|
|
کدخبر: ۱۶۵۱۴۶

خبرگزاری تسنیم: در حالی که دولت ترکیه از کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان خواسته است اصل «بگیر یا بپرداز» را در قراردادهای واردات گاز با این کشور حذف کنند شرکت نفت دولتی آذربایجان تاکید کرد هیچ مذاکره ای در این خصوص با ترکیه انجام نداده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه اینترنتی ترند، رونق عبداللایف، رئیس شرکت نفت دولتی جمهوری آذربایجان(سوکار) گفت، هیچ مذاکره ای در مورد حذف اصل «بگیر یا بپرداز» در قرارداد صادرات گاز آذربایجان به ترکیه انجام نشده است.
وی افزود: «طرف ترک در حال مذاکره در این خصوص با روسیه و ایران است… اما موضوع با طرف آذربایجانی مطرح نشده است.»
تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه پیشتر گفته بود، آنکارا قصد دارد از اصل «بگیر یا(پولش را) بپرداز)» در اجرای قراردادهای خرید گاز از آذربایجان و ایران انصراف دهد.
وی همچنین اضافه کرده بود: «ترکیه در قراردادهای خود با ایران در سال ۲۰۱۴ از اصل «بگیر یا(پولش را) بپرداز» سر باز خواهد زد و این اقدام را در قراردادهای خود با جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۵ صورت خواهد داد.»
بر اساس بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی شرکت دولتی خط لوله ترکیه(بوتاس) منتشر شده است، قرارداد عرضه گاز آذربایجان به ترکیه در قالب بخشی از مرحله اول توسعه میدان میعانات شاه دنیز در ۱۲ می ۲۰۱۱ برای مدت ۱۵ سال به امضا رسید.
این قرارداد شامل صادرات سالانه ۶.۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه است. آذربایجان و ترکیه همچنین قرارداد دومی نیز منعقد کرده اند که در بردارنده صدور گاز به عنوان بخشی از فاز دوم پروژه توسعه میدان شاه دنیز است. بر اساس این قرارداد آذربایجان سالانه ۶ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند. این قرارداد در اکتبر ۲۰۱۱ و برای مدت ۳۳ سال به امضا رسید. پیش بینی می شود که عرضه گاز به موجب این قرارداد در سال ۱۸-۲۰۱۷ آغاز شود.
ترکیه و ایران در آگوست ۱۹۹۶ قراردادی را برای انتقال سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به مدت ۲۵ سال به امضا رساندند.

بر اساس اصل «بگیر یا بپرداز» ترکیه باید هر ساله رقم مشخصی گاز دریافت کند و چنانچه کمتر از این رقم واردات داشته باشد باید پول رقم مشخص شده را بپردازد.

انتهای پیام / / ۱۵۶

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار