|
|
کدخبر: ۱۶۴۶۱۳

در گفت وگو با تسنیم عنوان شد

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه تدریس خصوصی بر نظام آموزش رسمی سایه انداخته است، گفت: این مسئله منجر به فساد در نظام آموزشی کشور می شود.

محمد آتشک در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیمدرپاسخ به این پرسش که چه اتفاقی رخ می دهد که برخی از خانواده ها در آستانه امتحانات این نیاز را احساس می کنند که برای قبولی فرزندشان به معلم خصوصی متوسل شوند؟ اظهار داشت: عوامل مختلفی باعثمی شود که یک خانواده به حضور معلم خصوصی احساس نیاز کند که شاید بتوان دلیل مهم آن را کیفیت پایین نظام آموزش رسمی عنوان کرد بنابراین خانواده ها با توسل به معلم خصوصی تلاش می کنند تا افت کیفیت نظام آموزش رسمی را جبران کنند.

وی افزود:نظام آموزشی سایه در اصطلاح تخصصی حوزه آموزشی به کلاس های جبرانی و تدریس خصوصی اطلاق می شود که بر نظام آموزش رسمی کشور سایه انداخته است.

این کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه آموزش سایه و تدریس خصوصی تدریس موضوعات درسی رسمی مدرسه مانند زبان و ریاضیات است، گفت: اصطلاح سایه به چند دلیل به کار می رود نخستآنکه اولاً تدریس خصوصی فقط به این دلیل وجود دارد که تدریس رسمی وجود دارد. ثانیاً هرگاه اندازه و شکل نظام آموزشی تغییر یابد، در اندازه و شکل نظام تدریس خصوصی نیز تغییر حاصل خواهد شد.

آتشک بیان کرد: در تمام جوامع بیشترین توجه به آموزش رسمی است. آموزش سایه یا همان تدریس خصوصی عمدتا به صورت انفرادی در خانه دانش آموز انجام می شود و گاه به صورت گروهی نیز صورت می گیرد. حتی در برخی شرایط معلم دانش آموز تبدیل به معلم خصوصی می شود، در چنین شرایطی امکان اینکه معلم به دانش آموز نمره قبولی دهد بیشتر شده و اینجاست که می توان به مسئله فساد در نظام آموزشی کشور اشاره کرد.

وی مهمترین عوامل زمینه ساز فساد در تدریس خصوصی را تشریح کرد و گفت:متناسب نبودن زمان آموزش با حجم محتوای دروس، دشواری محتوای دروس، کم کاری در تدریس و تدریس ناقص مطالب مهم، اصرار والدین به تدریس خصوصی برای کسب نمره بالاتر و ناروا و اهمیت برخی از دروس در کنکور و انتخاب رشته.

این کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه دشواری محتوای کتب درسی یکی دیگر از دلایلی است که احساس نیاز به معلم خصوصی را رقم می زند، عنوان کرد: برخی کتاب های درسی تالیف شده محتوای دشواری دارند بنابراین معلم از عهده تدریس این محتوا برنمی آید در چنین شرایطی دیگر از تدریس باکیفیت خبری نیست و دانش آموز سرکلاس درس مطلب درسی را به درستی متوجه نمی شود بنابراین خانواده تلاش می کنند تا این ضعف معلم در کلاس درس را با استفاده از معلم خصوصی جبران کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار