|
|
کدخبر: ۱۶۳۲۳۲

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خبر داد:

خبرگزاری تسنیم: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از تولید ۲۵ درصد زباله کشور در استان های ساحلی خبر داد.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست یک روزه هم اندیشی مدیریت پسماندهای ساحلی کشور که همزمان با ۲ اردیبهشت روز جهانی زمین پاک در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان هفت استان ساحلی گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: اگرچه تا امروز فعالیت های مختلفی در زمینه مدیریت پسماند صورت گرفته است ولی این فعالیت ها جامع و کافی نیست و امیدوارم نشست امروز آغازی برای اقداماتی مناسب در حوزه پسماند کشور باشد.

متصدی با اشاره به تولید روزانه ۱۴ هزار تن زباله در استان های ساحلی، افزود: بالاترین حجم زباله مربوط به خوزستان با ۴۸۰۰ تن تولید زباله در روز است.

وی با تاکید بر این موضوع که ۲۵ درصد کل زباله کشور در استان های ساحلی تولید می شود، تصریح کرد: با مدیریت این میزان زباله، بخش عظیمی از پسماند کشور مدیریت خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با برشمردن چالش های پیش رو در حوزه مدیریت پسماند، مهم ترین معضل پسماند استان های ساحلی به ویژه استان های شمالی را کمبود و محدودیت زمین برای دفن زباله دانست و اضافه کرد: عدم تفکیک زباله از مبداء، نبود اعتبارات لازم برای مدیریت پسماند کشور، کمبود امکانات و دانش فنی در این حوزه از دیگر چالش های عمده در مدیریت پسماند استان های ساحلی است.

تنها ۱۰ درصد زباله کشور در مبداء تفکیک می شود

این مقام مسئول با اذعان به اینکه امروز زباله به بحرانی خطرناک در محیط زیست و بهداشت کشور تبدیل شده است، گفت: دفع غیر اصولی، تفکیک غیر بهداشتی زباله به گونه ای که تنها ۱۰ درصد زباله های کشور در مبداء تفکیک می شوند و فقدان مدیریت پسماند دریانوردی و گمرکی از مهم ترین چالش های حوزه پسماند کشور است.

متصدی ضمن تاکید بر رویکرد برنامه محور دولت تدبیر و امید برای رفع چالش های کشور، تصریح کرد: این برنامه ها در چند محور، رعایت قوانین و مقررات، الزام دستگاه ها به پاسخگویی و ایجاد ساختار بررسی و ارزیابی روند اجرای برنامه ها تنظیم می شود.

وی خاطر نشان ساخت: تعامل و هماهنگی ارگان ها و بخش های مختلف از جمله سمن ها، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، جوامع محلی و بومی، رسانه ها؛ توانمند سازی و بسترسازی برای مشارکت فعال بخش خصوصی در اجرای برنامه ها مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی که تصدی گری را وظیفه بخش خصوصی و نظارت و حاکمیت را وظیفه بخش دولتی بیان کرده است؛ برنامه ریزی کوتاه، میان و بلند مدت برای رفع چالش پسماند کشور؛ تامین اعتبارات لازم برای اجرای برنامه های تنظیمی و تهیه و تدوین دستورالعمل ها از جمله مهم ترین نیازها و اولویت های برنامه ریزی در این حوزه است.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست عدم تصویب آئین نامه ها و دستورالعمل های قانون مدیریت پسماند کشور مصوب سال ۱۳۸۴ را یکی از نقاط ضعف بزرگ دانست که ناشی از نبود مدیریت صحیح محیط زیست در سال های گذشته است.

افزایش تولید زباله در ایران خلاف حرکت جهانی است / ایجاد جنگل پلاستیک در برخی نقاط ایران


متصدی نبود آموزش مردمی به منظور کاهش تولید زباله را یکی از چالش های مهم مدیریت پسماند کشور اعلام کرد و اظهار داشت: افزایش تولید زباله در ایران خلاف روند کاهش تولید زباله در دنیاست و این روند آنچنان صعودی داشته است که در برخی شهرها حتی جمع آوری روزانه زباله در موارد متعدد هم جوابگو نیست، در حالیکه در برخی شهرهای دنیا، بازه زمانی جمع آوری زباله به دو روز یا سه روز یکبار افزایش یافته است.


این مقام مسئول همچنین با ابراز نگرانی از روند رو به رشد استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و به طور کلی مواد پلاستیکی تجزیه ناپذیر توسط مردم، گفت: در برخی نقاط ایران شاهد جنگل های پلاستیکی به جای جنگل های طبیعی هستیم.


عدم اجماع در انتخاب بهترین روش دفع پسماند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحثدر مدیریت پسماندهای استان های ساحلی را عدم اجماع در انتخاب بهترین روش دفع زباله دانست و اعلام کرد: تعیین و انتخاب بهترین روش دفع پسماند با در نظر گرفتن کلیه مولفه های محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی و در تعامل با سایر ارگان های دولتی و خصوصی درگیر در موضوع یکی از دستورکارهای آینده سازمان است.
وی تاکید کرد: به فعل رساندن ظرفیت و پتانسیل بالقوه جامعه مدنی در ارتباط با مسائل زیست محیطی یکی از مهم ترین شروط تحقق اهداف و برنامه ریزی در مدت زمان کوتاه است.

آموزش مردم، متضمن موفقیت برنامه های حوزه پسماند

متصدی ادامه داد: آموزش و فرهنگ سازی برای مردم جامعه و تغییر نگرش آن ها به پسماند، ۸۰ درصد برنامه ریزی های حوزه پسماند را در بر می گیرد و متضمن موفقیت برنامه ریزی های این حوزه است. زیرا با ترویج الگوهای درست مصرف، الگوسازی برای روستاهای بدون پسماند، پرهیز از اختلاط پسماند، مدیریت صحیح پسماند، دفع اصولی و درست پسماند و ساماندهی محل دفن زباله ها در نوار ساحلی کشور، می توان بخش عمده ای از معضلات پسماند استان های ساحلی را رفع کرد.


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از چهره زشت و انباشته از زباله سواحل کشور، گفت: بسیار ناراحت کننده است که در سواحل کشور مضاف بر زباله های خانگی، شاهد زباله های بیمارستانی و صنعتی باشیم.


وی ادامه داد: در کوتاه مدت می توان برخی معضلات پسماندی کشور به ویژه معضلات نبود یا کمبود سطل زباله در مراکز تفرجگاهی یا دفع و جابه جایی نخاله های ساختمانی از ورودی شهرها را برطرف کرد.
سیستم خوداظهاری پایش پسماندهای صنعتی به زودی ایجاد می شود.


ایجاد سیستم خوداظهاری پایش پسماندهای صنعتی

این مقام مسئول با اشاره به برنامه سازمان برای ایجاد سیستم خوداظهاری پایش پسماندهای صنعتی از طریق سیستم های الکترونیکی و مجازی، اظهار داشت: علاوه بر پسماندهای صنعتی، پسماندهای پزشکی، بی خطرسازی این پسماندها و نحوه دفع و امحاء ان ها از دیگر موضوعات بسیار مهم در حوزه پسماند کشور است.


وی بی خطرسازی زباله های بیمارستانی را فرصتی برای جمع آوری و جابه جایی اصولی و بهداشتی آن ها دانست نه راهی برای مخلوط کردن آن ها با زباله های شهری و با تاکید بر این موضوع که غفلت از پسماند پزشکی مطب ها، می تواند خطرساز باشد، گفت: به طور کلی برای جمع آوری، دفع و امحاء زباله های پزشکی نیاز به تعامل و همراهی وزارت بهداشت داریم.


متصدی خاطر نشان ساخت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۳۹۵ شاهد رفع معضل پسماند سواحل کشور و تا پایان سال ۱۳۹۳ شاهد رفع معضل پسماندهای صنعتی، پزشکی، کشاورزی و خانگی خواهیم بود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار