|
|
کدخبر: ۱۶۳۹۴۴

خیرالله خیانی پور با انتقاد از عملکرد وزیر ارشاد گفت: متأسفانه وزیر محترم ارشاد هیچ شناختی از تئاتر ندارد، به طوری که ۲۵ درصد از مبالغ قرارداد گروه ها بدون توجه به شعار سال ۹۳ کاهش یافته است.

گروه فرهنگی مشرق- نشست خبری نمایش «طروپ طرب» با حضور جواد نوری و خیرالله تقیانی پور کارگردانان این اثر در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

تقیانی پور در ابدای این نشست در خصوص داستان نمایش «طروپ طرب» اظهار داشت: این نمایش به یکی از سوگلی های دربار ناصرالدین شاه می پردازد که از یک مطرب برای اجرای مراسمی دعوت می کند و در پی این اتفاق به طول عمر مطرب ها پی می برد.

وی در ادامه به شیوه اجرایی این نمایش اشاره کرد و گفت: طبق فعالیت های گذشته گروه «نقاب» برای اجرای این نمایش از شیوه های نمایش های آئینی سنتی همچون تخت حوضی، نقالی، سیاه بازی، زن پوشی و تکنیک های تعزیه بهره بردیم.

کارگردان نمایش «تعبیر یک رویا» در خصوص بحثحمایت و عقد قرارداد از نمایش «طروپ طرب» اظها رداشت: عدم حمایت از آثار نمایشی به یک عادت در تئاتر تبدیل شده است.

خیرالله خیانی پور با انتقاد از عملکرد وزیر ارشاد گفت: متأسفانه وزیر محترم ارشاد هیچ شناختی از تئاتر ندارد و بدون توجه به شعار رهبری در سال ۹۳، بودجه تئاتر را کاهش داده است، به طوری که ۲۵ درصد از مبالغ قرارداد گروه های تئاتری کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه وزیر ارشاد هیچ شناختی از تئاتر ندارد، تصریح کرد: در وزیر فعلی ارشاد تعریفی از تئاتر وجود دارد. البته مسئولی که تا به حال به دیدن تئاتر نیامده است نمی تواند تعریف درستی از این هنر داشته باشد. پیشنهادم به آقای وزیر این است که به دیدن تئاتر بیایند شاید در تصمیماتی که برای آن می گیرم مثمر ثمر باشد.

کارگردان نمایش «پری» ادامه داد: با اتفاقاتی که در حال حاضر در حوزه اقتصاد تئاتر در حال شکل گیری است به طور حتم در سال ۹۵ دوستان تئاتری برای اجرای یک نمایش باید با پرداخت پول به تئاتر شهر مجوز اجرا بگیرند. نمی دانم چرا هر اتفاقی که می افتد از تئاتر هزینه می کنند.

جواد نوری در همین راستا اظهار داشت: نمایش «سمنو» را در فروردین ماه سال گذشته اجرا کردیم اما هنوز با ما تسویه حساب نشده است معمولاً با تغییر مدیریت بسیاری از قواعد و قوانین مدیریتی تغییر می کند این در حالی است ما بر اساس چارچوب گذشته برنامه ریزی های لازم را انجام دادیم اما متأسفانه با تغییر مدیران این چارچوب تغیرر کرده است.

وی ادامه داد: از اسفند ماه سال گذشته هیچ قراردادی با هیچ گروهی بسته نشده است و همه چیز منوط به خرداد ماه و بودجه تئاتر شده است. حداقل انتظار ما اهالی تئاتر این است که با تغییر مدیریت قوانین تغییر نکند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه مبلغ حمایت از آثار در سال گذشته بیشتر از سال ۹۳ است، گفت: در سال ۹۰ نمایش «پری» را اجرا کردیم که قراردادی که برای آن منعقد شد از مبلغ حمایت نمایش «تعبیر یک رویا» که در سال ۹۲ اجرا کردیم، بیشتر بود این در حالی است که تورم شرایط اقتصادی کشور و مسائل دیگر روز به روز در حال تغییر و افزایش است.

جواد نوری در بخش دیگری از این نشست گفت: تبلیغات در تئاتر خیلی کمتر شناخته شده و اتفاقی هم از جانب نهادهای دیگر برای این امر انجام نشده است این در حالی است که در سینما تبلیغات امری مرسوم است. برای رفع این مشکل در تئاتر نیاز به مدیریت جهادی دارد که مقام معظم رهبری آن را در ابتدای سال مطرح کردند.

خیرالله تقیانی پور نیز در خصوص تبلیغ یک نمایش اظهار داشت: بهترین تبلیغ برای یک اثر خود آن اثر است. در نمایش «تعبیر یک رویا» شاید بعضی از تماشاگرانمان نزدیک به ۲۰ بار این اثر را دیدند؛ البته سعی ما نیز در تولید یک نمایش رضایت مخاطب است.

علی سلیمانی که در نمایش «طروپ طرب» به عنوان بازیگر حضور دارد در خصوص انتخاب نقش و عدم تمایل برخی بازیگران برای حضور در نمایش های آئینی سنتی اظهار داشت: بازیگری کاری بسیار خصوصی است مگر در مواجهه با کارگردان. در انتخاب نقش بسیار دقت می کنم. هر بازیگر یک نگرشی برای ادامه کارش دارد. همواره نگرش من برای انتخاب نقش این بوده که نقشی را که انتخاب می کنم مرا به جلو پیش ببرد متأسفانه در نمایش های آیین سنتی این انتخاب یک ریسک محسوب می شود.

جواد نوری در بخش دیگری از این نشست در خصوص تجربه مشترک کارگردانی و لزوم کارگردانی مشترک یک اثر اظهار داشت: تجربه کارگردانی مشترک بین من و خیر الله تقیانی پور از سال ۸۷ شروع شد. بعضی از نمایش ها می طلبد که به صورت مشترک پیش رود. خیرالله تقیانی پور چون نویسنده است و تمرکز بیشتری برای این مقوله دارد. کارهایی همچون انتقال و مدیریت میزانسن را انجام می دهد و من نیز مدیریت اقدامات دیگری که بر عهده کارگردان است، را انجام می دهم. وظایف سنگینی بر عهده یک کارگردان است که ما سعی می کنیم با همکاری یکدیگر آن را کاهش دهیم.

خیرالله تقیانی پور نیز گفت: جواد نوری به عنوان چشم سوم اثر است. ما تمام بحثها و برنامه ریزی های مربوط به نمایش را قبل و بعد از تمرین انجام می دهیم تا تداخلی به وجود نیاید.

به گزارش فارس، در نمایش «طروپ طرب» علی سلمانی، پونه عبدالکریم زاده، علیرضا ناصحی، جواد پورزند، وحید نفر، علیرضا مهران، مصطفی ساسانی، حسین شفیعی و محمد هادی عطایی ایفای نقش می کنند.

نمایش «طروپ و طرب» از هفتم اردیبشهت ماه ساعت ۱۹:۳۰ در تالار چهارسو اجرا می شود.
- See more at: http: / / www. farsnews. com / newstext. php? nn = ۱۳۹۳۰۲۰۳۰۰۰۸۳۸#sthash. E۱Vujlf۵. dpuf

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار