|
|
کدخبر: ۱۶۴۹۹۲

خبرگزاری تسنیم: معاون اجرایی رئیس جمهور تیتر کردن گرانی در رسانه های منتقد دولت را نه تنها دشمنی با دولت بلکه دشمنی با ملت ارزیابی کرد.

به گزارش گروه " رسانه های دیگر "خبرگزاری تسنیمبه نقل از آرمان، افزایش نرخ بنزین و پایان ثبت نام فازدوم هدفمندی یارانه ها سبب شد تا با محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور به گفت وگو بپردازیم و نظرات او را درخصوص اقتصاد کشور جویا شویم.

با توجه به اینکه افزایش قیمت بنزین انجام شد و ۷۵ درصد سهمیه ای و ۶۰ درصد آزاد افزایش یافت، شیب افزایش قیمت در بازار کل کشور چه اثراتی را به همراه دارد و دولت در این خصوص چه برنامه هایی را در دستور کار خود دارد؟

در واقع این افزایش قیمت حامل های انرژی در صورتی که اجرای آن همراه و توام با اجرای سیاست های پولی و مالی و تجاری مناسب باشد بطور طبیعی می تواند آثار تورم را تسهیل بخشد و دولت در این زمینه عملا ناگزیر بوده و نمی توانسته غیر از این عمل کند. حال دولت، دو کار بزرگ را انجام داده است. یکی اینکه با توجه به زمینه رکود در وضعیت تولید و صنعت کشور بسیار عمیق بوده است و دولت می خواهد سیاست های ضد رکود را به اجرا گذارد و در این زمینه اقدامات مناسبی را در برنامه های آتی عمل خواهد کرد، طبیعتا می گویم نه اینکه جنبه خبری داشته باشد اما دولت مطلوب عمل کرد چراکه با یک شیب ملایمی افزایش قیمت های حامل های انرژی را در دستور قرار داد و همانطور که در مورد حامل های موثر در تولید هم قبلا عمل کرد و حالا بنزین که زیاد در تولید اثرگذار نیست و بیشتر نرخ های دیگر بود که تاثیرگذار بود که در پایان سال ۱۳۹۲ اجرا شد و دولت با یک شیب ملایمی این کار را کرد. از طرف دیگر با توجه به اینکه مجموعه ای از معیشت مردم تا حدودی در اختیار دولت است و اطلاعات مناسبی در این زمینه دارد و با توجه به اینکه هر افزایش قیمت کالا و خدمات می تواند تاثیرات تورمی داشته باشد، دولت تلاش کرد که این آثار تورمی در این بخش را به حداقل ممکن کاهش دهد. البته در کنار این، بسته های سیاستی دیگری نیز در راه است که دولت در اختیار دارد که اعمال می کند، بسته های سیاستی کنترل نقدینگی در شرایطی اقتصاد بگونه ای که سیاست های انبساطی نقدینگی عامل مقوی در رشد تورم نباشد و بعکس سیاست های منطقی و عاقلانه ای در حوزه پولی اتخاذ شود که آثار تورمی را به حداقل برساند که اینها از جمله برنامه هایی است که دولت در پیش گرفته است. در زمینه نرخ سود سپرده ها همچنان به این صورت است. بنابراین دولت در مجموع تصمیم بر این دارد که بالاخره این نرخ سود سپرده اولا منطقی باشد و ثانیا آثار تورمی حداقلی در جامعه به جای گذارد و از آن طرف به دلیل اتصال سود سپرده ها به سود تسهیلات بانکی آن نرخ خیلی بالا نرود و بهینه کردن این تصمیمات در قالب سیاست های هماهنگ از برنامه های اصولی دولت است که بطور طبیعی عمل می کند و در واقع اگر بخواهم صحبت هایم را خلاصه کنم باید بگویم که معمولا در تصمیماتی که دولت در افزایش قیمت کالا و خدمات می گیرد، در صورتی که سیاست های مناسب تجاری، مالی و پولی، در کنارش به اجرا گذاشته شود حتما می تواند عامل ضد تورم باشد و کنترل کند آثار تورمی تصمیماتی که دولت لابد و ناچار است اتخاذ کند.

در زمان محمود احمدی نژاد بنزین از ۱۰۰تومان به ۴۰۰ تومان رسید و این را اگر مقایسه کنیم این افزایش نرخ از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان، در آن زمان به این میزان شاهد فشارها و انتقادها نبودیم به نظر شما در این خصوص چیست؟

در هر صورت باید توجه داشت که دولت، دولت مظلومی است و هیچ تردیدی در آن نیست. نمی گویم که دولت تنهاست به طوری که به هر حال تمام نخبگان و صاحبنظران سیاسی و اقتصادی کشور حتی اگر ابراز نکنند در دل می دانند که این تصمیماتی که دولت می گیرد تصمیماتی است که اگر احیانا کوچکترین اثر منفی هم در هر حوزه ای داشته باشد آن بخشی از تصمیم است که امکان عدم اتخاذ آن نیست و باید گرفته شود و دولت تلاشش این است که تصمیماتی که می گیرد در همه حوزه های اقتصادی آثار مثبتی از خودش به جای بگذارد و همان طور که اشاره کردید متاسفانه عملکرد رسانه های مخالف دولت اینگونه است. در دوره ای که من وزیر بازرگانی بودم گاهی اوقات کوچک ترین تغییری در قیمت را در برخی از رسانه می دیدم که با فونت ۶۰،۷۰ و ۸۰ تیتر می کردند و توجه نمی کردند به اینکه این دشمنی با دولت نیست دشمنی با ملت است. چون تیتر کردن اینها باعثتحریک اقتصاد تورمی می شود و تحریک اقتصاد تورمی اثر اولیه اش به مردم است و آثارش روی معیشت مردم است و سفره آنان را کوچک تر می کند، منتهی آنان خیلی توجه نداشتند به این موضوع. همین که رقیب سیاسی خودشان را اذیت کنند آن برایشان مهم بود. اما مهم رضای خدا و توجه به وضعیت زندگی مردم است. متاسفانه این نگاه هنوز هم وجود دارد یعنی ما برخی اوقات می بینیم که برخی از رسانه های ما در صفحه یک خودشان خبر هایی را انتشار می دهند که در کشش قیمت بالاتر و در سطح عمومی قیمت ها و برخی از کالا و خدمات تاثیر دارد بطوری که قیمت ها را افزایش می دهد و این قطعا برای کشور مفید نیست و بلکه قطعا مضر است. اگر آمراً و عامدا این کار را انجام می دهند که خدا آنان را نمی بخشد و حتما باید پاسخ دهند و باید بدانند که این بخشش پذیر نیست. اما اگر هم ندانند باید بپرسند و جویا شوند و نباید این قبیل تصمیمات را بدون مشورت با صاحب نظران اقتصادی انجام دهند ولی متاسفانه با چنین شرایطی مواجه هستیم و این رفتار دوگانه در کشور وجود دارد.

اما در صحبت های برخی از دولتمردان هم می بینیم که سخنانی بیان می شود که رسانه های جناح مخالف دولت سوء برداشت می کنند و می گویند اینها به گفته های تدبیر و امید توجه نمی کنند و از شعار های خود فاصله گرفته اند. اگر بخواهید پاسخ این منتقدان را بدهید چه می گویید؟

من می گویم شرایط مملکت شرایط خطیری است. منتقدان ما بیش از هرکس به این قضیه معتقد و معترض هستند که بالاخره کشور ما دشمنانی دارد و آنان تلاش می کنند در جهت افزایش منافع خودشان و تاثیرگذاری منفی در اقتصاد ملی کشور ما. پس در این شرایط که در مذاکرات سیاسی با دنیای خارج در نقطه بسیار حساس و خطیری قرار داریم طبیعتا هر اقدامی که تاثیرگذار باشد و منافع ملی کشور را تحت تاثیر قرار بدهد اقدام مخرب و ناصحیحی است. من دعوت می کنم و معتقدم به اینکه مخالفین باید بیشتر نگاهشان به سمت منافع ملی کشور باشد و مصلحت های عامه مردم کشور را که از همه چیز در راه حفظ این نظام دریغ نکرده اند را در نظر بگیرند نه مسائل سیاسی زودگذری را که امروز ممکن است منفعتی را برایشان داشته باشد. بالاخره این نکته ای است که باید روی آن توجه داشته باشند. حال دولتمردان هم که از خطا مصون نیستند و گاهی اوقات و شاید همین مصاحبه ای که من با شما می کنم ممکن است که نکاتی داشته باشد که نکات موثر نباشد اما مهم این است که این کار و اتفاقی که می افتد اثر تعمد برای یک کار سیاسی صرف است یا اینکه نه بالاخره کار دلسوزانه و تعهدانه است و این دوتا باید از هم تفکیک داده شود.

در خود کابینه هم دوگانگی در صحبت ها دیده می شود آیا بهتر نبود در این بحثهدفمندی یک شخص به عنوان سخنگو صحبت می کرد تا رسانه های مخالف سوءاستفاده نکنند؟

هدفمندی که از آن صحبت می کنید یک حوزه معینی که محدود برای یک وزارتخانه و سازمانی باشد نیست. از این جهت که در هدفمندی یارانه ها به موضوع حامل های انرژی توجه می شود و بالاخره روی نرخ حامل های انرژی صحبت می شود و وزارت های متولی امر انرژی که نیرو و نفت هستند پیدا می کند و از حیثاینکه تصمیم گیری روی قیمت های حامل های انرژی و تاثیرگذاری آن بر اقتصاد ملی ارتباط وزارتخانه های وزارت اقتصاد و سازمان برنامه پیدا می کند از حیثنحوه هزینه و آن فعالیت توزیعی که بعد از کسب درآمد از محل افزایش درآمد حامل های انرژی که به دست می آید بهداشت درمان را تحت تاثیر قرار می دهد و بطور عام مساله رفاه را تحت تاثیر قرار می دهد اقدامات تامین اجتماعی را می خواهد به آن بپردازد که وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه تامین اجتماعی و بهداشت درمان ذینفع آن هستند. طبیعی است به دلیل اینکه موضوع یک موضوع چندجانبه است بطور طبیعی وزرا و مسئولان در مورد موضوع کار خودشان صحبت می کنند که این به هدفمندی یارانه ها مربوط است مثلا موضوع هدفمندی موضوع ارز نیست که بگوییم در این خصوص فقط بانک مرکزی صحبت کند یا فقط موضوع تجارت و صنعت نیست که بگوییم وزیر صنعت و تجارت باید درخصوص آن صحبت کند و یا فقط مساله توسعه میادین نفتی نیست که بگوییم وزارت نفت باید سخن بگوید اینکه راجع به هدفمندی صحبت می کنند این است که در اصل درخصوص کار خودشان دارند صحبت می کنند و در حیطه مسئولیت های خودشان است. آن چیزی که مورد ایراد است و به نظر من ایراد منطقی است و نباید گفته شود این است که یک مسئولی که در موضوع هدفمندی صحبت می کند مسئول حوزه صنعتی است راجع بهداشت و درمان صحبت کند که همش هم به هدفمندی مربوط است یا مثلا یک مقام در بخش درمان در حوزه اقتصاد کلان حرف بزنند که من این را یا ندیده ام یا خیلی کم شاهد آن بوده ام. اینکه افراد مختلف صحبت کنند در مورد هدفمندی چون موضوع جامعه ای است.

آینده اقتصاد را در دولت یازدهم چگونه ارزیابی می کنید؟

ما در دولت بسیار امیدوار هستیم. همین که روند مذاکرات سیاسی ما این ارابه صدور قطعنامه های وحشیانه علیه کشور را متوقف کرده است و یک اقدام مثبتی را در جامعه به وجود آورده است کم تاثیری در اقتصاد ایران ندارد. بسیاری از فعالان اقتصادی این روزها هر زمان که ما را می بینند از اینکه آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس دولت تقدیر و تشکر می کنند و می گویند فضای اقتصادی به وجود آمده است و حرکت رو به جلویی پیش روی ما قرار گرفته است اظهار خوشحالی و خشنودی می کنند. وقتی که سیاست های اقتصاد مقاومتی منتشر شد، مفاد فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد سیاست های اقتصاد مقاومتی را ملاحظه کردند. دیدند چه میزان در جهت پیشرفت و توسعه کشور و هم در ایجاد عدالت اجتماعی تاثیرگذار است و باز بیشتر امیدوار شدند به آینده فعالیت های اقتصادی چون پیشتر یک تقابلی قبلش صورت می گرفت که نه اقتصاد مقاومتی ما را می خواهد به سمت یک اقتصاد بسته پیش ببرد در حالی که صراحتا آنجا مطرح شد که اقتصادی است درون زا و برون نگر و دولت تمام تلاشش را خواهد کرد تا رکود ریشه کن شود، تلاش خواهد کرد که تورم به سمت کاهش همچنان حرکت کند و تلاش خواهد کرد تا وضعیت معیشت مردم بهتر شود وضع بهداشت و درمان مناسب تر بشود تلاش خواهد کرد تا با برداشتن موانع تولید رونق در تولید کشور شکل گیرد و تلاش خواهد کرد تا در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی و مشارکت دادن مردم به اقتصاد شکل بگیرد و من بسیار خوشبین هستم به آینده اقتصاد کشور و مسیری که دولت یازدهم دارد طی می کند و این را مسیر مبارکی می دانم و امیدوارم آثارش در زندگی مردم بصورت روشن ظاهر بشود به گونه ای که مردم رضایت پیدا کنند به آنچه دولتمردان عمل می کنند و این پشتوانه ای که ما بسیار به آن معتقدیم و مفتخر هستیم به این پشتوانه مردمی افتخار کنیم و همراه ما باشد تا بتوانیم قدم های بهتری را برداریم.

انتهای پیام /

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار