|
|
کدخبر: ۱۶۴۹۶۴

کارشناس بازار کار در گفت وگو با تسنیم پاسخ داد

خبرگزاری تسنیم: کارشناس بازار کار با اشاره به اهمیت افزایش بهره وری نیروی کار در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: نبود برنامه و هدف مشخص در کار، نهادینه نشدن فرهنگ کار و پرداخت نشدن مزد بر اساس میزان کار از مهمترین دلایل پایین بودن بهر ه وری در ایران است.

حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در آستانه هفته کارگر با اشاره به اهمیت نقش کارگران در تحقق سیاست های اقتصادی مقاومتی گفت: نیروی انسانی یکی از سرمایه های اصلی هر کشور است. متاسفانه با وجود سرمایه های طبیعی بسیار زیاد در کشور از سرمایه های نیروی انسانی در کشور غفلت کرده ایم. ظرفیت ها و توان بسیار بالایی در نیروی کار کشور وجود دارد که می تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه کشور داشته باشد. در حال حاضر بیش از۴میلیون کارجو فارغ التحصیل در کشور وجود دارد که می توانند نقش آفرین باشند. طیف سنی ۱۵تا ۲۰ساله برجسته ترین طیفی هستند که نقش می توانند نقش زیادی در توسعه اقتصاد کشور ایفا کنند.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: آموزش و دانش این کارجویان در مباحثکارآفرینی و تولید ثروت و اقتصاد دانش بینان می تواند مفید باشد که دولت باید با برنامه ریزی به این مباحثتوجه کند. از آنجایی که امکان استخدام عمده این فارغ التحصیلان در ارگان های دولتی مهیا نیست بیشترین فارغ التحصیلان در جامعه کارگری نقش آفرینی می کنند. جامعه کارگری برخلاف گذشته افراد فارغ التحصیل را در دل خود دارد که اگر توجه بیشتری شود می تواند در بازار کار کشور راه گشا باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بین کارگر و کارفرما روابط خوبی وجود نداشته باشد عدم دلبستگی به کار برای کارگر ایجاد می شود اظهار کرد: نبود برنامه و هدف مشخص در کار، نهادینه نشدن فرهنگ کار، پایین بودن آگاهی کارگران، پرداخت نشدن مزد بر اساس میزان کار، وجود دغدغه های فراوان نیروی کار از آینده شغلی و تامین اجتماعی، هدفمند نبودن کارها، ضعف در دانش کار و بی توجهی به کار شایسته از مهم ترین دلایل پایین بودن بهره وری نیروی کار در ایران است که افزایش میران بهره وری در ایران نیازمند توجه مسئولان و کارفرمایان است.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه افزایش بهره وری نیروی کار زمینه ای برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است گفت: اگر بخواهیم به سمت یک اقتصاد پویا و با ثبات در کشور حرکت کنیم باید تکیه بر سرمایه های داخلی(نیروی کار, سرمایه مادی) داشته باشیم.

وی اظهار کرد: نیروی کار یکی از سرمایه های داخلی است که متاسفانه نقشش در زمینه بهره وری اندک است. دولت باید به نیروی کار خود اعتماد کند. یعنی دولت می تواند با استفاده از سرمایه های خرد نیروی کار و به کارگیری مهارت و دانش آنها زمینه را برای نقش آفرینی نیروی کار مهیا کند.

این فعال کارگری بخش تعاون را بهترین فرصت برای به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه و متقاضیان جویای کار دانست و افزود: فارغ التحصیلان زیادی داریم که به دلایل متعدد آنها را به کار نگرفته ایم؛ از طرفی با سرمایه های خرد مردم رو به رو هستیم که در شرایط کنونی می تواند راهگشا و کمک حال دولت باشد. تعاونی ها ظرفیت خوبی برای تجمیع سرمایه های خرد مرد و کارآفر ینی در بازار کار هستند.

وی با اشاره به اینکه بهره وری یک کارگر خارجی ۴ برابر یک ایرانی است گفت: بهره وری مقوله گسترده ای است که یک وجه آن مربوط به نیروی کار است. عدم استفاده از تکنولوژی های روز، سوء مدیریت، واردات بی رویه، نوسانات مستمر قیمت مواد اولیه و مسائلی از این دست نیز در کار یک واحد تولیدی تاثیرگذار است که در نهایت موجب کاهش بهره وری یک بنگاه می شود.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه به بهانه پایین بودن نرخ بهره وری نمی توان ساعت کار را افزایش داد افزود: اینکه تلقی می شود که هرچه ساعت کار بیشتر شود مزد باید افزایش یابد در همه جای دنیا قابل قبول نیست. امروز به نسبت شرایط کشورها، کار مفید افراد نیز متفاوت است اما متاسفانه در ایران کار مفید روزانه شاغلان پایین است و این مسئله در بخش دولتی بیشتر به چشم می خورد.

حاج اسماعیلی ادامه داد: پایین بودن بهره وری نیروی کار در ایران یک ضعف فرهنگی است که کمتر به آن توجه شده است. متاسفانه دانش کار در کارگاه ها بالا نمی رود و ساعات آموزش از برنامه های بنگاه ها حذف می شود. کار مفید در کشور باید برنامه ریزی شود.

وی با تاکید بر اینکه روزمرگی به جای هدفمندی در بنگاه ها حاکم است گفت: در بخش های دولتی هیچگونه هدف خاصی برای بهره وری نیروی کار وجود ندارد و امور بیشتر به صورت روزمرگی دنبال می شود، در حالی که در دنیا کارها به صورت پروژه ای تعریف می شود که اغلب حتی زمان آغاز و پایان آن نیز مشخص است.

وی میزان روزهای تعطیل در سال را از دیگر عوامل موثر بر بهره وری دانست و گفت: میزان روزهای تعطیل در کشور بر کاهش نرخ بهره وری تاثیر بسیاری دارد. امروز در ایران بیشتر از اینکه هدف مشخصی را در کار دنبال شود، بیشتر روزمرگی حاکم است. فعالیت بسیاری از بنگاه ها در سال های اخیر افت چشمگیری داشته و بسیاری از دستگاه ها در خطوط تولید خاموش شده اند که مستقیما در بهره وری نیروی کار و سرمایه تاثیرگذار است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار