|
|
کدخبر: ۱۶۳۷۶۳

خبرگزاری تسنیم: اولین جلسه شورای پول و اعتبار بدون صدور مصوبه ای در مورد نرخ سود بانکی عصر دیروز پایان یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ اولین جلسه شورای پول و اعتبار عصر روز گذشته به ریاست رییس کل بانک مرکزی برگزار شد و اعضای شورا به جمع بندی در مورد نرخ سود بانکی نرسیدند.
بر اساس این گزارش؛ سریال ابهام در تعیین نرخ سود بانکی توسط بانک مرکزی در حالی ادامه دارد و هم نشینی دیروز شورای پول و اعتبار مصوبه ای در این زمینه نداشت که کلیه بانک های کشور اعم از دولتی و خصوصی درباره نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی سلیقه ای عمل می کنند و هر یک نرخ سود مورد نظر خود را به مردم وعده می دهند.
بنا به آخرین بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی که مربوط به دی ماه سال ۱۳۹۰ است، تعیین نرخ سود علی الحساب سالانه سپرده های مدت دار بانکی و اوراق گواهی سپرده خاص و عام در طول دوره سپرده گذاری به بانک ها واگذار شد و بانک ها در تعیین نرخ سود سپرده ها آزاد شدند، اما براساس ماده ۹ این بسته نرخ سود عقود غیر مشارکتی تا سررسید دو سال معادل ۱۴ درصد و برای سررسید بیشتر از دو سال معادل ۱۵ درصد اعلام شد.
همچنین دامنه نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد بین موسسه اعتباری و مشتری بین ۱۷ تا ۲۱ درصد تعیین شد و در نتیجه بانک ها در آن زمان به سود ۲۱ درصدی برای سپرده های بلند مدت اکتفا کردند. در عقود مشارکتی میزان سود نیز پس از اتمام پروژه و بر مبنای عملکرد واقعی پروژه تعیین می شود.
از سوی دیگر، افت بازار سهام از ابتدای سال تاکنون نیز به گردن سود بالای بانکها افتاده است؛ تا جایی که در روزهای گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی، نمایندگان مجلس و مدیران بورسی را به تکاپو وا داشت تا در نتیجه جلسات گوناگون خبر تزریق ۵۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به بورس از یک سو و نیز کاهش نرخ سود بانکی از سوی دیگر دهان به دهان شود.
با این حال هر چند در یکی دو روز گذشته از افت های پی درپی شاخص بورس خبری نیست اما این بار نقدینگی مردم از بانکها به سمت چهارراه استانبول روانه شده است تا بار دیگر آب به آسیاب بازار ارز و سکه بیفتد.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار