|
|
کدخبر: ۱۶۵۰۲۰

ابلاغ مقررات جدید به ادارات کار؛

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: با ابلاغ مقررات جدید وزارت کار به مراجع تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما؛ از این پس امکان بررسی شکایت کارگران درباره اینگونه قراردادها فراهم شد. معاون روابط کار وزارت کار، اقدام این وزارتخانه در تدوین دستورالعمل جدید را رواج امضای قراردادهای صوری در بین کارگران و کارفرمایان اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سال ها است قراردادهایی در بازار کار کشور به امضا می رسد که تنها تامین کننده منافع کارفرمایان بوده و در قالب آن هیچ حق و حقوقی برای کارگران در نظر گرفته نمی شود. در این نوع از قراردادهای یکطرفه، کارگر مجبور به امضای برگه ای می شود که محتوای آن بعدا با نظر کارفرما تهیه خواهد شد.

کارشناسان بازار کار کشور معتقدند خروج برخی کارفرمایان از دایره اجرای قانون کار درباره قراردادهای کاری و همچنین بروز سوء استفاده های اینچنینی از نیروی کار علاوه بر تفکرات سودجویانه برخی کارفرمایان، به دلیل فراوانی نیروی کار در مقابل فرصت های شغلی موجود است.

در این شرایط، کارفرما می تواند علاوه بر انتخاب نیروی مدنظر خود از بین ده ها متقاضی کار و همچنین اخراج نیروهایی که به دنبال دریافت حقوق قانونی خود باشند؛ قراردادهایی تنظیم نماید که تنها منافع وی را به دنبال داشته باشد و از پیش هرگونه حق و حقوق بعدی نیروی کار را نیز منتفی کند.

امضای برگه هایی به عنوان دریافت عیدی، درخواست بیمه نشدن، دادن اختیار کامل تعیین شرایط کار و اخراج به کارفرما از سوی نیروی کار؛ مهم ترین مواردی است که در قالب قراردادهای سفیدامضا اتفاق می افتد و برخی افراد مجبور می شوند برای قرار داشتن در یک فرصت شغلی به ارائه تعهداتی خارج از چارچوب قانون کار دست بزنند.

علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به قراردادهای کاری سفید امضا گفت: با دستورالعملی که ابلاغ شده است، به موجب آن مراجع تشخیص و حل اختلاف ادارات کار موظف هستند تا در خصوص بررسی ادعای سفید امضا بودن قراردادهای کار از نظر کارشناسان دادگستری استفاده کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این دستورالعمل در راستای جلوگیری از پاره ای از مشکلات صورت می گیرد اظهارداشت: بر این اساس، نظر کارشناسان دادگستری در خصوص صحت قراردادهای کار ملاک رسیدگی در هیئت های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار خواهد بود.

همچنین پیش از آن، سیدحسن هفده تن معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اعلام تدوین دستورالعمل جدید ساماندهی قراردادها و تسویه حساب های سفید امضاء در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت کار به منظور نظام مند کردن قوانین و مقررات در قراردادهای کار منعقده بین کارگر و کارفرما، نسبت به تدوین دستورالعمل ساماندهی قراردادها و تسویه حساب های سفید امضاء اقدام نموده است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با توجه به افزایش قراردادهای تنظیم شده فیمابین کارگر و کارفرما و رواج تسویه حساب های سفید امضا در رابطه بین کارگران و کارفرمایان و امکان سوء استفاده از آن؛ تصمیم به طراحی دستورالعمل جدید در این بخش گرفته شده است.

هفده تن خاطرنشان کرد: همچنین به منظور شفاف سازی موارد مورد توافق کارگر و کارفرما در چارچوب قوانین، رضایتمندی آنان و کاهش اختلافات کارگری و کارفرمایی؛ دستورالعمل مذکور تدوین شده است.

با ابلاغیه جدید وزارت کار به ادارات کار و ملاک عمل قرار گرفتن آن در هیئت های تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما و اینکه از این پس دیگر قرارداد سفیدامضا برای این هیئت ها قابل بررسی نخواهد بود، انتظار می رود پس از سال های متمادی از بروز این مشکل در بازار کار، امضای قراردادهای سفیدامضا متوقف شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار