|
|
کدخبر: ۱۶۳۸۹۰

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران:

خبرگزاری تسنیم: معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: هر شهروند تهرانی روزانه ۹۰۰گرم زباله تولید می کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، علی محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهارداشت: هرسال ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت ماه به عنوان روز زمین پاک نامگذاری شده است و امسال شعار شهرداری تهران اراده ملی برای داشتن زمین پاک است که با فرمایشات مقام معظم رهبری امیدواریم عملی تر شود.

وی تصریح کرد: در هفته هوای پاک طبق سیاست های شهرداری تهران فعالیت های خوبی به صورت سمبلیک در مناطق ۲۲ گانه داشته ایم و از امروز نیز برنامه آموزش شهروندان و پاکسازی محیط زندگی در سراسر مناطق ۲۲ گانه بویژه در بوستان، رود دره ها و معابر به اجرا در خواهد آمد. زمین از ظرفیتی برخوردار است اما در حال حاضر ۲ تا ۳ برابر بیش تر از این ظرفیت بهره برداری می شود.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه هر شهروند تهران روزانه ۹۰۰گرم زباله تولید می کند که این رقم در روزهای پایانی هر سال به یک کیلوگرم نیز افزایش می یابد، گفت این در حالی است که میزان مصرف زباله در کشورهای توسعه یافته کمتر از ۳۵۰گرم است، در واقع تهرانی ها ۳برابر شهروندان شهرهای بزرگ جهان زباله تولید می کنند.

شاعری تصریح کرد: ایجاد آلودگی های زیست محیطی بسیار در اطراف شهرهای بزرگ و تلاش و هزینه زیاد برای رفع این آلودگی ها باعثهدر رفتن منابع کشور و شهرها می شود. شهرداری تهران برای حفاظت محیط زیست دستاوردهای مهمی را پیش رو قرار داده، به گونه ای که می توان به پایان دفن غیربهداشتی زباله در شهر تهران، استانداردسازی، افزایش تعداد مراکزمعاینه فنی، آموزش شهروندان، افزایش سرانه فضای سبز، احداثدریاچه شهدای خلیج فارس و باغ پرندگان اشاره کرد.

وی برنامه های ستاد محیط زیست و توسعه پایدار را متنوع خواند و اشاره کرد: ارزیابی زیست محیطی پروژه های عمرانی، کنترل منابع آلاینده آب و خاک، ایجاد بانک اطلاعاتی تنوع زیستی شهر تهران، پایش مستمر آلاینده ها و منابع زیستی شهر تهران، آموزش و فرهنگی سازی در راستای ارتقا سطح دانش زیست محیطی شهروندان از جمله اهداف مورد نظر شهرداری تهران است.

**مطالبات مردم موضوع محیط زیست باشد

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در همایش تقدیر از فعالان محیط زیست با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم مسائل محیط زیست به عنوان دغدغه مردم در دستور کار قرار گیرد، اظهارداشت: مطالبات مردم باید موضوع محیط زیست باشد و اصل زندگی باید در این باره پایه گذاری شود و اگر فکر کنیم بدون حضور مردم کاری انجام خواهد شد، خیال باطلی است.

وی افزود: دولت و شهرداری تهران اقدامات خوبی را در زمینه های مختلف انجام داده اند و پروژه های مهمی اجرا شده که در راستای محیط زیست و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بوده است.

عبداللهی همچنین با اشاره به کارهای عمرانی و خدمات شهری که در شهرداری تهران انجام گرفته است خاطرنشان کرد: فعالیت های فنی و عمرانی، ساخت اتوبان ها، تونل ها، توسعه مترو، اتوبوسرانی و همچنین اقدامات در حوزه خدمات شهری که شامل پسماند و جمع آوری زباله، دفع بهداشتی زباله و همچنین پایان دادن به موضوع شیرابه کهریزک می شود، از جمله اقدامات ما بوده است.

به گفته وی بحثآلایندگی ها و انتقال صنایع آلاینده و همچنین توسعه فضای سبز، کاشت درخت، ایجاد خانه سلامت و سرای محلات جزو فعالیت های فرهنگی در شهر تهران بوده است و شهرداری تهران تنها سازمانی است که در موضوع پالایش فعالیت های زیادی انجام داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در بحثآموزش و اطلاع رسانی فعال شویم و مردم را در این زمینه مشارکت دهیم. ما در این حوزه همکاری سایر دستگاه ها را خواستاریم.

**خودروی بدون استفاده از سوخت تولید کنیم

حقانی، عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه خودرویی تولید می کنیم که نه خودش استاندارد است و نه سوختی که مصرف می کند اظهارکرد: ما همیشه به دنبال آن هستیم، خود را به استانداردها نزدیک کنیم.

این عضوشورای شهر با بیان اینکه همه سازمان ها و ارگان ها و همچنین نهادهایی که درگیر اجرا و عرضه خدمات در شهر هستند باید در یک راستا و و هماهنگ حرکت کنند ادامه داد: این موضوع اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه مدیریت واحد شهری داشته باشیم و در این باره زحمات مدیریت شهری بر هیچ کس در چندسال اخیر پوشیده نیست وقتی شهر در انبوه ماشین ها غرق می شود یعنی خدمات دیده نخواهد شد و امیدواریم در جهت تحقق مدیریت واحد شهری و اجرای آن در شورای شهر اقداماتی انجام گردد.

وی همچنین اضافه کرد: ما پا به پای مسائلی که در جهت کاهش آلودگی ها و ارتقای شاخص های زیست محیطی انجام خواهد شد، تلاش میکنیم و برای محیط زیست شهر تهران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

**روزانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرف هزینه پسماند شهر تهران می شود

هادی حیدر زاده، مدیر کل محیط زیست استان تهران که در این همایش حضور یافته بود با تاکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که در محیط زیست شهری مهم است زیبایی مناظر است گفت: شاید روز زمین پاک بهانه باشد تا توجه به زیبایی مناظر را به عنوان دغدغه ای برای مردم ایران زمین به لحاظ اعتقادی و میهنی داشته باشیم. این موضوع در رفتار و زندگی ما هویدا نیست و جلوه ای در مسیرهای بین شهری ندارد. نباید فراموش کرد که آموزش و فرهنگسازی و همچنین اعمال قانون در کنار هم اثرگزار خواهند بود

وی با اشاره به اینکه در بحثمحیط زیست و زباله، رسانه ملی هم توجه جدی به موضوع محیط زیست داشته است اضافه کرد: در اداره کل محیط زیست استان تهران با صنایع آلاینده، مراکز آلاینده، بیمارستانها، کارواش ها و مکان هایی که مسائل محیط زیستی را رعایت نکنند با اخطار پلمپ برخورد خواهد شد. بحثپلیس محیط زیست بسیار جدی است زیرا میخواهیم ام القرای جهان اسلام به عینیت شناخته شود و الگویی برای شهرهای اسلامی باشد.

به گفته وی روزانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرف هزینه پسماند شهر تهران می شود که اگر این هزینه کاهش یابد در هزینه های رفاهی شهروندان استفاده خواهد شد.

**پرونده پلمپ نیروگاه بعثت در دستور کار قرار خواهد گرفت

حافظی عضو شورای چهارم شهر تهران با تاکید بر اینکه کمیسیون محیط زیست شورای شهر خاستگاهی برای محیط زیست شهر تهران شده است اظهارکرد: سازمان های مردم نهاد برای حفظ محیط زیست به ما کمک کنند تا عواملی که تهدید کننده محیط زیست و سلامت مردم هستند یک به یک شناسایی شود تا با روش منطقی برای حذف انها اقدام شود.

وی افزود: سال گذشته توانستیم کارخانه ذوب چدن در منطقه ۱۸ شهرداری تهران را که ۲۰ سال از حکم پلمپ آن گذشته بود تعطیل کنیم. همچنین کارخانه روغن نباتی که هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد، برای این موضوع فردا تعیین تکلیف خواهد شد.

به گفته وی پرونده پلمپ نیروگاه بعثت و کارخانه سیمان نیز طبق کمیته ماده ۲۰ در دستورکار قرار خواهد گرفت. از سازمان های مردم نهاد خواستاریم اگر مراکزی را می شناسند که تهدید کننده محیط زیست است به ما اعلام کنند.

**در مجلس شورای اسلامی و دولت عوارض بنزین تصویب شد

تابش، رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در شهرداری تهران انجام گرفته است، تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی و دولت عوارض بنزین تصویب شد و در همین چارچوب هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای محیط زیست درنظر گرفته می شود. در این راستا باید فعالیت هایی صورت گیرد که از تخریب محیط زیست جلوگیری شود.

وی افزود: آلودگی ناشی از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب گاز فلر برابر با ۷۷ میلیون خودرو در سال است. ما در این زمینه مقام سوم را در جهان داریم. همچنین ۱۲ میلیارد مکعب گاز می سوزانیم که آلودگی ۶۶.۵ میلیون خودرو را شامل می شود.

به گفته وی در تعامل دولت، مجلس و شهرداری تهران که مدیریت کارآمد و جهادی داشته است، امیدواریم به فعالیت های خوبی در این باره دست یابیم. تامین اعتبارات، مدیریت منسجم و بازسازی اعتماد مردم را باید در دستور کار خود قرار دهیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار