|
|
کدخبر: ۱۶۳۴۶۱

بیزینس مانیتور از چشم انداز صنعت نفت و گاز ایران گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: بیزینس مانیتور با فرض حفظ تحریم ها پیش بینی کرد تولید گاز ایران طی ۵ سال آینده رشدی سالانه ۳ درصدی را تجربه کند و تا سال ۲۰۱۸ به ۱۸۰ میلیارد مترمکعب برسد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور در گزارشی از صنعت نفت و گاز ایران نوشت: توافق هسته ای نوامبر ۲۰۱۳ موجب بروز پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بین ایران و غرب شده و موقعیت بین المللی جمهوری اسلامی ایران را از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ژوئن ۲۰۱۳، ارتقا بخشیده است. اما باید به این نکته توجه کرد که این توافق موجب رفع تمامی تحریم ها علیه صادرات نفت ایران نشده و اجازه فروش بیشتر نفت این کشور را نمی دهد.

هرگونه تسهیل قابل توجه تحریم صدور نفت ایران تنها در قالب توافق جامع به وجود خواهد آمد. بنابراین، در حال حاضر، بخش هیدروکربنی ایران همچنان تحت تاثیر قابل توجه تحریم ها قرار دارد. در بخش گاز، ما معتقدیم که ایران قادر به افزایش تولید خود به میزانی که بتواند نیاز رو به افزایش داخلی خود را تامین کند، نخواهد بود. این به معنای افزایش کمبود گاز در داخل خواهد بود.

در عین حال، ایران می گوید موفق به کشف میادین نفت و گاز جدیدی شده است که در صورتی که این موضوع حقیقت داشته باشد، به معنای افزایش قابل توجه منابع انرژی این کشور است. ایران به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی، در حال پیشنهاد کردن قراردادهایی جذاب تر به شرکت های خارجی است، اما احتمالا به دلیل پابرجا بودن تحریم ها، شرکت های نفتی معدودی حاضر به سرمایه گذاری در ایران خواهند بود.

این گزارش افزود: ذخایر نفت ایران در طی دو سال اخیر افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۳، بر اساس برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا میزان ذخایر نفتی ایران ۱۵۵.۵ میلیارد بشکه بود که ۱.۱ درصد نسبت به رقم ۱۵۱.۱ میلیارد بشکه ای سال ۲۰۱۲، افزایش نشان می داد. تولید و صادرات نفت ایران از سال ۲۰۱۱ تاکنون به دلیل اعمال تحریم ها به شدت کاهش یافته است. میزان تولید نفت ایران(با احتساب میعانات) در سال ۲۰۱۳ با ۲۳ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۱، از ۴.۰۵ میلیون به ۳.۱۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس میزان تولید و مصرف نفت خام، ما برآورد می کنیم که صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۳(با احتساب میعانات و دیگر سوخت های مایع) در نزدیکی ۱.۸ میلیون بشکه در روز بوده باشد. لازم به یادآوری است که ایران یکی از تولیدکنندگان مهم میعانات است و تحریم های فعلی شامل صادرات میعانات نمی شود.

بیزینس مانیتور در ادامه نوشت: بدون کاهش تحریم هایی که توانایی ایران برای فروش نفت بیشتر را محدود کرده است، بعید است این کشور بتواند به میزان قابل توجهی تولید یا صادرات نفت خود را در کوتاه مدت افزایش دهد. هرچند توافق موقت ژنو، گامی مثبت تلقی می شود، اما ما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که بتوانیم افزایش قابل توجه حجم صادرات نفت ایران را در پیش بینی هایمان بگنجانیم.

در حال حاضر، ما پیش بینی می کنیم که حجم تولید نفت ایران(با احتساب میعانات) تقریبا به ۳.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۴ برسد. ما همچنین افزایش بسیار کمی را در تولید سالانه در طی دوره پیش بینی مان ارزیابی می کنیم. بر این اساس پیش بینی ما حاکی از افزایش تولید نفت ایران به ۳.۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۳ است، البته این موضوع بستگی به سرنوشت تحریم های غرب علیه ایران دارد.

در کوتاه مدت، با فرض حفظ تحریم ها ما افزایش تولید گاز ایران را به طور متوسط سالانه ۲.۵ تا ۳ درصد پیش بینی می کنیم. بر این اساس تولید گاز ایران تا سال ۲۰۱۸ به ۱۸۰ میلیارد متر مکعب خواهد رسید. هرچند ایران ظرفیت تولید گاز بیشتر را دارد، اما ما معتقدیم که رژیم تحریم های کنونی مانع از دسترسی ایران به سرمایه گذاری مورد نیاز جهت افزایش رشد تولید داخلی اش به بیش از ۳ درصد در سال خواهد شد.

تولید گاز ایران برای تامین نیاز داخلی این کشور کافی نیست و این مسئله موجب کمبود گاز در ایران خواهد شد. وضعیت فعلی تحریم ها ما را به این نتیجه می رساند که ایران قادر نخواهد بود به سرمایه، تکنولوژی و یا سرمایه گذاری کافی جهت تکمیل توسعه فازهای میدان پارس جنوبی دست یابد. بنابراین برآورد ما این است که این میزان تولید قادر به تامین تقاضای داخلی نخواهد بود و ایران را به سمت شرایطی سخت سوق خواهد داد که منجر به کمبود گاز در سال های آینده خواهد شد. باید این نکته را ذکر کنیم که در صورت لغو تحریم ها، افزایش اولیه تولید گاز احتمالا صرف تامین تقاضای داخلی و تزریق مجدد گاز به میادین نفتی خواهد شد. در نتیجه، بعید است که ایران تا سال ۲۰۲۳، به صادرکننده عمده گاز تبدیل شود.

این گزارش در مورد وضعیت تولید بنزین در ایران نیز نوشت: در میانه تحریم های غرب، ایران شاهد ایجاد اولین قطب صادرات بنزین خود در شهر بندرعباس است. پیش بینی می شود که پالایشگاه های بندر عباس و ستاره خلیج فارس مجموعا ظرفیت تولیدی بالغ بر ۵۰ میلیون لیتر بنزین در روز داشته باشند. بنزین تولیدی در این دو پالایشگاه دارای استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ خواهد بود. ۴ پروژه پالایشگاهی در کشور در دست اجراست که پیش بینی می شود ظرفیت تولید بنزین این کشور را به ۱۴۴ میلیون لیتر افزایش دهد.

انتهای پیام / / ۱۲۷

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار