|
|
کدخبر: ۱۶۵۱۸۱

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: توصیف های آقای فردی و نگاهش به طبیعت بارز و فوق العاده است، یادم است وقتی با او صحبت می کردیم گفت: " طبیعت مادر انسان هاست "، او معتقد بود همه چیز را خدا در طبیعت قرار داده است.

گروه فرهنگی مشرق- محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی پیرامون زنده یاد «امیرحسین فردی» اظهار داشت: آقای فردی از بنیان گذاران ادبیات داستانی انقلاب محسوب می شوند، پیش از انقلاب به یاد ندارم کاری منتشر کرده باشد، اما پس از انقلاب نخستین نشریه حوزه هنری «سوره بچه های مسجد» حاصل فعالیت این نویسنده و دوستانش بود که از مسجد جوادالائمه آمده بودند.

وی ادامه داد: آقای فردی اولین رمان انقلاب را به نام «سیاه چمن» نوشت که مربوط به اوایل دهه ۶۰ است، وی علاوه بر زحماتی که در حوزه خلق اثر کشید شاگردانی پرورش داد و در باروری ادبیات ادبیات انقلاب اسلامی موثر بود.

رئیس حوزه هنری بیان کرد: در کیهان بچه ها و مسجد جوادالائمه همواره پرتلاش بود، و همیشه به معرفی چهر ه های جدید در حوزه ادبیات داستانی می پرداخت.

مومنی با تاکید بر فعالیت فردی در حوزه مدیریت و با برنامه بودن این نویسنده، خاطرنشان کرد: آقای فردی در حوزه مدیریت همزمان که در کارگاه قصه و رمان حوزه بود و مسئول آفرینش های دبی حوزه هم بود و در کنار آنها در جشنواره ها به عنوان دبیر فعالیت می کرد و یا پایه گذار برخی از آنها بود که عموما در راستای انقلاب اسلامی بودند، جشنواره هایی از قبیل جشنواره ادبیات داستانی بسیج، مدیرت در کیهان بچه ها و… لذا شخصیتی بود که در حوزه های مختلف ادبیات با نگرش انقلاب اسلامی از چهره های بی نظیر شناخته می شود.

مومنی پیرامون نوع مدیریت این نویسنده تصریح کرد: آقای فردی انصافا فرد نازنینی بود و کار با او راحت بود، اولا به لحاظ شخصیت انسان خود ساخته بود، او اصول اعتقادی، اخلاقی و حرفه ای برای خود داشت و معمولا حساس بود و آنها را رعایت می کرد، انسانی که اصول داشته باشد دچار اعوجاج و سرگردانی نمی شود، او برای زندگی خود تعریفی داشت و از آن حد ترسیم شده فراتر نمی رفت، می خواست در میان مردم باشد لذا تا آخرین روزهای زندگی با اتوبوس و وسایل عمومی رفت و آمد داشت و همواره در مسجد بود.

رئیس حوزه هنری درباره فعالیت ورزشی و فوتبال زنده یاد فردی افزود: آقای فردی اهل ادعا نبود، اما باهوش بود، زمانی که اختلاف میان بچه های خودی و حوزه هنری زیاد بود، اعلام کرد هفته ای دو روز در کیهان بچه ها برنامه فوتبال برقرار است، سال ۸۱ بود که تازه به دعوت ما در بخش کارگاه قصه و رمان در حوزه بودند؛ بسیاری نویسنده ها در آنها شرکت می کردند، افرادی چون آقای سرشار، آقای امیرخانی، زاهدی مطلق حتی آقای عربلو گاهی می آمد و سایر روزنامه نگاران هم می آمدند، ظاهرا جلسه فوتبال بود اما جلسه همدلی و اخلاق بود، او یک شخصیت تشکلی بود.

ابه گفته این مسئول حوزه هنری، امیرخان به ورزش اعتقاد داشت، خصوصا فوتبال چون مربی فوتبال بود، در سال ۸۰ به به مناسبت بیستمین سال حضورش در کیهان بچه ها در حوزه هنری برنامه بیست سال عاشقی را برگزار کردیم، در آن برنامه یکی از فوتبالیست های مشهور و شناخته شده کشور حضور داشت به نام «غلامرضا فتح آبادی»، او بعدها مربی بانک ملی شد. ْقلی فتح آبادی از کسانی بود که راجع به آقای فردی صحبت کرد و گفت که آقای فردی مربی اش بوده است.

نکته جالب اینکه برخی دوستان وقتی می خواهند از یک هنرمند یا چهره ای تجلیل کنند گاهی خراب می کنند، این موضوع به وفور دیده می شود، اما در این جلسه هم همینطور شد، برخی بزرگان که شروع به صحبت کردند علیه کیهان صحبت را از سر گرفتند، اما آقای فردی آدم قدرشناسی بود، او اول صحبت از کیهان تشکر کرد، گفت زمانی که همه جا مرا رانده بودند کیهان به من کار و مسئولیت داد، بعد شروع کرد از خوبی هایی که دیگران نمی بینند حرف زدن، آدم قدرشناسی بود، او با اعتقاد به حوزه هنری آمد، من نشنیدم جایی از حوزه دفاع نکرده باشد، این قدرشناسی را می توان به حوزه های دیگر فعالیت او هم تعمیم داد.

مومنی ادامه داد: آقای فردی ضمن اعتقاد به ورزش به امور دیگر هم می پرداخت، او تا ۶۲ سالگی خوب می دوید، اما بیماری به یک باره او را انداخت.

وی درباره تالیف رمان ها و ادبیت امیرحسین فردی گفت: توصیف های آقای فردی و نگاهش به طبیعت بارز است، یادم است وقتی با او صحبت می کردیم فرمود: " طبیعت مادر انسان هاست "، او معتقد بود همه چیز را خدا در طبیعت قرار داده، البته این نگاه قرآنی است، آقای فردی خیلی از طبیعت بهره می برد. در تمام کارهای او طبیعت جایگاه ویژه ای دارد، توصیف های فوق العاده داشت، مثل یک نقاش ماهر موارد را وصف می کرد.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه او انسان زیبا بینی بود، آقای فردی در سال های آخر با همه اعضا و عناصر طبیعت ارتباط برقرار می کرد، توضیح داد: هر روز صبح از پارک شهر پیاده روی می کرد قرار بود به استان کهکیلویه و بویر احمد برویم، دوستان سر به سرش گذاشتند، گفتند امیرخان امروز نتوانستی پارک شهر بروی؟ او در پاسخ گفت: " امروز نتوانستم، اما دیروز از درختان خداحافظی کردم "، این نگاه برآمده از نگاه دینی و روحیه لطیف وی دارد.

این مقام مسئول که سال های متمادی در کنار امیر ادبیات فعالیت داشته اینگونه ادامه سخن داد که، البته آقای فردی نثر زیبا و پاکیزه ای داشت، اغلب ما در نثر مشکل داریم، اما او وقتی کار را آغاز کرد از این لحاظ مشکلی نداشت، آقای فردی از جوانی یادداشت شبانه می نوشت این یادداشت نوشتن ها نثر را بهبود می بخشد.

مومنی در پایان سخنان خود درباره پیام رهبر انقلاب در پی درگذشته زنده یاد فردی اشاره کرد و گفت: پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت امیرخان بسیار دقیق است، حضرت آقا او را انسان مومن و مجاهد و سخت کوش دانستند، واقعا آقای فردی یک انسان مجاهد بود کار را مقدس می پنداشت. آقای فردی در روز معارفه خود در حوزه هنری گفت: " ان شاءالله حق جهاد را به جا می آورم " و انصافا این کار را کردند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار