|
|
کدخبر: ۱۶۵۴۰۷

تکمیل پزشک خانواده طی ۱۵ سال آینده /

خبرگزاری تسنیم: وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت تحقق ایجاد کارت های سلامت الکترونیک، گفت: اجرای کامل طرح پزشک خانواده زمانی بالغ بر ۱۵ سال را در بر خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم هفته سلامت اظهار داشت: بسته های خدمتی که از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در حوزه سلامت اجرا می شود قرار است در بیمارستان های دولتی اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه ۵۵۰ بیمارستان دولتی داریم که مردم برای ارائه خدمات درمانی مخصوصاً در مناطق محروم علاوه بر ۱۰ درصد هزینه بستری، ۳۷ درصد به دلیل هزینه های بالای دارو و تجهیزات پزشکی از جیب می دهند، عنوان کرد: براین اساس ۵۰ درصد روستاهای ما بدون پزشک هستند و در شهرها نیز تعداد پزشک کم داریم که قرار است تا پایان سال تا حدودی این کمبودها برطرف شود.

هاشمی در مورد اجرای برنامه پزشک خانواده با توجه به اعتباراتی که تزریق شد، گفت: از صاحبنظران می خواهیم که آدرس غلط به مردم ندهند چرا که عقب ماندگی در تأمین منابع داریم و بخشی از پولها طی این سالها که باید به وزارت بهداشت و نیرو می رفت صرف پرداخت های نقدی یارانه ها می شد، ما دچار عقب ماندگی هستیم، در حالی که تجربه سایر کشورها را می بینیم و این در حالی است که اضافه مصرف دارو و تقاضای القایی را در بین مردم، رسانه ها و جامعه پزشکی داریم به همین دلیل نیاز به اجرای برنامه پزشک خانواده داریم.

وی افزود: امسال زیرساخت های شبکه بهداشت را ایجاد می کنیم تا شهرها و حاشیه شهرها و بخش عمده ای از مناطقی که دچار کمبود هستند، تأمین شود. براین اساس دو استان فارس و مازندران که برنامه پزشک خانواده در آنها ناقض اجرا شده بود و نارضایتی ایجاد کرده بود را اصلاح می کنیم.

وزیر بهداشت در مورد پیش بینی زمان اجرای برنامه پزشک خانواده عنوان کرد: دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله نیاز دارد تا برای اجرای نظام ارجاع با قدرت وارد شویم قدم اول نیز بیمه کارآمد است این اعتباراتی که از بحثهدفمندی یارانه ها داده می شود باید در قالب بیمه باشد چرا که هزینه هایی که می شود کم نیست اما مشکل آن است که یکپارچه نیستند بخشی از اعتبارات دست یک وزارتخانه و بخش دیگر در دست وزارتخانه دیگری است و هر کدام بیمه تکمیلی دارند و همکاری مؤثری ارائه نمی دهند.

هاشمی تصریح کرد: دادن منابع در این حوزه ضروری است ولی باید بیمه هم توانمند شود تا اگر مردم کارت سلامت ایرانیان دارند بتوانند با آرامش به بیمارستان ها مراجعه کنند و بیمه نیز در این زمینه نیز نظارت کند تا تقاضای القایی ایجاد نشود و انجام آزمایش، سی تی اسکن و عمل های غیرضروری کاهش یابد.

وزیر بهداشت گفت: اگر کارت الکترونیک سلامت در اختیار مردم قرار گیرد با مراجعه به بیمارستان ها به زیر خط فقر نخواهند رفت از سوی دیگر بیمه های تکمیلی نیز در اختیار ما و وزارت رفاه نیست و باید هیأت وزیران و مجلس طبق سیاست های ابلاغی این کار را سر و سامان دهند.

هاشمی تصریح کرد: بخش عمده ای از اعتبارات داده شده به بیمه ها می روند و پیش بینی می شود که بیش از ۸ هزار میلیارد تومان از مبلغ ۱۰ هزار میلیاردی که به حوزه سلامت واریز می شود به بیمه ها برود زیرا وزارت بهداشت نیز علاقه مند به دریافت این اعتبارات نیست چون سازوکاری ندارد و کار این وزارتخانه سیاستگذاری و ارائه خدمات درمانی است. زیرا بیمه ها اعتبارات را در منابع دیگری خرج می کردند اما با اعتبارات جدید وزارت بهداشت نظارت خواهد کرد تا در جایی که مردم می خواهند هزینه شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مصرف مواد روانگردان در بین دانش آموزان نیز عنوان کرد: آنچه از دست وزارت بهداشت بر می آید آگاهی دادن به مردم نسبت به مضرات آن است تعاملی با وزارت آموزش و پرورش نیز همواره ادامه دارد اما از شیوع یا وجود مصرف این مواد در بین دانش آموزان اطلاعی ندارم.

به گزازرش تسنیم در پایان مراسم هفته سلامت با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت از خیرین و حامیان سلامت تجلیل شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار