|
|
کدخبر: ۱۶۳۲۱۶

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با اشاره به احداث۲۶ طرح جدید فراورش نفت نمکی از افزایش ۳۷۵ هزار بشکه ای فرآورش نفت نمکی ایران در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از راهکارهای جبران افت سالانه ۳۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت ایران، اجرای طرح های تولید ثانویه و بهره برداری از مجتمع های جدید نمک زدایی به منظور کاهش میزان طلای سیاه است.

از این رو در طول چند سال گذشته تاکنون با افزایش عمر میادین نفت ایران به ویژه در مناطق نفتخیز جنوب و افزایش میزان نمک موجود در نفت استخراجی، طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری از کارخانه های جدید نمک زدایی در دستور کار قرار گرفته است.

حمید راکی درباره جزئیات اجرای طرح های جدید نمک زدایی از نفت در مناطق نفتخیز جنوب ایران، گفت: هم اکنون ۲۶ پروژه با اعتباری معادل ۹ هزار میلیارد ریال برای احداثو توسعه واحدهای نمکزدایی نفت در دست اجرا است.

وی با اعلام اینکه اجرای این پروژه ها با هدف افزایش ظرفیت فرآورش نفت نمکی استحصال شده از میادین مناطق نفت خیز جنوب به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز در قالب ۵ طرح جامع و یک طرح بهینه سازی برنامه ریزی شده است، گفت: ظرفیت سازی فرآورش نفت نمکی، بالا بردن کیفیت نفت تولیدی، صیانت از ذخایر نفتی با جلوگیری از حفر چاه های جدید، جلوگیری از کاهش خوراک پالایشگاه ها و رفع مشکلات زیست محیطی با تزریق پساب واحدهای نمکزدایی به چاه های دفعی را از اهداف اجرای پروژه های نمکزدایی است.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت مناطق نفتخیز جنوب از مهمترین این پروژه ها به احداثکارخانه جدید نمکزدایی اهواز متمرکز با ظرفیت ۲۲۰ هزار بشکه در روز، احداثکارخانه نمکزدایی شماره ۳ گچساران با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز، احداثکارخانه نمکزدایی بی بی حکیمه یک با ظرفیت ۵۵ هزار بشکه در روز و احداثواحد نمکزدایی هفتکل و نفت سفید با ظرفیت ۴۵ هزار بشکه در روز اشاره کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در صورت تامین اعتبار لازم اعم از ارزی و ریالی و تزریق نقدینگی مناسب، پروژه های احداثکارخانه نمکزدایی گچساران سه و بی بی حکیمه یک در سال جاری افتتاح و بهره برداری شود اظهار داشت: در بخش توسعه واحدهای نمکزدایی نیز پروژه هایی همچون تجهیز واحد نمکزدایی رگ سفید یک، توسعه واحد نمکزدایی اهواز ۲ بنگستان و تجهیز واحدهای نمکزدایی مارون در دست اقدام است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار