|
|
کدخبر: ۱۶۴۷۷۱

طب سنتی و سبک زندگی سالم /

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس طب سنتی گفت: هر سنی برای خود یک مزاجی دارد که از تولد تا ۱۵ سالگی گرم و تر، از ۱۵ تا۳۵سال گرم و خشک، از ۳۵تا۶۰ سرد و خشک و از ۶۰ سال به بالا سرد وتر است.

سیدجواد علوی در گفت وگو با خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیماظهار داشت: هر سنی برای خود یک مزاجی دارد از تولد تا ۱۵ سالگی مزاج فرد گرم و تر است و از ۱۵ تا ۳۵ سالگی مزاج گرم و خشک و از ۳۵ تا ۶۰ سالگی مزاج سرد و خشک و از ۶۰ سال به بالا مزاج سن سرد و تر است.

به گفته وی تقسیم بندی فوق به این معناست که کودک در سن رشد گرم و مرطوب است زیرا گرما و رطوبت لازمه رشد است و به تدریج که کودک رشد می کند این رطوبت غریضی مصرف می شود و گرمی و خشکی در سن جوانی غلبه پیدا می کند.

این کارشناس طب سنتی افزود: این سن سن هیجان شور و نشاط انرژی فعالیت و کار و تلاش است و اتفاقات مهم زندگی مانند تحصیلات عالیه ازدواج انتخاب شغل و غیره در این دوره با شور جوانی همراه است.

علوی اضافه کرد: با افزایش سن این حرارت غریضی تحلیل رفته و بدن سردتر می شود که سن سودا زمان سردی و خشکی است. در این زمان تکامل عقل و تدبیر است انسان دور اندیش و عاقبت نگر می شود و برای تربیت فرزندان خود و تأثیر بر اجتماع تصمیمامت مهمی می گیرد.

وی بیان داشت: پس از ۶۰ سالگی رطوبت خارجی غالب می شود و بدن سردتر شده انسان مرتب چرت می زند سست و بیحال است فراموشی به سراغ او می آید و آنچه آموخته از یاد می برد این سردی و تری آنقدر زیاد می شود تا شمع وجود او خاموش شود و مرگ به سراغ انسان بیاید.

این کارشناس ادامه داد: هر فصلی مزاج مخصوص به خود را دارد بهار گرم و تر، تابستان گرم و خشک، پاییز سرد و خشک و زمستان سرد و تر است. ترتیب فصول سال مانند عمر انسان است که از گرمی و تری شروع و با سردی تری زمستان خاتمه می یابد.

علوی عنوان کرد: گرما و رطوبت بهار موجب رشد گل ها و سبزه ها و شروع زندگی جدید است و در تابستان با گرمی و خشکی میوه ها می رسند و در پاییز سرد و خشک می شوند و برگ درختان زد و خشک و برزمین می ریزند.

علوی اضافه کرد: در متون دینی به ما دستور داده اند که خود را از باد پاییزی بپوشانید و بهتر است که افراد از باد بهاری لذت برده و خود را در معرض باد بهاری قرار دهند. زمستان فصل سرما و رطوبت است برف می بارد و بسیاری از حیوانات به خواب زمستانی می روند و مانند مرگ انسان و البته مرگ انسان هم نوعی خوابیدن است.

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: هر عضوی از بدن دارای مزاج خاصی است به عنوان مثال اعضای گوشتی بدن مانند عضلات و قلب دارای مزاج گرم و تر و اندام های دارای چربی مانند چربی های زیرپوستی، مغز سرد و تر هستند. همچنین اتسخوان ومو دارای مزاج سرد و خشکند همچنین جنس مذکر نسبت به جنس مونثگرم تر است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار