|
|
کدخبر: ۱۶۵۸۲۲

اخبار ویژه روزنامه کیهان

خبرگزاری تسنیم: حسین راغفر اقتصاددان متمایل به اصلاح طلبی اظهار داشت: وقتی خود دولت رسماً می گوید که افزایش قیمت داریم، مردم هم این گونه استنباط می کنند که برای جبران بخشی از افزایش هزینه هایی که قرار است در آینده ایجاد شود، حتماً ثبت نام می کنیم.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، متن اخبار ویژه امروز کیهان به شرح ذیل است:

صلاحیت نداری که نداری درعوض سوءپیشینه که داری!

سرپرست روزنامه دانشگاه آزاد با وجود سوابق بازداشت از سوی وزارت اطلاعات و فقدان مدارک تحصیلی لازم، برای تصدی مدیرمسئول این روزنامه معرفی شده است.
به گزارش ندای انقلاب «احسان م» طی چندسال گذشته به دلیل فقدان شرایط مذکور، به عنوان سرپرست روزنامه دانشگاه آزاد را به صورت غیرقانونی اداره می کرد.
بر اساس ماده ۹ فصل پنجم قانون مطبوعات از جمله شرایط صاحبان امتیاز و مدیران مسئول روزنامه ها و نشریات داشتن صلاحیت علمی در حد لیسانس است. همچنین در تبصره ۶ این ماده آمده است که هیئت نظارت موظف است جهت بررسی صلاحیت متقاضی و مدیر مسئول از مراجع ذی صلاح(وزارت اطلاعات و دادگستری و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) استعلام نمایند.
این در حالی است که با حکم کمیته انضباطی از ادامه تحصیل نامبرده جلوگیری به عمل می آید و نمی تواند مدرک تحصیلی کارشناسی بگیرد.

حمله به تیم اقتصادی دولت برای تبرئه اصلاح طلبان

در پی بروز برخی بی تدبیری ها در تصمیمات اقتصادی دولت، یک روزنامه اصلاح طلب در تیتر صفحه اول خود نوشت: تیم اقتصادی روحانی ضعیف است.
آفتاب یزد از قول بهمن آرمان تأکید کرد: آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، قبلاً به عنوان فرماندار و نماینده مجلس و وزیر صنعت فعالیت کرده و اگر در مورد دیگر منصوبان اقتصادی دولت نیز این بررسی را انجام دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که حلقه تنگ استفاده از مدیران در دولت یازدهم کماکان سر جای خود باقی مانده است. در رابطه با هدفمند کردن یارانه ها هم متأسفانه ما به جای اینکه از ابزارهای نوین، کارشناسان مستقل و… استفاده کنیم به دنبال راه های دیگری هستیم.
کارشناس روزنامه آفتاب یزد با بیان اینکه «آزمون انصراف یارانه ها بسیار نامناسب، ورشکسته و در عین حال دارای بازتاب های سنگین است» به تلاطم های اخیر در بورس اشاره می کند و می گوید: تیم اقتصادی در حال حاضر در مورد بورس درست عمل نمی کند، تصمیمات آنها باعثمی شود شاهد افت شاخص بورس باشیم، این تیم با مسائل واقعی اقتصاد آشنایی ندارد. وی ادامه می دهد: من امیدوارم که این رأی عدم اعتماد مردم به دولت مردان ما، این نتیجه گیری را به دنبال داشته باشد که در چیدمان مردان اقتصادی خود دگرگونی اساسی ایجاد کنیم و اجازه دهیم مبانی علمی جایگزین جناح بندی های سیاسی شود.
تخطئه تیم اقتصادی دولت از سوی اصلاح طلبان در حالی است که بسیاری از تصمیم سازی های اقتصادی دولت، با سیاست های اقتصادی دولت های سازندگی و اصلاحات قرابت کامل دارد، ضمن اینکه شاکله تیم اقتصادی دولت نیز اصلاح طلب است و از این جهت به نظر می رسد مدعیان اصلاح طلبی به جای پاسخگویی درباره عملکرد اجرایی خود می کوشند به دولت پیشدستی و خود را از مسئولیت تصمیمات توأم با بی تدبیری، تبرئه کنند!

گسترش محیط امنیتی نشانه قدرتمندی ایران در منطقه است

یک روزنامه وابسته به رژیم سعودی معتقد است ایران با قدرت محیط امنیتی خود را در منطقه گسترش داده است.
الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت: گسترش محیط امنیتی، الگویی برای ممانعت از تهدید کشورهای متخاصم است. محیط امنیتی یک دولت در واقع به منطقه و یا گستره ای اطلاق می شود که در صورت هرگونه تعدی و دست اندازی طرف مقابل به آن، تهدیدی مستقیم برای امنیت دولت محسوب می شود.
الشرق الاوسط افزود: دامنه محیط امنیتی به قدرت و گستره نفوذ خارجی کشورها بستگی دارد، به این معنی که هرچه قدرت و نفوذ کشوری کم باشد، محیط امنیتی آن نیز محدود خواهد بود و به عکس.
این روزنامه می نویسد: پیشرفت فناوری و تولید تسلیحات دوربرد، در افزایش توان نظامی کشورها برای دست اندازی به آن سوی مرزهای شان، دخیل است و دایره تهدیدها را به دورترین نقطه از مرزهای آن کشورها منتقل می کند. موشک های دوربرد بالستیک، هواپیماهای جنگی، گروه ها و سازمان های سیاسی و نظامی در کشورهای همسایه و ایجاد پایگاه ها و ائتلاف های نظامی و برپایی نظام های امنیتی مشترک با کشورهای همجوار، از جمله مؤلفه های دخیل در دامنه محیط امنیتی است. ایران از زمان پیروزی انقلاب در سال ۱۹۷۹ در حال گسترش محیط امنیتی خود است. ضرورت این مسئله برای ایران پس از اشغال افغانستان و عراق توسط آمریکا ملموس تر شد.
روزنامه سعودی خاطرنشان کرد: «ایران از هیچ کوششی برای گسترش محیط امنیتی خود دریغ نمی کند و در این راستا، سعی دارد به ابزارهای دیگری مانند سامانه موشک های دوربرد که نزدیک به دو هزار کیلومتر برد دارد، دست یابد. محور موسوم به مقاومت و تداوم آن، هدف نظام ایران برای تقویت محیط امنیتی اش است. ماندن نظام سوریه این متحد راهبردی ایران در قدرت، به علاوه تداوم حمایت ها از حزب الله، جنبش حماس و جهاد اسلامی بی شک از سازوکارهایی است که محیط امنیتی نظام ایران را تقویت می کند. از این رو است که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس حمایت از مقاومت را متضمن واقعی منافع ایران می داند و معتقد است که جبهه مقاومت یکی از عوامل اصلی تأمین کننده منافع ملی ایران در حال و آینده است. بر این اساس، چرایی تداوم دفاع نظام ایران از سوریه و معنی واقعی این سخن فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب ایران مشخص می شود که گفت اسد در قدرت می ماند زیرا ایران چنین خواسته است. بی شک ایران اکنون یک کشور تأثیرگذار در منطقه است.

فارین پالیسی: حضور آمریکا در آسیا برای سلطه است نه بشردوستی

یک نشریه آمریکایی هشدار داد که شرکای آسیایی درباره قدرت باقی مانده در چنته کاخ سفید به تردید افتاده اند.
فارین پالیسی با اشاره به سفر اوباما به چند کشور آسیایی نوشت: این سفر برای اطمینان دادن به متحدان آمریکاست اما حوادثدیگر مناطق بین المللی شک و تردیدهایی را در خصوص میزان اجرایی بودن وعده های اوباما ایجاد کرده است. این مسأله نگران کننده است که تمام تلاش هایی که او در این سفر می کند به وعده های بسیار و سخنرانی های رنگین محدود خواهد شد و این در حالی خواهد بود که وی اندک تعهدی از میزبان های خود دریافت نخواهد کرد.
استفن والت سردبیر فارین پالیسی می افزاید: این سفر هم مانند بسیاری از سفرهای دیگر در میانه شک و تردید به اعتبار ایالات متحده رخ می دهد. اگر آمریکا و ناتو برای کمک بیشتر به اوکراین کاری نکنند، این سهل انگاری چه مسائلی را متوجه تعهد ما به توافقنامه های جاری در خصوص دریاهای جنوب و شرق چین می کند؟ سؤال دیگر هم این است که اگر ایالات متحده کاری برای حل بحران در اوکراین و یا سوریه بکند، این تلاش ها چه پیامی برای متحدان آمریکا در منطقه آسیا دارد در خصوص توانایی اوباما برای تبدیل کردن این منطقه به اولویت نخست در حالی که هرلحظه ممکن است که حوادثدر سایر نقاط باز هم توجه اوباما را جلب کند؟ مهم نیست که ایالات متحده چه می کند اما مسأله اینجاست که پرسش در خصوص قدرت باقی مانده در چنته ایالات متحده و استراتژی های این کشور باز هم به ذهن شرکای آسیایی ما خطور کرده است.
فارین پالیسی خاطرنشان کرد: اعتبار تعهد آمریکا به آسیا به آنچه از زبان رؤسای جمهور می شنویم و یا تعدد سفرهای آنها به این منطقه ربطی ندارد اما به این مسأله بستگی دارد که تا چه اندازه دیگر کشورها اعتقاد دارند که نفع ایالات متحده هم در سرمایه گذاری و حضور در آسیا است. اگر واقعاً حضور مؤثر و استراتژیک آمریکا در منطقه آسیا به نفع ایالات متحده نباشد، هیچ سخنرانی جذاب و یا دست دادن های مقابل دوربین خبرنگاران نمی تواند غیر این را به شرکای آسیایی ما اثبات کند.
والت معتقد است: اوباما باید وقت بسیاری را در آسیا گذرانده به مقام های این کشور توضیح دهد که چرا حفظ حضور امنیتی آمریکا در آسیا در چارچوب تأمین منافع ایالات متحده است. این سیاست به دلیل حس بشردوستی آمریکا نیست بلکه در منافع ایالات متحده، جغرافیای سیاسی و آرزوهای طولانی مدت آمریکا در باقی ماندن به عنوان یک هژمونی منطقه ای در آسیا ریشه دارد.
در ادامه این تحلیل آمده است: مدیریت رابطه با شرکای آسیایی در حقیقت چالشی جدی در چند سال آتی خواهد بود. امروز برخی متحدان آمریکا روزهای تنش با یکدیگر را تجربه می کنند و در این شرایط اگر آمریکا نگاه خود را متوجه مناطق دیگر کند و به آسیا نگاه تفقدآمیزی نداشته باشد، آسیایی ها از این بی مهری و عدم توجه به خود به ستوه خواهند آمد. اگر آمریکا باز هم توجه خود را به سمت آسیا معطوف داشته کارهای بیشتری انجام دهد سپس متحدان این کشور، واشنگتن را متهم می کنند که در حال دوباره نظامی سازی منطقه و تهدید به راه اندازی جنگ سرد جدیدی است.

دولت به تورم دامن زد مردم نتوانستند انصراف دهند

اینکه بیش از ۹۰ درصد مردم به دولت اعتماد نکردند به خاطر سیاست اشتباه دولت در دامن زدن به تورم بود.
حسین راغفر اقتصاددان متمایل به اصلاح طلبی در مصاحبه با «دانا» اظهار داشت: اینکه ۹۱ درصد مردم برای دریافت مجدد یارانه نقدی ثبت نام کردند از اشتباهات دولت بود؛ اگر دولت قیمت ها را افزایش نمی داد و یا اعلام نمی کرد که قرار است قیمت ها افزایش یابد یا حتی به عکس اعلام می کرد که فعلاً افزایش قیمت نخواهیم داشت در این صورت بسیاری از افراد برای دریافت یارانه ثبت نام نمی کردند؛ اما وقتی خود دولت رسماً می گوید که افزایش قیمت داریم، مردم هم این گونه استنباط می کنند که برای جبران بخشی از افزایش هزینه هایی که قرار است در آینده ایجاد شود، حتماً ثبت نام می کنیم. بنابراین خواست دولت این گونه اجابت نمی شود.
وی گفت: دولت می توانست و هنوز هم می تواند این کار را بکند؛ قیمت ها را دست نزند و این را به مردم اعلام کند. بعد خدماتی را به مردم ارائه دهد که این خدمات خود می تواند اعتماد مردم را جلب می کند. مردم اگر مطمئن شوند که مثلاً خدماتی مثل خدمات سلامتی به آنها رایگان داده می شود یا خیلی ارزان خواهد بود، در این صورت وقتی دولت به مردم می گوید که ما از منابع صرفه جویی شده می خواهیم خدمات دیگری ایجاد کنیم، مردم به دولت اعتماد خواهند کرد.
وی افزود: مردم باور و اعتماد نمی کنند جز به این طریق که تغییرات به شکلی در کیفیت زندگی شان یا سطح زندگی یا زندگی روزمره شان، خودشان را نشان دهد. وقتی مسئولان دولتی اعلام می کنند که ما ناگزیر هستیم که قیمت ها را افزایش دهیم، مردم هم می گویند حالا که دولت می خواهد قیمت ها را افزایش دهد بنابراین ما هم ثبت نام می کنیم تا بخشی از هزینه هایی که دولت می خواهد به ما تحمیل کند خودش جبران کند، این سیاست غلط دولت بود که این را اعلام کرد.
راغفر با تأکید بر لزوم توقف افزایش قیمت ها از سوی دولت گفت: اینکه رئیس جمهور بیان می کنند با اجرایی شدن فاز دوم تورم ناچیزی خواهیم داشت درست نیست و به نظرم اطلاعات غلطی به رئیس جمهور داده شده است و قطعاً فشار تورم تشدید خواهد شد؛ همچنان که تا به حال هم خودش را در بازار ارز نشان داده است.
در همین زمینه سایت پول نیوز در تحلیلی خاطرنشان کرد: دولت در بحبوحه ماجرای دعوت به انصراف، بحثافزایش قیمت بنزین و گاز را به میان کشید و گفت که از اول اردیبهشت یعنی از فردای اتمام مهلت انصراف قیمت بنزین و گاز را بالا خواهد برد. همین یک موضوع باعثشد افراد زیادی انصراف ندهند زیرا با خود اندیشیدند که با افزایش قیمت گاز و بنزین، شاهد رشد قیمت ها در سطح عمومی خواهند بود و لذا انصراف ندادند. مورد بعدی افزایش قیمت برق بود که درست در بحبوحه انصراف ها، برق از سر مردم پراند و هرچند شخص روحانی وارد ماجرا شد و نهایتاً کار به ابطال قبوض صادره برق کشید اما خیلی ها را نگران کرد و از انصراف بازداشت. دولت هرچند گفت که قیمت برق، قرار نیست خیلی بالا برود ولی اعتراف کرد که مردم باید بیش از ماه های قبل، پول برق بدهند.

آب سنگین، آب سبک می شود کاهش تحریم ها… شاید وقتی دیگر!

یک اندیشکده آمریکایی بندهای احتمالی توافق جامع مورد نظر غرب در مذاکرات هسته ای با ایران را منتشر کرد.
دالیا داساکای و جنیفر مارتینی دو تحلیلگر اندیشکده رند مهمترین اصول توافق جامع هسته ای میان ایران و ۱ + ۵ را که احتمالاً تا دو ماه دیگر نهایی خواهد شد، به شرح ذیل بیان کرده اند: ۱. ایران به غنی سازی ادامه خواهد داد، اما به صورت محدود. این محدودیت ها شامل درجه غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها خصوصاً در سایت فردو است. ۲. رآکتور آب سنگین اراک به یک رآکتور آب سبک تبدیل خواهد شد که قابلیت بازفرآوری نداشته باشد و تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی باقی بماند. ۳. این توافق شامل بازرسی های سرزده آژانس از تأسیسات هسته ای ایران خواهد بود؛ ایران متعهد می شود نسبت به امضا و تصویب پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای(ان. پی. تی.) اقدام کند. امضای این پروتکل به آژانس اجازه بازرسی سرزده از سایت های اعلام نشده را می دهد. به گزارش مشرق دو بند دیگر به این شرح است: ۴. ایران متعهد می شود اطلاعات لازم درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای خود را ارائه کند. ۵. کاهش تدریجی تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران به اجرای توافق نامه منوط می شود. ضمناً رفع تحریم های یک جانبه آمریکا با تصویب قوانین جدید در کنگره این کشور صورت خواهد گرفت.
در همین حال دیوید ایگتانیوس در واشنگتن پست خاطرنشان کرد: در ایران انقلابی هیچ اراده ای برای سازش دیده نمی شود.

انتهای پیام / *

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار