|
|
کدخبر: ۱۶۵۸۹۰

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت:

خبرگزاری تسنیم: معاون اموربین الملل و بازرگانی وزارت نفت در سفر اخیر خود به چین تاکید کرد: شرکت های چینی در صورت تمایل برای ادامه کار در بخش های بالادستی نفت، باید جدی تر و با عزم بیشتری فعالیت کنند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از وزارت نفت، علی ماجدی درباره سفر هیئت اقتصادی ایران در اول اردیبهشت امسال به پکن و مذاکره هایی که در حاشیه این سفر انجام شد، تصریح کرد: مذاکره های خوبی با شرکتهای چینی فعال در پروژه های نفتی ایران انجام شد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه همکاری ایران با شرکتهای چینی ادامه دارد، افزود: عملکرد شرکت چینی سینوپک در پروژههای نفتی موفق تر از شرکت سی ان پی سی بوده است.

وی درباره توسعه میدان آزادگان جنوبی و اولتیماتوم به حضور شرکت سی ان پی سی در این میدان گفت: مشکلات در زمینه همکاری با این شرکت چینی بسیار زیاد است.

حضور چینی ها در پروژه های بزرگ نفتی ایران از سال ۲۰۰۷ میلادی رنگ تازه ای به خود گرفت. دسامبر سال ۲۰۰۷، قرارداد مشترکی میان شرکت سینوپک چین و شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان یادآوران، با برآورد ذخایری در حدود ۱۷ میلیارد بشکه امضا شد.

پس از آن شرکت " سی ان پی سی " امتیاز توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی و جنوبی را به دست آورد تا صنعت نفت ایران بیش از پیش با تکنولوژی نه چندان کارآمد چینی اجین شود. حضور چشمگیر این شرکت ها با به دست آوردن امتیاز توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و جایگزینی با شرکت بزرگی همچون توتال بیشتر شد. مقامهای نفت ایران در آن دوره زمانی حساس ترین پروژه پارس جنوبی را نیز به چینیها واگذار کردند تا بخشی از عقب افتادگی این بخش جبران شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیشتر در باره تاخیر شرکت چینی سی ان پی سی در توسعه میدان آزادگان جنوبی گفته بود: پس از اولتیماتوم شرکت ملی نفت ایران به پیمانکار چینی این طرح، پیمانکار برای پیشبرد پروژه قول مساعد داده است. در عین حال، اولتیماتوم شرکت نفت به قوت خود باقیست و اگر پیمانکار حرکت مطلوبی را آغاز نکند، طبق قرارداد عمل خواهیم کرد.

ادامه همکاری ایران و " کونلون " بانک چین

معاون اموربین الملل و بازرگانی وزارت نفت همچنین با اشاره به اینکه همکاری ایران و " کونلون " بانک چین در زمینه چگونگی پرداختهای نفتی ادامه خواهد داشت، افزود: مذاکره با این بانک در سطح خوبی انجام شد.

کونلون بانک چین تنها بانک چینی است که هم اکنون ال سی ایران را می پذیرد. این بانک تنها یک شعبه دارد که در پکن واقع شده است. بیشتر بانکهای ایرانی تنها ال سی چین را برای این بانک گشایش می کنند.

ال سی، تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می شود و تعهد می شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده برسد.

بر اساس این گزارش، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت به همراه علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی برای انجام مذاکره های اقتصادی دوشنبه هفته گذشته(اول اردیبهشت) به چین سفر کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار