|
|
کدخبر: ۱۶۵۰۷۱
گروه فرهنگی مشرقبه نقل از روابط عمومی برنامه مناظره، مشکلات صنعت نشر در برنامه روز جمعه مناظره به بحثو نظر گذاشته شد.

در ابتدای برنامه حمید باباوند، مدیر انتشارات همشهری با اشاره گزارش پخش شده در ابتدای برنامه گفت: به نظر می آید که یک گزارش کاملاً ژورنالیستی بوده و در مورد هنر نشر ما یک مفهوم غلطی داریم چرا که هنر، هنر نشر صنعت زیان دهی است که نیاز به حمایت دارد ولی این امر واقعیت نیست.

وی با بیان اینکه صنعت نشر در جمهوری اسلامی ایران اقتصاد بسیار خوبی داشته و کسانی هستند که در طبقه ناشر قرار می گیرند که کاملاً این صنعت اقتصادی و به صرفه است چرا که اگر به صرفه نبود ناشران در حوزه دیگر به فعالیت می کردند، افزود: اینکه صنعت نشر یک صنعت وابسته و ورشکسته باشد کاملاً اشتباه است. اینکه آیا دولت در زمینه نشر کار خوبی انجام داده و اتفاقات مناسبی رخ داده است باید بگویم متأسفانه در تمام سال های گذشته اتفاقی که افتاده به حمایت از صنعت نشر، غلط بوده است.

باباوند با بیان اینکه متوسط هر دو ماه یک چاپ صورت می گیرد و در واقع ناشران ترجیح می دهند به جای تیراژ ۲۰ هزار تایی ۲ هزار تا چاپ کنند، اظهار کرد: در یک مقطعی کاغذ دولتی و کتاب خریداری می شد ولی هیچ کس برای توزیع قدم برنداشت؛ ما توصیه های بسیاری به معاونان وزارت ارشاد کردیم تا موضوع توزیع را جدی بگیرند ولی آنها هیچ اقدامی نکردند.

مدیر انتشارات همشهری در پاسخ به سؤال نظرسنجی مناظره بیان کرد: سؤال شما به شکل مبنایی غلط است چرا که قیمت کتاب ربطی به مخاطب ندارد؛ قیمت کتاب مانع کتابخوانی نیست چرا که کتابخوانی باید با علاقه اشخاص گره بخورد.

وی تاکید کرد: بنده سؤال نظرسنجی شما را در شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشتم که تنها یک الی دو نفر قیمت را تأثیرگذار دانستند و مابقی مخالف این موضوع بودند.

* افزایش دلار موجب مافیای کاغذ شد

در ادامه برنامه، علی اکبر تورانیان عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی کتاب دانشگاهی با اشاره به اینکه در رابطه با گرانی کتاب، کاغذ به عنوان کالای استراتژیک تأثیر مستقیم دارد، گفت: ما از دولت خواهانیم که مانند گندم از کاغذ به عنوان فرهنگ حمایت کند؛ افزایش قیمت با توجه به تورم باعثسخت شدن دسترسی به کتاب می شود.

وی با تاکید براینکه در دهه های گذشته ابتدا تیراژ ما ۷ هزار عدد و بعد از آن ۵ هزار و به تدریج به هزار نسخه رسیده است که متأسفانه تیراژ کتاب دانشگاهی نیز به ۲۰۰ تا ۵۰ نسخه رسیده و این امر تأسف بار است، گفت: کتاب ها از بحثچاپخانه خارج شده و در حقیقت کتاب ها به ریسوگراف تبدیل شده است.

تورانیان تصریح کرد: زمانی که تیراژ کتاب کمتر می شود قیمت آن بیشتر خواهد شد و حتی ما شاهد هستیم که برخی دانشجویان برای تهیه کتاب یک کتاب گرفته و با هم استفاده می کنند به این شکل که ۴ دانشجو یک کتاب تهیه می کنند لذاگرانی کاغذ نقش اساسی در قیمت کتاب دارد و توان ناشر را کم کرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی کتاب دانشگاهی افزود: دولت باید توجه ویژه به موضوع کتاب و قیمت آن داشته و وزارت فرهنگ و ارشاد نقش محوری در این زمینه ایفا کند و همچنین وزارت تعاون نیز باید تنظیم بازار را برعهده گیرد.

و اظهارکرد: با افزایش دلار چاپخانه ها کاغذ را به ناشران ندادند در حقیقت مافیای کاغذ رخ داد و حرکتی خاص دنبال شده که اگر به آن رسیدگی نشود مشکلی جدی پیش خواهد آمد.

*انتشار ۶۶ هزار و ۱۵ کتاب در سال ۹۲

در ادامه برنامه مناظره این هفته، علی شجاعی صائین مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه براساس اطلاعات بانک کتاب ایران در سال گذشته ۶۶ هزار و ۱۵ کتاب در کشور منتشر شده که ۱۱ هزار و ۷۰۰ ناشر پروانه نشر دارند و حدوداً ۳ هزار ناشر کتاب منتشر کرده اند که این آمارها نشان می دهد صنعت نشر کتاب پویا است، گفت: صنعت نشر نخستین بخشی از کشور بوده که با آگاهی و تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد حذف یارانه را مطرح کرده و بحران جدی در زمینه نشر را پشت سر گذاشته است.

وی با تاکید براینکه در گذشته سیاست حمایت ساختاری در راستای صنعت نشر وجود نداشته و تنها در سطح رویی در سیاست حمایت محدود شده است و به به سمت صفر میل کرده ایم، اظهار کرد:

مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی اظهار داشت: باید فضای محصولات فرهنگی را بازبینی و حمایت از تولید محصولات فرهنگی رخ دهد.

*حذف سوبسید کاغذ موجب کاهش فساد می شود

در ادامه مناظره نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان با بیان اینکه در سال بیست و هفتم نمایشگاه کتاب هستیم، افزود: ۱۱۲ ناشر از ابتدا در نمایشگاه در سال اول حضور داشتند که اکنون این تعداد افزایش یافته است که ما باید توجه ویژه به نمایشگاه کتاب داشته و از این امر حمایت کنیم.

وی افزود: مدیریت واحدی برای ۲۷ سال آینده نمایشگاه دیده نشده بود چرا که مکان مصلی تهران مقدس است ولی برای این کار(نمایشگاه کتاب) ساخته نشده است و باید در این راستا اقدام جدی صورت گیرد چرا که ملت ایران آسایش می خواهند و برخی غرفه های نمایشگاه در فضای باز است.

وی ادامه داد: مورد دیگری که باید مدنظر قرار گیرد این است که ناشران تقاضا دارند سوبسید کاغذ برداشته شود. چرا که اگر این امر صورت گیرد فساد نیز کاهش یافته و تعداد ناشران افزایش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان افزود: بودجه ای که برای کتاب در نظر گرفتند در جاهای دیگر رفت نمی گوییم که چرا بودجه ۱۰۰ هزار میلیاردی برای سینما و تئاتر در نظر گرفته شد ولی مطرح می کنیم که چرا بودجه کتاب جای دیگر رفت.

* سازمان امور مالیاتی ناشران را دور می زنند

وی افزود: ما از کمیسیون فرهنگی و سازمان امور مالیاتی گله مند هستیم چرا که عملاً به گونه های مختلف ناشر را دور زدند و مالیات از ما و ناشران گرفتند.

*۱۱ هزار و ۷۰۰ ناشر در کشور مجوز نشر دارند

در ادامه مناظره نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران با اشاره به اینکه ۶۰ تا ۷۰ هزار عنوان کتاب هر سال توسط آمار خانه کتاب اعلام می شود که باید بگویم اینکه علاقه مندان و خریداران بخواهند از محتوای این ۶۰ تا ۷۰ هزار عنوان کتاب مطلع شوند بسیار دشوار است، گفت: ۱۱ هزار و ۷۰۰ ناشر در کشور مجوز نشر دارند که حدود ۳ هزار کتابفروشی در کشور نیز وجود دارد که برای توزیع کتاب های ناشران مناسب نیست چرا که برخی از کتابفروشی ها نیز به لوازم التحریر فروشی تبدیل شده است و برخی دیگر بسیار کوچک است.

مدیرعامل مجمع ناشران گفت: اگر دولت بخواهد هوشمندانه تر و هدفمندانه تر در راستای هدف نشر گام بردارد باید زیرساخت توزیع را فراهم کند چرا که مشکل ناشران زیرساخت تولید است.

* امیدواریم دولت فعلی در زمینه صنعت نشر اهتمام ورزد

وی ادامه داد: دو سال و نیم است که فشار اقتصادی بر کشورمان بیشتر شده و ما در زمینه اهتمام جدی در راستای صنعت نشر نامه نگاری و مذاکره زیادی با وزیر ارشاد وقت کردیم که البته اهتمام جدی صورت نگرفت و مشکلات هنوز حاکم است که امیدواریم دولت فعلی در زمینه صنعت نشر اهتمام ورزد.

* قیمت کتاب در خریدکتاب تأثیر دارد

براین اساس در ادامه برنامه غلامحسین هادویان استاد دانشگاه و دبیر علمی اداره کتاب با تاکید براینکه مشکلات نشر مسائل مهم برای توسعه فرهنگ بوده است، ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب ها و ابعاد مختلف از صنعت نشر حمایت کرده و ناشران این امر را می دانند.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب یکی از رویدادهای مهم بوده که فرصتی بی نظیر برای فروش کتاب است؛ جشنوار ه های جایزه کتاب مانند جشنواره جلال آل احمد و پروین اعتصامی کمکی به بازار کتاب است.

استاد دانشگاه و دبیر علمی اداره کتاب افزود: در صحبت های دیگر صاحب نظران موضوع دسترسی دانشجویان به کتاب مطرح شد که بنده باید بگویم در این زمینه بن کتاب مطرح است که در اختیار ناشران و افراد قرار می گیرد تا بتوانند کتاب را به راحتی خریداری کنند و با توجه به تورمی که وجود ندارد دانشجو می تواند با استفاد از بن کارت ها کتاب خریداری کند.

هادویان در پاسخ به سؤال مناظره گفت: قیمت کتاب در خرید تأثیر دارد ولی در مطالعه به این شکل نیست.

* تمام اقدامات وزارت ارشاد درحوزه نشر درست نبوده است

در بخش دیگر برنامه، غلامحسین هادویان، استاد دانشگاه و دبیر علمی اداره کتاب گفت: در مورد سوالی که گفتید این اقدامات وزارت ارشاد کافی بوده یا به جا است باید گفت که، وزارت ارشاد در قالب های مختلف از مسئله نشر حمایت داشت است.

وی خرید کتاب را از دیگر اقدامات حمایتی وزارت ارشاد دانست و ادامه داد: بحثخرید کتاب بصورت مدام اما با فراز و فرودهایی جزو سیاست های وزارت ارشاد بوده که آنها را به بخش هایی که لازم است ارسال می کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بن کتاب به مخاطب کمک می کند که با توجه به تورم و مخصوصا برای دانشجوها و قشر فرهیخته خرید کتاب سخت شده است و وزارت خانه تلاش کرده است که با بن کارت زمینه را برای آسایش آنها فراهم کند.

وی گفت: ما نمی گوییم که تمام اقداماتی که وزارت ارشاد انجام داده درست است.

*۸۵ درصد کاغذ کشور از خارج وارد می شود

تورانیان در مورد سؤال برنامه مناظره گفت: در نظرسنجی هم مشخص شد که گرانی کاغذ تأثیر مستقیمی بر افرایش کاغذ داشته و منجر شده که طی سال های اخیر مردم توانسته اند به سختی کتاب بخرند.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد کاغذ کشور از خارج وارد می شود اظهار کرد: صنایع داخلی جوابگوی تولید داخلی نیستندکه البته باید گفت این نتیجه قصوری بوده که طی سال های متمادی رفته و مسئولان هم توجه کافی نکردند. کارخانه های امروز ظرفیت تولید پایینی دارند.
تورانیان ادامه داد: باید راه را برای تجار باز کند. یکی از تاجران ۵ ماه برای وارد کردن کاغذ از چین وقت صرف می کند.

* گرانی کاغذ تأثیر مستقیمی بر روند خرید کتاب می گذارد

شجاعی صائین در ادامه با توجه به سؤال برنامه مناظره گفت: گرانی کاغذ تأثیر مستقیمی بر روند خرید کتاب می گذارد، اما تنها مسئله موجود در این زمینه نیست. ما کتابخانه های رایگانی در کشور داریم که مخاطب ندارند و بیشتر به عنوان قرائت خانه استفاده می شوند.

وی ادامه داد: در تولید و تقاضا باید فکر کنیم. بسیاری از خانواده ها برای تحصیل فرزندان حاضراند شهریه سنگین پرداخت کنند، اما برای کتاب های غیردرسی هزینه نمی کنند. مشکل را باید در جاهای دیگر پیگیری کرد.

* اقتصاد نشر چندین برابر اقتصاد سینماست

قدیانی گفت: در دهه گذشته مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسئله سینما و تئاتر توجه بسیاری داشته اند، درحالی که اقتصاد نشر چندین برابر اقتصاد سینماست و تأثیرگذاری فرهنگی نشر بسیار بالاتر از حوزه های دیگر است. ما شورای عالی سینما را تأسیس کردیم اما هیچ شورایی برای کتاب نداریم.

وی ادامه داد: آیا کتابی که به عنوان کتاب سال، کتاب رشد و یا کتاب غنی پور انتخاب می شود را ارشاد به خوبی خریداری می کند؟. نه، معمولا پس از یک سال و اندی از این برگزیده شدن کتاب ها خریداری می شوند که خوب ممکن است چاپ جدید با قیمت بالاتری باشد و اساسا خریداری نشود.

قدیانی ادامه داد: من قبول دارم که کاغذ طی سال های گذشته گران شده است اما آیا سایر مقولات گران نشده، آیا هزینه های اغذیه ای، حمل و نقل و پوشاک گران نشده است؟

*استقبال مردم از کتاب در فروشگاه های هایپراستار!

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تصریح کرد: من حمایت زیربنایی را قبول دارم و معتقدم نیازمند حمایت زیربنایی هستیم نه موردی زیرا اگر حمایت ها زیربنایی باشد ناشر می تواند امید داشته باشد که یک کتاب شاخص را طی ۵ سال منتشر کند و از انتشار سطحی چند ماهه پرهیز کند اما بنده در ۳۰ سال گذشته از حمایت های اداره کتاب بهره ای نبرده ام.

وی با اشاره به عرضه کتاب در فروشگاه های زنجیره ای گفت: معمولا در فروشگاه های شهروند و رفاه یک سری غرفه ایجاد می شود و از ناشران خاص که عمدتا وابسته به خود هستند کتاب عرضه می کندن بنابراین عرضه کتاب در این گونه فروشگاه ها سطحی است در مقابل در فروشگاه های هایپراستار که مدیریت آن خارجی است کتاب ها به خوبی عرضه می شود و در نتیجه استقبال خوبی نیز انجام می شود.

قدیانی افزود: در حوزه نشر دانشگاهی چند ماه پیش، بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب های خوب نویسندگان داخل کشور که عمدتا از اساتید دانشگاه های داخلی هستند توسط ناشران خارجی منتشر شد، اگر یک کتاب دانشگاهی به ۵۰ نسخه منتشر می شود، قطعا این کتاب افست است و نشان می دهد که باید آسیب شناسی جدی تری داشته باشیم.

* تولید، توزیع، ترویج و تبلیغ سه ضلع صنعت نشر

میثم نیلی مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی با ترسیم سه ضلع برای صنعت نشر گفت: تولید، توزیع، ترویج و تبلیغ سه ضلع این صنعت هستند که اگر هر یک از آنها حذف شوند صنعت نشر دچار مشکل می شود. در نتیجه ما حمایت می کنیم و نتیجه ای نمی گیریم چرا که یک حلقه مفقود شده است.

وی ادامه داد: اگر دولت در حمایت خود غیرهدفمند و غیرهوشمندانی عمل کند مسیر را اشتباه رفته است.

وی با اشاره به اینکه به نظر من خرید کتاب توسط دولت به عنوان یک عنصر نامطلوب جلوه بدهیم درست نیست، اظهار کرد: بسیاری از ناشران کتابهای خوب و شاخصی دارند که بازار پسند نیست مانند دانشنامه ها دولت باید از این آثار حمایت کند.

نیلی تصریح کرد: دولت در دوره گذشته یارانه ای که به کاغذ تعلق می گرفت حذف کرد و به مخاطب اختصاص داد این یارانه در قالب بن کارت به دانشجویان، طلاب و عموم مردم اختصاص پیدا کرد و پس از مدتی از اعتبار آن کاسته شد. بنابراین اتفاقی که باید در زیرساخت های کتاب رخ می داد انجام نشد و به حوزه های دیگر مانند سینما و… منتقل شد.

* بسیاری از مشکلات حوزه نشر با مخاطب شناسی قابل رفع است

نیلی با بیان این مطلب که بسیاری از مشکلات حوزه نشر با مخاطب شناسی قابل رفع است به پرفروش های کتاب در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: پرمخاطب ترین کتاب ها معمولا در حوزه هایی هستند که مردم به آنها علاقه مندند.

وی خطاب به حمید باباوند گفت: نشر همشهری زیرساخت مناسبی دارد و شما به عنوان یک ناشر حرفه ای کار می کنید اما بسیاری از ناشران زیرساختی را که شما دارید ندارند، نشر کاری اقتصادی است اما لازمه اش حرفه ای نگاه کردن به نشر است.

* اولین شرط صدور عضویت در اتحادیه ناشران، باید تأیید کتابفروشان باشد

قدیانی افزود: الآن پروانه نشر ۱۱ هزار وجود دارد. من خاطرم هست که در سال ۵۵ کتابفروشی ای در غرب تهران تأسیس کردم و به اتحادیه ناشران مراجعه و شماره پروانه ای به من داده شد. آن موقع پروانه نشر وجود نداشت و همه پراکنده کار می کردند. در این صورت افراد از تجربه کتابفروشی استفاده می کرد، رموز را یاد می گرفت و بعد به چاپ کتاب می پرداخت. بعد از انقلاب در بازنگری قوانین خیلی از اختیارات اتحادیه از دست ما رفت. ما به اتحادیه کتابفروشان مبدل شده ایم. اولین شرط صدور عضویت در اتحادیه ناشران، باید تأیید کتابفروشان باشد. این نشان می دهد که طرف کتابفروشی را آموخته و می تواند کتاب چاپ کند. الان به هر فردی که مدرک لیسانس داشته باشد، مجوز نشر می دهند.

در بخش دیگر برنامه مناظره این هفته، باباوند در پاسخ به این پرسش که چرا حمایت ها نشر را ضعیف می کند و باید چه کرد تا از این وضعیت خارج شد؟ گفت: باید کارهای زیادی انجام داد. مثل اینکه بحثشبکه توزیع کتاب را سرمایه گذاری و مشکل موجود آن را حل کرد. در صنعت نشر فرانسه نگاه می کردم، یکی از اتفاقاتی که می افتد این بود که اولین خریداران کتاب کسانی هستند که قرار است آن را بفروشند.

* صدا و سیما برای فرهنگ سازی خرید و مطالعه کتاب کاری کند!

تورانیان در پاسخ به این پرسش که برای فرهنگ سازی برای خرید و مطالعه کتاب چه باید کرد؟ گفت: فکر می کنم در این زمینه باید فرهنگ سازی کنیم و این اعتراض خود ما به کل مردم داشتیم که برای بسیاری از هزینه های زندگی هزینه صرف می کنیم، اما برای کتاب نه؟ صدا و سیما و دیگر نهادها باید کار کند.

* با راه اندازی باغ کتاب آن نمایشگاه دائمی ایجاد می شود

شجاعی صائین در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه کتاب چرا دائمی نمی شود، افزود: انشاالله با راه اندازی باغ کتاب آن نمایشگاه دائمی ایجاد شود. طراحی که دوستان در این زمینه کردند، به نظر می رسد که راه افتادن این مرکز کمک به عرضه کتاب کمک خواهد کرد. در این صورت ما می توانیم نمایشگاه دائمی داشته باشیم، همچنین در استان ها هم باید نمایشگاه داشته باشیم. این مجموعه طی چند ماه آینده قابل بهره برداری است.

نادر قدیانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر میزان حق التألیف ها گفت: حق التألیف ها نسبت به موضوع کتاب ها متفاوت است. برای کتاب های عمومی اعم از ادبی و کودک و نوجوان، ۱۰ الی ۱۵ درصد است، اما برای دایرة المعارف نویس ها متفاوت است و هر ناشری نمی تواند به تنهایی آن را پرداخت کند. با تیراژ کم، حق التألیف ها هم پایین آمده است، در این صورت نویسندگان نمی توانند از معاش خود برآیند و به شغل های دیگری می پردازند.

باباوند گفت: کتاب خوب حتما مخاطب خود را پیدا میکند، اگر ما از فروش کتاب می نالیم این نشان از عرضه کتاب نامناسب است و بسیار افرادی وجود دارند که به دنبال نوشته های جدید یک نویسنده هستند و لازم است بگوییم که کسانی که کتاب خوب منتشر نمی کند فضا را نامناسب می کنند و کافی است که یک دهه بگذرد تا همه چیز مشخص شود.

* تشکیل شورای سیاست گذاری برای کتاب خوانی الزامی است

هادویان با بیان اینکه فرهنگ کتاب خوانی مشکل فرهنگ ما است، افزود: بحثگرانی کاغذ جدی نیست اما ما نمی بینیم که مردم تشنه خواندن کتاب باشند و مردم به دنبال زمانی برای خواندن کتاب باشند و کتاب های جیبی در همراهشان باشد و این فرهنگ وجود ندارد که کسی در جامعه باشد که در مترو از این فضا استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه امسال سال فرهنگ است، گفت: باید شورای سیاست گذاری برای کتاب خوانی ایجاد شود.

* حرفه ای ترین ناشران هیچ حمایتی دریافت نکرده اند

مدیر اداره کتاب و کتاب خوانی وزارت ارشاد با بیان اینکه من تا اندازه ای درگیر سیاست های وزارت ارشاد بوده ام لذا می توان گفت حرفه ای ترین ناشران و پرفروش ترین کتاب ها هیچ حمایتی را دریافت نکرده اند یا مقدار آن کم بوده است، تصریح کرد: اگر بحثترجمه ها را به خوبی پیگیری کنیم و ناشران در نمایشگاه های خارجی حضور پیدا کنند و از مترجم حمایت بشود قطعا گردش مالی نیز بهتر خواهد شد.

مجری برنامه سوالی در برنامه مطرح کرد مبنی براینکه دوازده هزار ناشر را آیا نمی شود با حذف مشکلات عضوگیری افزایش داد؟ و یا آیا در این صنف حمایت ها و رانت هایی وجود دارد که این اتفاقات می افتد؟

شجاعی در پاسخ به این سوال گفت: همین حالا ۱۰۰۰ تقاضا در نوبت هستند و بازار نشر ما پرجاذبه است و این به معنای وجود رانت نیست و حمایت ها از قبل هم کمتر شده است.

* بومی بودن انرژی هسته ای از وجود ناشران است

تورانیان گفت: اگر ما امروز افتخار میکنیم که انرژی هسته ای ما بومی است این افتخار از وجود ناشران است. در حدود سه دهه قبل منابع قبلی دانشگاهی ما بیست سال از دنیا عقب بود اما همین ناشرین تلاش کردند و این فاصله را کم کردند و اکنون دانشجویان همزمان از منابع علمی به روز سال ۲۰۱۴ استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه قرار نیست همه ناشران بازاری باشند گفت: کسانی هستند که مانند رزمندگان ما ایثار کرده اند و باید به آقای باباوند گفت که با یک گل بهار نمیشود و بخاطر یک بی نماز مسجد را نمی بندند چرا که در هر صنفی خطا وجود دارد امااین در کلیت صادق نیست.

*۵۰ درصد کتاب هایی که امروزه منتشر می شوند از نظر محتوا بسیار ضعیف هستند

حجت الاسلام و المسلمین هادویان نیز در پاسخ به این پرسش که چرا تشنگی به کتاب اندک است، گفت: یکی از دلایل به کیفیت کتاب مرتبط است. ۵۰ درصد کتاب هایی که امروزه منتشر می شوند از نظر محتوا بسیار ضعیف هستند و بسیاری از کتاب ها کتاب سازی شده اند. در این سالها به دلیل اینکه بسیاری از نرم افزارها در اختیار افراد قرار گرفت ما شاهد این هستیم که یک فرد با ۲۰ سال سن اقدام به انتشار یک تفسیر ۴۰ جلدی از قرآن کرده است و زمانی که این تفسیر را بررسی می کنیم متوجه می شویم که تمامی آثار دیگران را کپی کرده است.

* شهر آفتاب گزینه خوبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است

شجاعی صائین گفت: ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ۱۲۰ هزار متر مربع بنای مفید در اختیار داریم به طور قطع نمی توان گفت که سال آینده در باغ کتاب برگزار می شود یا خیر شاید شهر آفتاب فضای مناسب تری باشد مسئولان پروژه شهر افتاب گفته اند که اگر منابع ریالی آنها تأمین شود تا پایان سال این مکان آماده بهره برداری است.

شجاعی صائین گفت: نمایشگاه کتاب تهران چندین نمایشگاه را در دل خود دارد. برای نمونه ما می توانیم به راحتی نمایشگاه بین المللی کتاب کودک و نوجوان را به صورت مجزا برگزار کنیم پس ما باید نمایشگاه کتاب را تفکیک کنیم و از دل آن چندین نمایشگاه مجزا بیرون بیاوریم لذا درصورتی که ناشران و کتاب فروشان ما براین نکته اذعان داشته باشند می توانیم نسبت به آن اقدام کنیم.

* رئیس جمهور بحثمالیات ناشران را پیگیری کند

در ادامه برنامه، مجری از مهمانان سوالی پرسید مبنی براینکه اگر بخواهیم به دکتر روحانی، رئیس جمهور جمله ای بگوییم که آن را اجرا کنند، چه خواهید گفت؟
تورانیان گفت: مرد و مردانه و شفاف به بحثمالیات بپردازند و به ما این جواب را بدهند که آیا باید مالیات بپردازیم یا نه.

شجاعی صائین گفت: من باز به موضوع سیاست گذاری فرهنگی و همراهی بانکی در زمینه نشر کتاب تاکید دارم که باید دنبال شود.

قدیانی گفت: دقیقا در چنین روزی در سال گذشته، سه ساعت با مسئولین و رئیس جمهور در زمینه مالیات گفتگو کردیم و هیچ نتیجه ای هنوز حاصل نشده است و مسئله ما هنوز هم بحثمالیات است.

میثم نیلی گفت: وزیر صنعت معدن و تجارت خود را مامور کنند که بحثکاغذ را سامان بدهد.
هادویان گفت: با به بحثفرهنگی سازی و نشر آن توجه بیشتری کنند.

نتیجه سوال نظرسنجی مبنی بر اینکه قیمت کتاب به چه میزان در مطالعات شما تاثیر دارد؟ ۱ – زیاد ۲ – کم؛ با ۷۴ درصد نظر مخاطبان، رای به گزینه یک داده شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار