|
|
کدخبر: ۱۶۴۷۰۷

رویترز: با وجود افزایش های اخیر

خبرگزاری تسنیم: رویترز به اشاره به این که قیمت سوخت خودرو در ایران همچنان از ارزان ترین ها در جهان است نوشت: اگر روحانی بتواند وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشد مردم اقدام اخیر دولت وی در افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی را خواهند بخشید.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، رویترز با اشاره به افزایش قیمت حامل های انرژی در ایران نوشت: همزمان با کاهش یارانه سوخت، قیمت بنزین در ایران در نیمه شب پنجشنبه ۷۵ درصد افزایش یافت. حسن روحانی امیدوار است با انجام این اقدام بتواند وضعیت اقتصاد ایران را که از تحریم ها آسیب دیده است، بهبود ببخشد.
این افزایش قیمت ها میزان محبوبیت روحانی را در بین مردمی که او به آنها وعده داده بود تورم را کنترل خواهد کرد، به بوته آزمایش خواهد گذاشت.
این گزارش افزود: قیمت بنزین یارانه ای که به صورت محدود در اختیار رانندگان وسائل نقلیه قرار می گیرد، از ۴۰۰۰ ریال به ۷۰۰۰ ریال افزایش یافته است. قیمت بنزین آزاد نیز از ۷۰۰۰ ریال به ۱۰ هزار رسال رسیده است. قیمت سوخت دیزل و گاز طبیعی متراکم(سی ان جی) نیز افزایش یافته است.
هر چند با وجود این افزایش قیمت ها، قیمت سوخت خودروها در ایران همچنان از ارزان ترین ها در جهان به شمار می رود، اما افزایش های اخیر در کشوری که یک چهارم بزرگسالان آن بیکار هستند و یا کار نیمه وقت و غیرثابتی دارند، چندان خوشایند نخواهد بود.
دولت قبلی ایران، برنامه کاهش یارانه ها را در دسامبر ۲۰۱۰ به اجرا گذاشت و بلافاصله پس از افزایش قیمت سوخت، قیمت انواع مواد غذایی و کالاهای اساسی نیز افزایش یافت.
این اقدام با تاثیر ناشی از تحریم های غرب، موجب افزایش نرخ تورم از ۸.۸ درصد در آگوست ۲۰۱۰ به حدود ۴۰ درصد در پایان دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد در سال ۲۰۱۳ شد.
روحانی که در انتخابات ژوئن گذشته، به صورت غیرمنتظره ای به پیروزی رسید، گفته است، پول حاصل از کاهش اختصاص یارانه ها در جهت تولید شغل برای جوانان هزینه خواهد شد.
اگر او بتواند ایرانیان را متقاعد نماید، می تواند وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشد و در این صورت ایرانی ها ممکن است وی را به خاطر افزایش قیمت های اخیر که در کوتاه مدت تلاش هایش جهت کاهش نرخ تورم را خنثی خواهد کرد، ببخشند. نرخ تورم در حال حاضر حدود ۳۵ درصد است.
یک کارمند مخابرات در تهران در این باره گفت: «البته که من نمی خواهم قیمت ها بالا بروند، ما واقعیت آن است که قیمت ها باید واقعی شوند. البته من انتظار دارم که در مقابل، خدمات دولت نظیر درمان و حمل و نقل بیشتر شود.»
انتهای پیام / / ۱۴۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار