برای کسب و کار زنان مبالغی را در اختیار متقاضیان قرار می دهد می خواهیم شعبه ای از این بنیاد را در ایران داشته باشیم که به زودی جزئیات آن را اعلام می کنم.

دانشور در پاسخ به پرسش دیگری درباره شیوه برخورد با کودکان کار گفت: در برخورد قهری با کودکان کار مشکل قانونی وجود دارد چرا که مددکاران چندان اجازه مداخله ندارند و این امر ضعف بیانگر ضعف قانون است که باید مجلس به آن رسیدگی کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جانمایی مکان برای ایجاد سامان سرای کودکان اظهار داشت: به دلیل اینکه نمونه چنین سامان سرایی وجود نداشته باید طراحی مناسبی انجام شود و از نمونه های موفق دنیا استفاده کنیم. این کار طی سه ماه آینده به اتمام می رسد و مکان آن را اعلام خواهیم کرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پایان در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تکدی گری نیز گفت: باید این مسئله را با بحثفرهنگی آغاز کنیم چرا که مردم در این زمینه می توانند نقش آفرین باشند و با کمک نکردن به آنها باعثاز بین رفتن بازار کارشان شوند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار