|
|
کدخبر: ۱۶۴۷۷۵

خبرگزاری تسنیم: پس از چهار هفته کاهشی پی در پی، سرانجام معاملات تالار شیشه ای اولین هفته مثبت در سال ۹۳ را به خود دید.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ ادامه افت شاخص بورس در اولین روز هفته گذشته هم ادامه پیدا کرد و دماسنج بازار سرمایه با کاهش ۵۲۳ واحدی در ارتفاع ۷۳ هزار و ۶۳۷ واحد متوقف شد تا ریزش های پیاپی بازار سرمایه باعثتشکیل نشست اضطراری وزیر امور اقتصادی و دارایی با مدیران عامل بانک ها برای حمایت از بازار سرمایه در بعدازظهر روز شنبه شود و خبری از این جلسه انتشار یابد مبنی بر تزریق منابع سنگین نقدینگی ۵ هزار میلیارد تومانی به بورس با عاملیت صندوق توسعه مشترک بازار.
اما واکنش بورس به این خبر نشان داد که نشستهای اضطراری برای بازار سرمایه مفید است و شاخص بورس با رشد ۵۲۲ واحدی در روز یکشنبه به ارتفاع ۷۴ هزار و ۱۶۰ واحدی بازگشت.
همچنین پس از پایان معاملات ۱۷ روزه فروردین امسال که بازار سهام کاهش ۴۷ و ۴۸ درصدی حجم و ارزش معاملات و نیز سقوط ۴۸۵۵ واحدی شاخص بورس را به خود دید، سرانجام در اولین روز دومین ماه اولین فصل سالجاری بیشترین رشد شاخص بورس به ثبت رسید و با افزایش ۸۷۵ واحدی، دماسنج بازار سهام در روز دوشنبه به ارتفاع ۷۵ هزار و ۳۵ واحدی بازگشت.
در روز سه شنبه هم حرکت بورس در مدار صعود ادامه پیدا کرد تا با ۶۹۹ واحد افزایش، نماگر بازار سهام خود را به کانال ۷۵ هزار و ۷۳۵ واحد برساند و در معاملات روز چهارشنبه نیز شاخص بورس با رشد ۲۴۵ واحدی تا یک قدمی ۷۶ هزار واحد(ارتفاع ۷۵ هزار و ۹۸۰ واحد) پیش برود.
بر اساس این گزارش؛ در مجموع تالار شیشه ای در حالی در هفته گذشته معامله ۲ میلیارد و ۶۴ میلیون سهمی به ارزش ۶ هزار و ۹۵۳ میلیارد ریال را به خود دید که ارزش معاملات بورس نسبت به هفته قبل خود رشد ۱۹.۴ درصدی را نشان می دهد تا شاید اعلام حمایت وزیر اقتصاد از بازار سرمایه و مشارکت پنج بانک و دو شرکت بیمه ای در صندوق توسعه بازار سرمایه موجب شد تا انگیزه ها در بازار افزایش یافته و بورس تهران به روزهای رشد خود برگردد.
اما ادامه سریال ابهام در تعیین نرخ سود بانکی توسط بانک مرکزی موضوعی است که به باور کارشناسان معاملات بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده و در حالی که هم نشینی هفته گذشته شورای پول و اعتبار در این زمینه مصوبه ای نداشت، فعلا کلیه بانک های کشور اعم از دولتی و خصوصی درباره نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی سلیقه ای عمل می کنند و هر یک نرخ سود مورد نظر خود را به مردم وعده می دهند.
از سوی دیگر، افت بازار سهام از ابتدای سال تاکنون در شرایطی به گردن سود بالای بانکها افتاده است که در کنار افزایش بهای بنزین و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، نقدینگی مردم از بانکها به سمت چهارراه استانبول در حال روانه شده است تا بار دیگر آب به آسیاب بازار ارز و سکه بیفتد که این موضوع برخلاف سیاست های ضد تورمی دولت است.
با این حال برخی از کارشناسان بورس معتقدند بهترین زمان خرید سهام، هنگامی است که قیمت ها به شدت افت کرده و به نظر می رسد در حال حاضر چنین شرایطی در بازار سهام کشور ایجاد شده و بسیاری از سهام هم اکنون زیر ارزش ذاتی خود قرار گرفته اند و با نسبت پی بر ای پایینی معامله می شوند که در این خصوص باید گفت هر چند قیمتها به پایین ترین سطح خود رسیده اند اما نبود اعتماد جذابیت قیمت پایین سهام برای خرید را کمرنگ کرده است.
با وجود این شرایط برخی معتقدند بزودی معاملات بورس به روند مثبت و رو به رشد خود بازخواهد گشت چرا که هم اخبار منفی بنیادی خاصی در میان نیست که بتواند تاثیر منفی قابل توجهی بر سودآوری شرکت ها داشته باشد و از سوی دیگر دولت هم بیش از این در مقابل افت قیمت ها در بورس ساکت نمی ماند.

مهدی حاجی وند
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار