|
|
کدخبر: ۱۶۵۸۲۰

پایگاه اینترنتی سعودی گزته:

خبرگزاری تسنیم: پایگاه اینترنتی سعودی گزته با اشاره به پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات هسته ای ایران و احتمال لغو تحریم نفتی این کشور نوشت: بازار جهانی نفت خود را برای پذیرش محموله های بیشتر نفت خام ایران آماده می کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی سعودی گزته طی گزارشی نوشت: اگر سیگنال هایی که از واشنگتن، وین و تهران مخابره می شود، جدی گرفته شود، بازار جهانی نفت خود را برای پذیرش محموله های بیشتر نفت خام از ایران آماده می کند. واقعیتی که حداقل تا نوامبر سال گذشته غیرقابل تصور می نمود، اکنون یک امر محتمل به نظر می رسد.
این امر تا حد زیادی به نتیجه مذاکرات فعلی بین ایران و ۱ + ۵ بستگی دارد. اما اراده رساندن این مذاکرات به یک توافق نهایی مشهود است. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفته است، تهران مصمم به ادامه مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی است.
یک مقام دیگر ایرانی می گوید، مذاکرات دشوار است، اما رو به جلو پیش می رود. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «مذاکرات در مسیری قرار دارد که می توان گفت به سختی انجام می شود، اما رو به جلو پیش می رود.»
اکنون دو طرف توافق کرده اند که دور بعدی مذاکرات در ۱۳ می در وین برگزار شود، تا تهیه پیش نویس متن توافق نهایی آغاز گردد. دو طرف همچنین قرار است یک نشست در سطح کارشناسان در اوایل ماه می در نیویورک برگزار کنند تا زمینه را برای دور بعدی مذاکرات فراهم سازند. به محض اینکه این توافق به دست بیاید، محدودیت های اعمال شده بر فروش نفت ایران برداشته خواهد شد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش ماهیانه خود تایید کرد که تهران نیمی از اورانیوم ۲۰ درصدی را که قبلا غنی سازی کرده بود، رقیق سازی نموده و به درصد غنای پایین تر تبدیل کرده است. نیم دیگر این ذخیره اورانیوم قرار است به شکلی تبدیل شود که تبدیل مجدد آن به سطح ۲۰ درصد نسبتا دشوارتر خواهد بود. یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس تاکید کرد: «من می توانم به شما بگویم که این اقدامات(از سوی ایران) مطابق برنامه قبلی انجام شده است.»
پس از انعقاد توافق ژنو، ایران با استفاده از موقعیت به وجود آمده، تلاش کرده است تا صادرات نفت خود را افزایش دهد. اکنون تهران به متغیری جدید در بازار نفت تبدیل شده که شروع به تاثیرگذاری بر معادلات کلی بازار انرژی نموده است.
واردات چین از ایران در ماه مارس به میزان بیش از یک سوم نسبت به سال قبل افزایش یافته و حجم واردات از این کشور را در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۴ به نزدیکی سطح خرید نفت از ایران در زمان قبل از تحریم ها رسانده است.
به گفته منابعی که آمد و شد تانکرها را رصد می کنند، صادرات نفت ایران در ماه مارس برای پنجمین ماه متوالی در بالای سطح مجاز بر اساس تحریم های غرب باقی مانده است. به گفته یک منبع مطلع، متوسط روزانه صادرات نفت ایران در ماه می به ۱.۳ میلیون بشکه در روز رسید. این در حالی است که متوسط صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۳، روزانه ۱.۱ میلیون بشکه بود.
یک منبع تانکری دیگر گفت، صادرات نفت ایران به استثنای نفت صادراتی به ژاپن، در ماه مارس به ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز رسید که شامل نفت صادر شده به مشتریان عمده این کشور نظیر چین و هند و همچنین کشورهای کره جنوبی، ترکیه و سوریه بود.
این منبع که نخواست نامش فاش شود افزود: «صادرات به هند در ماه مارس قابل توجه بود و ظاهرا افزایشی جزئی داشت که میزان خرید نفت هند از ایران را به ۳۲۶ هزار بشکه در روز رساند. این میزان حدود ۱۴ درصد بیشتر از ماه فوریه بود.»
ایران همچنین طرح هایی را برای دو برابر کردن تولید نفت خود تا پایان دهه جاری میلادی و سرمایه گذاری میلیاردها دلار از ذخایر ارزی اش برای توسعه سهم خود از بازار گاز طبیعی اعلام کرده است. وزیر نفت ایران رسیدن به تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه نفت تا سال ۲۰۱۸ را هدف گذاری کرده است. بر اساس اعلام اوپک، در حال حاضر میزان تولید نفت ایران حدود ۳ میلیون بشکه در روز است.
با توجه به احتمال بازگشت کامل نفت ایران به بازارهای جهانی، اوپک نیز در حال آماده شدن برای پذیرش این واقعیت است. عبدالله البدری، دبیرکل اوپک گفته است که اوپک خود را با افزایش تولید اعضای خود تطبیق خواهد داد. اوپک رشد تولید تدریجی را برای کشورهای ایران، عراق و لیبی پیش بینی کرده است. البدری افزود: «اوپک مشکلی با جذب هر میزان افزایش تولید از سوی عراق و ایران در سال ۲۰۱۴ ندارد.»
انتهای پیام / / ۱۶۳

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار