|
|
کدخبر: ۱۶۲۴۵۴

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران:

خبرگزاری تسنیم: مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران از تامین خون مورد نیاز مادران در حین زایمان خبر داد و گفت: یکی از ثمرات ۴۰ سال تلاش سازمان انتقال خون این است که ما امروز در زمینه فوت مادران به خاطر نبود خون در ایران کمترین مشکل را داریم.

به گزارش حوزه سلامتخبرگزاری تسنیم، علی اکبر پور فتح اله مدیر عامل سازمان انتقال خون میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مادر ولایت و روز مادر و هفته زن را به مردم شریف ایران تبریک گفت و افزود: شعار جهانی انتقال خون در سال جاری اهدای خون سالم برای نجات جان مادران است و برنامه های انتقال خون در سال ۲۰۱۴ در سراسر دنیا بر نجات مادران که متولیان امتداد حیات بشری هستند متمرکز است.

پور فتح اله افزود: مادران از آسیب پذیر ترین اقشارجامعه هستند و سالانه ۱۵۰ هزار مادر به علت خون ریزی در حین زایمان یا دوران حاملگی در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند که در صورت انتقال خون به موقع می توانند به زندگی ادامه دهند.

وی بیان داشت: امروز در ایران هیچ بیمارستان نیازمند به خون و فرآورده های خونی فاقد بانک خون نیست و خون مورد نیاز بیماران در همه بیمارستانها تامین می شود و از این حیثنسبت به کشورهای دیگر منطقه جلو تر هستیم.

پور فتح اله با اشاره به آسیب پذیری بیشتر مادران دارای خون نادر در حین زایمان گفت: ایران از معدود کشورهایی است که در مورد خونهای نادر سرمایه گذاری کرده است و بانک خونهای نادر و اهدا کنندگان خونهای نادر مدیریت می شوند و مادرانی که در این گروه قرار می گیرند با تامین به موقع خون می توانند از مرگ به واسطه عدم دسترسی به خون نجات یابند.

وی افزود: آمار ۱۵۰هزار فوت مادران در حین زایمان و دوران بارداری در صورت دسترسی به خون و فرآورده های آن ۱۵۰ هزار کودک یتیم شده را نیز در خود دارد که این کودکان بی سرپرست و محروم از مادر در معرض آسیب های بزرگ اجتماعی قرار می گیرند.

پور فتح اله عنوان کرد: یکی از ثمرات ۴۰ سال تلاش سازمان انتقال خون این است که ما امروز در زمینه فوت مادران به خاطر نبود خون در ایران کمترین مشکل را داریم و کمتر کسی به این دلیل جانش را از دست می دهد.

وی با اشاره به نقش زنان در تامین خون سالم و کافی در کشور گفت: زنان پیشگامان فعالیت های اجتماعی هستند و چه خوب است که در اهدای خون هم پیشگام باشند اما آمار اهدای خون بانوان در کشور نا امید کننده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون، پور فتح اله اظهار داشت: در گذشته زیر ساخت های سازمان برای آماده سازی بانوان برای اهدای خون مناسب نبوده است و شاخص اهدای خون از ۱۰ درصد به ۴ درصد ظرف ۸ سال گذشته رسیده است.

وی زنان را پیام آوران سلامتی در جامعه خواند و افزود: مادران می توانند الگوی عالی اهدای خون در خانواده باشند و این فرهنگ را به فرزندان خود منتقل کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون همچنین گفت: برنامه جامعی در سازمان تدوین شده است که علل و موانع اهدای خون بانوان و زمینه های آن مورد بررسی قرار گیرد و به طور کامل رفع شود.

پور فتح اله ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک زنان بخش مهمی از اهدای خون و ترویج آن را برعهده بگیرند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار