|
|
کدخبر: ۱۶۳۹۴۱

اختصاصی تسنیم /

خبرگزاری تسنیم: نخستین نشست جامع گردشگری زیارت با حضور فعالان بسیاری از دستگاه های مرتبط با حوزه زیارت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، مرتضی رحمانی موحد در نخستین جلسه جامع کارگروه گردشگری زیارت با بیان اینکه دستگاه های مختلفی در گردشگری زیارت نقش دارند تصریح کرد: باید این نکته را در نظر داشت که در گردشگری زیارت فقط موضوع زیارت مطرح نیست بلکه موارد سیاحتی و تاریخی نیز اهمیت فراوانی دارند.

وی اضافه کرد: این موضوع به خصوص برای زوار عراقی و آذربایجانی که رتبه دوم ورود به کشور را دارند از نظر سلامت و درمان هم اهمیت دارد لذا باید بسته های سفر متفاوتی را در نظر بگیریم و مسیر سفر زمینی را که طی آن آنها از شهرهای مختلف می گذرند جذاب کنیم.

*افزایش مدت روادید زائران عراقی از دو هفته به یک ماه

رحمانی موحد تصریح کرد: کارگروه روادید و تسهیل رفت و آمد در خصوص زوار عراقی ایجاد شد و مرحله اول برررسی ها به پایان رسید که قرار شد اتباع عراقی بتوانند در فرودگاه های کشور هم روادید دریافت کنند از طرفی مدت این روادید دو هفته است که قرار است به یک ماه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه زائران عراقی می توانند به جای زمین با پرواز به مشهد سفر کنند که در این حالت بسیار منظم تر و بی دردسرتر برای خود و ما سفرشان را به پایان می رسانند یادآور شد: در ۳ مرحله قبل از ورود به ایران، هنگام ورود و در میسر و مقصد موضوعات را پیگیری کردیم که در خصوص مرحله اول آنها در نظر دارند انفرادی وارد ایران شوند در حالی که ورود زائران عراقی به صورت گروهی به ایران برای آنها و ما بسیار راحت تر است. قرار بود نشست مقدماتی اوایل امسال برگزار شود که طرف عراقی هنوز جواب نداده است.

*ارائه بسته های تلفیقی برای زوار عراقی

رحمانی موحد با بیان اینکه ارائه بسته های تلفیقی برای زوار و جذب کردن آنها به زیارت و سلامت و دیدن جذابیت ها در مسیر از اهمیت خاصی برخوردار است گفت: این اتفاق در حال حاضر می افتد اما هنوز ناهماهنگ است.

*عمده مشکلات بعد از ورود زوار عراقی مربوط به سرگردانی آنهاست

معاون گردشگری کشور با اشاره به مرحله هنگام ورود به ایران تصریح کرد: باید قسمتی از مرزها را تقویت کنیم و زیرساخت هایی برای اقامت های یک شبه و دو شبه و خدماتی برای مراجعه آنها به پلیس و… ایجاد کنیم. در حال حاضر عمده مشکلات بعد از ورود زوار عراقی مربوط به سرگردانی آنهاست که متولی مشخصی هم ندارد. لذا برنامه این است که با همکاری ادارات کل میراثفرهنگی در بخش های مرزی وضعیت فعلی را ساماندهی کنیم.

وی یادآور شد: بعد از ورود نیز زائر باید مسیر زیادی را در زمین تا مشهد یا قم یا شیراز برود که برخی از مشکلات در مسیر است و اگر آنها به صورت گروهی وارد کشور شوند بسیاری از آنها حل می شود. نامه ای در زمان رئیس پیشین سازمان به وزیر امور خارجه نوشتم که از ابتدای سال ۹۳ مسیر ورود روادید عراقی ها به سمت تشویق به سفرهای گروهی باشد.

*افزایش تردد زائران عراقی به ایران طی سه سال گذشته

در ادامه این جلسه محمدجواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی گفت: در سال های ۹۰،۹۱ و ۹۲ تردد ایرانی ها و عراقی ها به صورت رفت و برگشت از ۴ مرز مهران، چزابه، شلمچه و خسروی بدین گونه بود که در سال ۹۰،۲. ۹ میلیون نفر در سال ۹۱ نیز ۲.۹ میلیون نفر و در سال ۹۲،۴. ۵ میلیون نفر تردد کردند. همچنین، ورود عراقی ها به ایران در سال ۹۰،۴۰۶ هزار، در سال ۹۱،۷۴۷ هزار نفر و در سال ۹۲،۹۳۶ هزار نفر بود که این فقط تردد جاده ای است.

وی اضافه کرد: بخش زیادی از آنها با اتوبوس جابجا می شوند که برخی از این اتوبوس ها عراقی هستند و اجازه تردد در ایران را دارند. آمادگی داریم زائران را از مبدا سوار اتوبوس های ایرانی در قالب تورهای زیارتی کنیم که اگر اینگونه شود مشکلات تردد حل می شود.

عطرچیان تصریح کرد: اجازه تردد اتوبوس ایرانی در عراق را نداریم که اگر این مشکل حل شود اتوبوس های ایرانی می توانند وارد شهرهای عراق شوند و مسافران را از مبدا سوار کنند و به ایران بیاورند.

*فرودگاه بغداد در ساعتی از شب تعطیل است

در ادامه مراد اسماعیلی، مدیر کل دفتر نظارت بر شرکت ها، فرودگاه ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بیان اینکه عراقی ها در صدور مجوز به شرکت های ایرانی خیلی تمایل نشان نمی دهند اظهار داشت: اخیرا روزانه تعداد پروازها به بغداد و نجف به ترتیب ۴ و ۵ پرواز است که عمده این پروازها به صورت زیارتی و از طرف ماست لذا تقاضای مسافر از طرف ما وجود دارد اما آنها ظرفیت این تقاضا را ندارند.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین شرکت های عراقی به طور هفتگی ۱۶ تا ۱۷ پرواز بیشتر ندارد و آنها ضعیف هستند، آنها می گویند از نظر پولی باید ۵۰-۵۰ شویم چون عمده مسافران ایرانی هستند همچنین در مورد پروازهای فوق العاده تمایل دارند ولی مبالغ زیادی را در فرودگاه ها به خصوص فرودگاه نجف از زائران ایرانی اخذ می کنند که برای زائران مشکلاتی را ایجاد کرده است.

اسماعیلی با بیان اینکه فرودگاه بغداد در ساعتی از شب تعطیل است که سوال اینجاست تکلیف هواپیمایی که به صورت اضطراری در آن ساعت قصد نشستن در این فرودگاه را دارد چیست؟ تصریح کرد: عراقی ها مقررات خاصی را در فرودگاه خود حاکم دارند و جوابگو نیستند از طرفی زیرمجموعه آنها اگر دستوری از وزیر نرسد به هیچ عنوان پاسخگو نیستند. لذا در خواست می کنیم که کمک کنیم تا پروازها را افزایش دهیم چرا که به هر تعداد ارتقاء یابد تقاضا وجود دارد.

وی با بیان اینکه عراق ایست های بازرسی بسیاری دارد که در نجف و بغداد پروسه امنیتی طولانی را برای زائران ما ایجاد می کند، در خصوص مشکلی که با سازمان حج و زیارت دارد نیز گفت: سازمان حج و زیارت اعلام کرده است که پروازها به سمت عراق باید با هماهنگی ما باشد در حالی که برخی از مسافران وجود دارند که نمی خواهند با تور زیارتی به عراق سفر کنند همچنین برخی دیگر بنای کاری دارند لذا این مشکل باید حل شود.

*اگر عراقی ها تن به یکسان سازی قیمت ها نمی دهند ما قیمت ها را بالا ببریم

ناصر خدرنژاد، معاون حج و عتبات سازمان حج و زیارت نیز در این نشست یادآور شد: اینکه گفته می شود پروازهای به عراق در اختیار سازمان حج و زیارت است درست نیست چرا که فقط ۵۰ پرواز در اختیار این سازمان است و ۵۰ پرواز هم انفرادی است. البته طبق توافق با ۶۳ پرواز در اختیار ما باشد که به دلایلی هنوز محقق نشده است.

وی اضافه کرد: ساماندهی گردشگری زیارت، ادبیات و برنامه ریزی خاص خود را می خواهد فکر می کنم معاونت گردشگری این توانایی را دارد که در سال های گذشته مغفول مانده بود. از طرفی آیا برنامه چگونگی دعوت و ساماندهی زوار عراقی را در ایران داریم؟

وی اضافه کرد: یک سال و نیم است که به دنبال یکسان سازی هزینه ها با طرف عراقی هستیم اما آنها این کار را نکردند وقتی آنها این کار را انجام نمی دهند ما می توانیم از این طرف قیمت ها را بالا ببریم.

*دعوت از ۴۰ آژانس مسافرتی ایرانی به منظور تبلیغ جاذبه های توریستی ایران

وی ادامه داد: باید دعوت از ۴۰ آژانس مسافرتی ایرانی برای برپایی یک نمایشگاه در عراق به منظور تبلیغ جاذبه های توریستی ایران انجام شود و آنجا پکیج های مختلفی ارائه شود. در حال حاضر در کاظمین شرکت شمسا با یکسری از هتل ها قرارداد بسته است که بلافاصله معاونت گردشگری دست روی آن گذاشت که شما باید از طریق ما این کار را انجام دهید آیا در ایران چنین اتفاقی می افتد یعنی آیا هتل های ایرانی را از ارتباط مستقیم با طرفهای عراقی منع می کنیم که اینگونه نیست.

*علاقه عراقی ها برای گردشگری در استان های شمالی کشور

در ادامه حسین کمالیان، رئیس هیئت مدیره انجمن زیارتی ایران تصریح کرد: در حال حاضر برخی عراقی ها می خواهند از استانهای شمالی ما برای تفریح استفاده کنند که متاسفانه این استفاده حداقلی است و با این اتفاق این احتمال وجود دارد که به جای ایران به ترکیه و گرجستان بروند لذا باید بخش خصوصی وارد شود.

وی اضافه کرد: بخش عمده ای از عراقی ها نیازی نمی بینند که به سراغ آژانس بروند در حالی که از لحاظ قیمت ویزا و تسریع در دریافت ویزا می توانیم سفرهای گروهی را تشویق کنیم.

*اضافه شدن کارگروه تبلیغات به ۴ کارگروه قبلی

مهدی منتظری نماینده نظارتی و بازرسی بعثه مقام معظم رهبری نیز تصریح کرد: زائران عراقی در کنار زیارت دنبال تفریح هم هستند و چون سفرهای آنها بیشتر خانوادگی است در چارچوب نظام جمهوری اسلامی قرار دارد باید به این مقوله هم از دید گردشگری و هم زیارت نگریست. محصول صنعت گردشگری ما اماکن تاریخی، طبیعی و زیارتی است اما در ابتدا نیاز به بازاریابی داریم تا مشتری را جذب کنیم.

وی با بیان اینکه باید تبلیغات صورت بگیرد تا بازار ایجاد شود، گفت: کشورهای عربی و اسلامی با اولویت عراق شبکه هایی مانند پرس تی وی و الجزیره را دارند که می توانیم توسط آژانس های تبلیغاتی خود جاذبه های ایران را تبلیغ کنیم.

منتظری تصریح کرد: پیشنهاد می شود ۲ کمیته دائم از حوزه گردشگری و زیارت ایجاد شود و از زائرانی که وارد ایران می شوند نظرسنجی کنیم که نگاه شما قبل و بعد از سفر چه تفاوتی داشته است همچنین مشکلات، مطالبات و ذهنیات آنها چه بوده است.

*پیش بینی تشرف ۵ میلیون زائر غیرایرانی به زیارت امام رضا علیه السلام

سیدجلال حسینی دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس نیز یادآور شد: گام های نخستین در زمینه گردشگری را برداشته ایم اما امروز در مورد ۴ و ۵ میلیون زائر صحبت می کنیم در حالی که جمعیت شیعه ۳۰۰ میلیون نفر است.

وی با بیان اینکه سالانه ۲ تا ۴ هزار غیرمسلمان به حرم امام رضا می آید و هر ۱۵ روز یکبار یکنفر به دین اسلام مشرف می شود، یادآور شد: سال گذشته ۳ میلیون و ۲۰۰ زائر غیرایرانی به حرم امام رضا آمدند که تعدادی عراقی های آنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است وامسال پیش بینی ۵ میلیون زائر غیرایرانی را داریم لذا باید استراتژی جامعی در نظر بگیریم.

حسینی اضافه کرد: باید در حوزه آموزش شهروندان کار عمیقی صورت پذیرد چرا که الان هر خادمی که افتخار خدمت در این آستان امام رضا را دارد باید مسلط به یکی از زبانهای خارجی به ویژه عربی باشد.

در پایان تأکید می کنم که باید در منظومه فکری و برنامه خود برای شیعیان ضعیف درآمدی برنامه ای در نظر بگیریم چرا که آنها سال ها منتظر آمدن به زیارت هستند.

*مشکلات اسکان جدی در قم داریم

در ادامه معاون فرهنگی آستان معصومه(علیهاسلام) با بیان اینکه از ۷۹ کشور در سال ۹۲ پذیرش داشتیم که ۳۵ درصد آنها عراقی بودند گفت: مشکلات اسکان در قم بسیار جدی است و باید به سرعت برطرف شود.

وی نیز در ادامه با بیان اینکه ضعفها نسبت به گذشته کمتر شده است گفت: باید علاوه بر ۵ کارگروه ویزا، حمل و نقل، اسکان و مدیریت تورها کارگروهی به نام تبلیغات نیز تشکیل شود.

در ادامه حسن صادقی پناه، مدیرکل فرهنگی جامعة المصطفی نیز بابی ان اینکه باید کارگروه ششمی به عنوان کارگروه فرهنگی تشکیل شود تصریح کرد: جامعة المصطفی تنها نهاد حوزوی فعال در حوزه بین الملل است که امروز بیش از ۲۰ هزار فارغ التحصیل از بیش از ۱۰۰ ملیت دارد که کار آنها مذهبی است و فعال کردن این فارغ التحصیلان برای ترغیب ملیت های خود به منظور آمدن به زیارت می تواند پتانسیل خوبی باشد.

وی اضافه کرد: در خارج کشور در حال حاضر ۱۰ هزار نفر طلبه در حال تحصیل و در ۶۰ کشور جهان نمایندگی داریم که این ظرفیت می تواند استفاده شود. امسال نیز بیش از ۱۰ هزار طلبه در قم، مشهد، گرگان و اصفهان تحصیل می کنند.

*جلسه بعدی کارگروه کمتر از یک ماه دیگر برگزار می شود

در پایان رحمانی معاون گردشگری تصریح کرد: به اعتقاد من زیاد مشکل منابع و امکانات نداریم بلکه مشکل اصلی مدیریت منابع و امکانات است و امکانات موجود تکافی چنین ظرفیتی را می دهد.

وی اضافه کرد: دستگاه هایی که با طرف عراق مشکلاتی دارند تا ظرف ۱۰ روز آینده این مشکلات را جمع آوری و به ما اعلام کنند. همچنین مدیریت متمرکز در مرزها را به وزارت کشور می سپاریم چرا که آنها زیرساخت ها و پژواک و کمیته ساماندهی را در اختیار دارند و باید این موارد را احصا کنند.

رحمانی گفت: هواپیمایی کشوری اگر برای بازاریابی جدید نیازمند موردی در فهرست مذاکرات با طرف عراقی است پیشنهاد دهد. همچنین، از تولیت های محترم آستان قدس و حضرت معصومه(س) می خواهیم که برنامه های مصوب برای امور فرهنگی و اطلاع رسانی و تکریم را مکتوب بفرستند از طرفی زیرساختهای تولیت ها مانند قم به عنوان زمین موجود است که اگر فهرستی بدهند ما به سرمایه گذاران اعلام می کنیم تا مشکل اماکن اقامتی و هتل را حل کنند.

وی در پایان اعلام کرد: جلسه بعدی کار گروه کمتر از یک ماه دیگر برگزار می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار