|
|
کدخبر: ۱۶۳۱۳۳

حادثه ای این روزها در سینمای مصر رخ داده و موجب تنش در این سینما شده که همان داستان دنباله دار روشنفکران و دوری آنها از مردم است.

گروه فرهنگی مشرق- این تنها در ایران نیست که جریان روشنفکری در سینما و هنر از مردم دور هستند و به دنبال آمال و آرزوهای خود می روند.

نمونه این اتفاق حادثه ای است که این روزها در سینمای مصر رخ داده است و موجب تنشی در این سینما شده است؛ سینمایی که مهمترین صنعت سینمای عرب را دارد.

داستان از این قرار است که فیلم «زیبایی روح» که اقتباسی بسیار ضعیف از فیلم سینمایی «مالنا» ساخته «جوزپه تورناتوره» است به دستور شخص نخست وزیر مصر از پرده های سینما پایین کشیده شده است.

علت این امر، تصاویر زننده، غیراخلاقی و اباحی و اعتراض مردم و علمای مصر به این فیلم عنوان شده که داستان عشق نامانوس یک پسر نوجوان به یک فاحشه را به تصویر می کشد.

بی بی سی در گفت وگوهایی که با مردم داشته است از اعتراض مردم به این فیلم پرده برداشته است و می گوید مردم مصر دیدن این فیلم ها را برای کودکان، خانواده و نسل آتی مضر می دانند.

یکی از مردم مصر می گوید «اصلا بحثآزادی بیان نیست اینها واقعا فیلم های زشتی هستند؛ اینها چه چیزی را می خواهند بیان کنند که می خواهند آزاد باشند؟ این صحنه های مستهجن؟ بازی با شعور مردم و مسخره کردن آنها کافی است.»

الازهر هم از اقدام دولت مصر ابراز خرسندی کرده و این اقدام را تلاشی برای حفظ ارزش ها خانوادگی و اصول دینی خوانده و فیلم مذکور را موجب تزلزل در امنیت اخلاقی مصر و ترور فکر و ذهن کودکان و نوجوانان خوانده است.

اما در مقابل جریان هنری و سینمایی مصر به شدت به توقف اکران این فیلم اعتراض کرده اند و آن را مخالف با آزادی خلاقیت و هنر خوانده اند.

نخستین اقدام از سوی «احمد عواض» کارگردان سینمای مصر و رئیس اداره نظارت بر سینمای مصر صورت گرفت که استعفای خود را تقدیم مسئولان وزارت فرهنگ این کشور کرد.

مسئول اداره نظارت بر سینمای مصر که دوستی زیادی با تهیه کننده فیلم «زیبایی روح» داشته است پیش از این علیرغم مخالفت ۱۱ تن از اعضای شورای نظارت، با اکران این فیلم، آن را روانه اکران کرده بود.

مخالفتی که از جمله دلایل آن وجود صحنه های غیراخلاقی و همچین عدم التزام کارگردان به اصلاحات سناریو تصویبی این شورا بوده است.

در اقدامی دیگر تعدادی از سینماگران مصر اقدام به صدور بیانیه ای کرده که در آن اسامی اتحادیه انجمن های هنری، اتاق صنعت سینمای مصر و کمیته سینما در شورای عالی فرهنگ مصر به چشم می خورد.

امضاکنندگان این بیانیه با ابراز تعجب و ناخرسندی از اقدام نخست وزیر مصر، عنوان کرده اند: این مخالفت ربطی به محتوای فیلم ندارد و می دانیم که این تصمیم بخشی از مردم جامعه را که به اخلاق پایبندند راضی می کند اما این مداخله در امور فرهنگی از سوی دولت است!

کارگردان و سازندگان این فیلم همچنین اعلام کرده اند که قصد دارند در کمیته ها و دستگاه های مربوطه تظلم خواهی و شکایت کنند.

به گزارش فارس، هنگامی که انقلاب ۲۵ ژانویه مصر به پیروزی رسید یکی از مسائلی که دنبال شد «سینمای پاک» بود؛ سینمایی که نخستین جریانی که گام اول را برداشت «اخوان المسلمین» بود.

تلاش های اخوان با درگیری این جریان در مسائل سیاسی به اغما رفت و با سقوط دولت برآمده از این جریان عملا دنباله طرح «سینمای پاک» گرفته نشد تا اینکه جریانی با عنوان «تمرد سینمایی» شکل گرفت که آن هم این روزها به اغما رفته است.

اما به نظر می رسد اقدام اخیر از برکات انقلاب مصر است چه اینکه در دوران مبارک و پیش از آن فیلم های به مراتب بدتری در سینماهای مصر به نمایش درمی آمد که مردم مخالفتی با آن نمی کردند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار