|
|
کدخبر: ۱۶۴۸۲۱

بررسی اثرات افزایش قیمت بنزین برقیمت کالاها؛

خبرگزاری تسنیم: افزایش قیمت بنزین که شب گذشته رخ داد، نگرانی های بسیاری در مردم ایجاد کرده است.

به گزارش گروه " رسانه های دیگر "خبرگزاری تسنیم، خبرآنلاین نوشت؛ قیمت بنزین سهمیه ای ۴۳ درصد افزایش یافته است. در صورتی که این عدد در تمامی هزینه های جاری زندگی مردم وارد شود، قیمت تمام شده کالاها افزایش می یابد ولی اقتصاددانانی مانند موسی غنی نژاد اعتقاد دارند، بنزین تنها ۴درصد در تورم کل اثرگذار است.

براین اساس و پیش از کنترل حجم نقدینگی که منجر به کاهش تورم می شود، عدد تورم کشور به ۳۶ درصد می رسد. براین اساس حداقل در فصل بهار افزایش قیمت برخی کالاها رقم می خورد.

بررسی های تحلیلی اقتصادی نشان می دهد در صورت افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت سوخت(میزان افزایش قیمت بنزین در دوره کنونی نسبت به این عدد سنجیده شود.) تورم بخش حمل و نقل جاده ای بار و مسافر به ترتیب ۱۰ و ۱۳ درصد و سطح عمومی قیمت ها نیز ۵.۳ درصد افزایش می یابد.

با این وجود برآوردهای کارشناسی تاکید می کند، قیمت بنزین تنها ۷ درصد در هزینه های حمل و نقل اثر گذار است. این افزایش ۷ درصدی در مورد کرایه های بین شهری و شهری در نظر گرفته می شود.

با این حال برخی از اقتصاددانان براین باورند که هزینه های روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین در مورد هزینه های جاری مانند کرایه ماشین به شدت اثرگذار است.

همچنین هزینه استفاده از خدمات آژانس های تاکسی نیز به همین نسبت باید افزایش یابد. در حال حاضر

۱۸۸۳۸۵ موسسه اتومبیل کرایه در سراسر کشور فعالیت می کنند. این موسسات همگی از اتومبیل های استفاده می کنند که مصرف سوخت نسبتا بالایی دارند. تمامی این موسسان ۲۴۰ هزار وسیله نقلیه در اختیار دارند که از این تعداد ۱۱.۹ درصد پیکان، ۶۶.۴ درصد پراید، ۹ درصد آردی(روآ)، ۳.۵ درصد سمند، ۸.۶ درصد پژو و ۰.۵ درصد سایر انواع وسایل نقلیه هستند. پس از افزایش قیمت بنزین دولت می تواند با نظارت بیشتر براین موسسات مانع از رشد ناگهانی هزینه های جاری استفاده از خدمات این موسسات شود.

در حال حاضر قیمت انواع کالاهای لبنی به شدت به قیمت تمام شده شیر وابسته است. محاسبات نشان می دهد این وابستگی به میزان ۷۰ درصد است. در مورد کالاهای لبنی تنها کمتر از ۴ درصد به هزینه حمل و نقل وابستگی دارد. کالاهای کشاورزی نیز به میزان ۶۰ درصد به هزینه های جاری کود و نهادهای کشاورزی وابستگی دارند. قیمت این گروه کالایی نیز کمتر از ۷ درصد به هزینه های جاری حمل ونقل وابستگی دارند. برآوردها نشان می دهد در مورد صنایع غذایی میزان وابستگی آنها به نهادها چنین است: ۴ درصد هزینه حمل و نقل، ۳ درصد به نرخ دستمزد، یک درصد حامل های انرژی، ۵ درصد هزینه بسته بندی و یک درصد هم نرخ ارز در قیمت تمام شده کالاها موثر است.

با این حال دبیرانجمن صنفی تولیدکنندگان فرآوردهای لبنی، پیش بینی کرده است که با اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه بین ۱۵ تا ۲۶ درصد به قیمت تمام شده این محصولات افزوده می شود.

براین اساس پیش بینی های اولیه نشان می دهد با وجود اثر نسبتا کم قیمت سوخت بر بهای تمام شده کالاها و با در نظرگرفتن ابعاد روانی گرانی بنزین به طور متوسط ۱۵ تا ۲۶ درصد به قیمت صنایع غذایی افزوده می شود. به گفته برخی اقتصاددانان کنترل اثرات روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین در دوره کنونی ضروری است.

انتهای پیام /
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار