|
|
کدخبر: ۱۶۵۵۲۲

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: حجم بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت های سوخت تا تاریخ پنجم اردیبهشت ماه به دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، طی ۲۰ روز گذشته از ذخیر دو میلیارد و ۷۱۰ میلیون لیتری بنزین ۴۰۰تومانی در کارتهای سوخت ۳۱۰ میلیون لیتر کاسته شد.

البته به دلیل افزایش قیمت بنزین از پنجم اردیبهشت ماه باید انتظار داشت که مصرف بنزین ۴۰۰تومانی با سرعت بیشتر کاهش باید چراکه سهمیه بنزین یارانه ای جدید تنها با پایان یافتن ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی درکارتهای سوخت قابلیت برداشت دارد.

به گزارش تسنیم، اوایل تیر ماه سال ۱۳۸۶ برای اولین بار طرح سهمیه بندی بنزین با تخصیص ۳۶۰ لیتر فصلی(ماهانه ۱۲۰ لیتر) آغاز شد. به تدریج از سهمیه ماهانه کاسته شد تا این که سهمیه بنزین از ابتدای سال ۱۳۸۹ از ۸۰ لیتر در ماه به ۶۰ لیتر کاهش یافت که نتیجه آن افت مصرف روزانه بنزین از ۷۵ میلیون لیتر به ۶۳ میلیون لیتر در روز بود.

بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و با تغییر قیمت بنزین معمولی از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان از دی ماه ۱۳۸۹، قیمت بنزین سوپر از ۱۵۰ تومان به ۵۵۰ تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد به ۷۰۰ تومان و سوپر به ۸۰۰ تومان رسید. در این شرایط مصرف روزانه بنزین باز هم روندی کاهشی داشت به طوری که متوسط مصرف به ۵۷ تا ۶۰ میلیون لیتر رسید.

بعد از پنج سال از عرضه بنزین ۱۰۰ تومانی و با توجه به قانون هدفمندکردن یارانه ها از ابتدای خردادماه ۱۳۹۱ این نرخ از سبد قیمتی این فرآورده حذف شد. اکنون نیز با افزایش قمیت بنزین یارانه ای به ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد به ۱۰۰۰ تومان باید منتظر حذف شدن بنزین ۴۰۰ تومانی بود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار