|
|
کدخبر: ۱۶۲۷۸۵

رویترز با اشاره به اصلاح قیمت بنزین در ایران:

خبرگزاری تسنیم: رویترز با اشاره به کلید خوردن طرح افزایش قیمت بنزین طی هفته جاری در ایران نوشت: طرح توزیع سبد کالا با مشکلاتی همراه شد که دولت روحانی تلاش دارد این اشتباه را در مورد کاهش یارانه حامل های انرژی تکرار نکند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، رویترز با اشاره به افزایش قیمت حامل های انرژی در ایران که قرار است طی هفته جاری انجام شود نوشت: ایران این هفته کاهش یارانه بنزین را آغاز خواهد کرد، اقدامی که محبوبیت عمومی حسن روحانی رئیس جمهور ایران را به بوته آزمایش خواهد گذاشت. افزایش قیمت بنزین نرخ تورم را در این کشور که مدتی است به دلیل تحریم های اقتصادی، از شرایط نامناسب اقتصادی رنج می برد، افزایش خواهد داد.
میزان کاهش یارانه سوخت و قیمت جدید آن هنوز اعلام نشده است، اما این طرح در حالی اجرا می شود که دولت حسن روحانی زیر فشار انتقادات حزب رقیب خود به دلیل بهبود روابط با غرب قرار دارد.
این گزارش افزود: کاهش یارانه ها طرح جدیدی نیست و به پیش از دوران ریاست جمهوری حسن روحانی برمی گردد. هدف از اجرای این طرح، کاهش سهم یارانه ها از بودجه دولت و امکان صرف این پول برای سرمایه گذاری های زیرساختی، کاهش استقراض دولت از بانک ها به منظور فراهم شدن امکان اعطای تسهیلات بانکی بیشتر به بخش خصوصی و تشویق به افزایش بهره وری در مصرف انرژی است.
دور قبلی کاهش یارانه ها که توسط دولت محمود احمدی نژاد به اجرا گذاشته شد، در کنار تحریم های اعمال شده از جانب کشورهای غربی، موجب افزایش شدید نرخ تورم گردید.
روحانی می گوید، مهار تورم اولویت دولت است و نرخ تورم با توجه به اعمال سیاست های پولی و مالی محافظه کارانه تر، به ۳۵ درصد کاهش یافته است. اما اجرای طرح کاهش یارانه ها، حداقل به صورت موقت، تلاش های صورت گرفته برای کاهش نرخ تورم را خنثی خواهد کرد.
محمد شریعتمداری، معاون رئیس جمهور گفته است: «قیمت های جدید بنزین در طی ۲ تا ۳ روز آینده اعلام می شود.»
روحانی گفته است که این افزایش تدریجی خواهد بود و نرخ تورم را افزایش نخواهد داد.
روحانی با اشاره به رقبای سیاسی اش گفته است: «برخی ممکن است از موقعیت استفاده کنند یا از افزایش قیمت ها سوءاستفاده نمایند و با دادن اطلاعات غیردقیق، ترس را به جامعه تزریق کنند.»
این گزارش در ادامه نوشت: اولین تلاش دولت روحانی در اجرای برنامه ای عمومی فاجعه بار بود و این بار وی مصمم است تا از تکرار چنین اتفاقی جلوگیری کند.
در ماه فوریه، دولت وی اقدام به توزیع سبد کالا بین اقشار نیازمند جامعه کرد. تصاویر مردمی که ساعت ها در صف های طولانی برای دریافت چند قلم کالا منتظر ایستاده بودند، تصویر روحانی به عنوان مدیری لایق را مخدوش کرد و وی را در مقابل حملات مخالفانش آسیب پذیر ساخت.
این انتقادات چنان وسیع بود که روحانی در یک مصاحبه تلویزیونی از مردم عذرخواهی کرد.
انتهای پیام / / ۱۱۵

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار