|
|
کدخبر: ۱۶۵۷۸۶

علیرضا قزوه با بیان اینکه هنوز دوران مظلومیت فرهنگ است، گفت: ادبیات آیینی امروز بهترین روزهای خودش را می گذراند و قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست.

گروه فرهنگی مشرق- علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در مراسم پاسدات هاشم کرونی شاعر انقلاب اسلامی که در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد، بیان داشت: داشتم از حوزه هنری به این مجلس می آمدم که یکی از شاعران جوان و مشهور به بنده گفت، برای چه چیزی به مراسم پاسداشت هاشم کرونی می روی؟ بنده گفتم وظیفه داریم چراکه این نسل، نسل خوبی است.

وی اضافه کرد: احساس می کنم که جوانان نسل بعدی ما و حتی بعد از ما هستند به جهت «تعهد» از ما جلوتر هستند. یعنی زایش های شعر انقلاب، یک چیز واقعی است حال ممکن است از جهت بعضی از تکنیک های شعری، بعضی هایشان کاستی هایی داشته باشند ولی از خیلی جهات از ما جلوتر هستند.

قزوه ادامه داد: یکی از دلایلی که بنده با اشتیاق در این مراسم حضور یافتم، همین تعلق آقای کرونی به ادبیات آیینی است، ادبیات آیینی در روزگار ما بهترین روزهای خودش را می گذراند و قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست.

وی افزود: یکی از شاخه هایی که واقعاً دارد به ادبیات این روزگار کمک می کند تا شکل گرفته و به سبک برسد، ادبیات آیینی، ادبیات دفاع مقدس و ادبیات مقاومت است یعنی قطعاً این شاخه تنومندترین شاخه های ادبیات معاصر ما به شمار می رود و تازه ترین هستند و در هیچ دوره ای تکرار نشدند، و تعلق آقای کرونی به هر دوی این شاخه ها است و در هر دوی این زیر گروه ها نام خودش را ثبت کرده اما در خیمه عاشورا بیشتر است.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری گفت: ما با برپایی مراسم پاسداشت هاشم کرونی، به تنهایی از یک نفر تجلیل نمی کنیم بلکه در واقع ما از یک خانواده شعر یعنی هم خودش و هم همسرشان خانم «طیبه نیکو» تجلیل می کنیم.

وی اضافه کرد: بنده در لیست شاعرانی که کارهایشان در مجموعه «تکا» آماده کرده بودم، کار هاشم کرونی و همسرش طیبه نیکو را در تعداد ۱۸۰ شاعر که آثارشان را برای چاپ ارسال کرده بودند، آوردم و خوشبختانه فکر می کنم هر دو عزیز کتاب شان به چاپ رسید.

قزوه ادامه داد: اکثر مجموعه های شعری که در «تکا» به چاپ رسید جزو مجموعه هایی بود که وقت بنده را بیش از ۴ سال گرفت. و بعضی از شاعران بودند که بیش از انتظار بوده و برخی دیگر فقط نام های بزرگی بودند و کمتر دور از انتظار؛ یعنی شاعری در این مجموعه ها بود که خیلی هم نامدار و مشهور بود و دارای چندین جایزه و نشان بود اما اشکال وزنی داشت اما شاعرانی بودند که جوان بوده و اسم و رسمی نداشتند و بالاتر از انتظار بودند که یکی از آنها آقای کرونی بود.

وی با اشاره به محمدمهدی سیار، گفت: آقای سیار را بنده خیلی قبول دارم، شاید این شاعر در نسل خودش، تنها شاعری است که کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را برگزیده شده است ولی دغدغه داشتم که آقای سیار آن کسی که می خواستیم، باشد یعنی اگر می خواهد بر نسل بعد از ما چندین شاعر بدرخشند و آقای سیار یکی از آنها باشد، رسیدن به آن جایگاه بسیار دشوار است.

قزوه عنوان کرد: شاعرانی که نسل بعد از ما هستند باید بیشتر ما گام بردارند و اگر ما یک وزنه ای را پرتاب کردیم ۵۰ متر آنها باید بیش از ۵۰ متر، پرتاب کنند چراکه این ادبیات، ادبیات ریشه داری است و ما آمده ایم این راه را یعنی ادبیات انقلاب را در شعر آیینی و دفاع مقدس، هموار کرده ایم که باید اینها حرکت های بهتری انجام دهند.

وی افزود: علی هوشمند در بوشهر شاید تجربه اش از آقای کرونی بیشتر باشد و حتی شعرهایی داشته باشد که از هاشم کرونی بیشتر در ذهن بنده نشسته باشد ولی نگاه می کنم و می بینم که آقای کرونی این ویژگی ها را دارد که هم در محتوا و هم در فرم کارهای قشنگی کرده است.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری گفت: خانواده های شعر ما باید در کنار هم خوب زندگی کنند، در روزگاری هستیم که مشکلات بسیاری وجود دارد یعنی خیلی از زوج های شاعر را می بینیم که نمی توانند با هم کنار بیایند و در مسیر شاعری از هم جدا می شوند که این مهم خیلی نکته است.

وی اضافه کرد: این مهم است که زندگی شاعرانه مان را حفظ کرده و با دوستان شاعر هم بتوانیم زیر یک سقف و خیمه کار کنیم.

قزوه ادامه داد: خبرگزاری فارس پاسداشت از شاعران و نویسندگان انقلابی را شروع کرده است و حوزه هنری و سازمان فرهنگی رسانه ای اوج هم به همین منوال اما باز که نگاه می کنید، به مظلومیت فرهنگ پی می برید که هنوز دوران مظلومیت فرهنگ است و هنوز بچه های فرهنگی نظیر نویسنده و شاعر که برخی از آنها بیش از ۸۰ سال از عمرشان می گذرد، اما مورد تجلیل قرار نمی گیرند.

وی افزود: برپایی این پاسداشت ها بسیار خوب است اما معتقدم نباید این موارد ما را فریب داده بلکه باید بدانند که تازه نیمی از راه را رفته و نیم دیگر را باید دوباره بپیمایند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار