|
|
کدخبر: ۱۶۵۲۴۸

سردبیر مجله باستان­ شناسی و تاریخ در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: سردبیر مجله باستان­ شناسی و تاریخ گفت: متأسفانه در حال حاضر برخی موزه های کشور مانند موزه ایران باستان، موزه منسوخ شده اند و برگشت فقط ۲۰ درصد هزینه فروش بلیط آنها به خودِ موزه، آنها را زنده می کند.

کامیار عبدی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت برخی از موزه های کشور با بیان اینکه موزه ها باید هر چندوقت یکبار از نظر تهویه و وضعیت ویترین ها کاملاً تغییر داخلی بدهند اظهار داشت: در حال حاضر موزه ایران باستان، یک موزه منسوخ شده است و هر وقت هم می گوئیم که کاری انجام شود اعلام می کنند که پول نداریم حتی برای پرداخت قبض برق با اداره برق به توافقی رسیدیم و اعلام کردیم ما پول نداریم که هر ماه یکبار هزینه بپردازیم، اجازه دهید چندماه یکبار پرداخت کنیم و همچنین از آنها خواستیم که برق ما را قطع نکند که اگر قطع شود دزدگیرها قطع می شوند و خوشبختانه اداره برق هم قبول کرد ۶ ماهه پرداخت کنیم.

وی اضافه کرد: متأسفانه همه، موزه های ایران را با سایر کشورها مقایسه می کنند که هر وقت موضوع هزینه و قیمت ها مطرح می شود اعلام می شود که ما خوب هستیم چون قیمت ما کم است اما آن سرویسی که موزه خارجی می دهد و آن هزینه ای که آنها برای موزه های صورت می دهند را کسی نمی بیند، فردی که از موزه ایران باستان بازدید می کند خفه می شود چون دستگاه تهویه هوا ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معاون فعلی میراثفرهنگی زمانی که مسئول پروژه تخت جمشید بود دوندگی کرد تا از بودجه بلیط تخت جمشید ۳۰ درصد در اختیار خودِ تخت جمشید قرار دهند اما نشد، متأسفانه مبالغ فروش بلیط موزه های ما به خزانه داری کشور وارد می شود و ممکن است برای لوله کشی آب یک روستا هزینه شود.

عبدی خاطرنشان کرد: اگر ۲۰ درصد بودجه جمع شده از هزینه بلیط موزه ایران باستان به خودش برگردد این موزه خودمختار می شود و کارهای عمرانی بسیاری انجام می دهد، متأسفانه درحال حاضر برخی دیوارهای این موزه شوره زده و برخی آجرها خورده شده است و در طبقه بالای آن شی ء قرار ندادند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن باید کتاب و بروشور نیز برای موزه ها چاپ کنند، موزه بریتانیا هر سال حداقل ۱۰ جلد کتاب در موضوعات داخل موزه چاپ می کند که هم درآمدزایی برای موزه دارد و هم اطلاعات به مردم می دهد، وقتی که ما این موضوع را مطرح کردیم اعلام کردند نمی توانیم این کار را انجام دهیم چرا که در کدهای موزه ردیفی برای انتشارات در نظر گرفته نشده است. یعنی قانون موزه مربوط به زمان رضا شاه بوده و هست.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار