|
|
کدخبر: ۱۶۵۹۳۸

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به وجود ۱۱ میلیون کم سواد در کشور گفت: ۱۱ میلیون نفر در کشور مدرکشان معادل دوره ابتدایی و ۹ میلیون نفر تا سطح راهنمایی درس خوانده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، علی باقرزاده امروز در نشست تخصصی ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از شاخص های آموزش با کیفیت تضمین دسترسی کودکان لازم التعلیم به آموزش است. بی سوادی نتیجه عدم دسترسی کودکان به مدرسه است و همه ساله تعداد زیادی از کودکان از مدرسه باز می مانند.

وی افزود: آن چه که از سابقه آموزش و پرورش در کشور قابل بیان است این است که در سال های ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۵ که سه مرحله سرشماری در کشور انجام شد درصد باسوادی مردم در سال ۱۳۳۵ حدود ۱۵ درصد بود که این درصد درسال ۵۷ به ۴۷ درصد رسید.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به این که امام(ره) درسال های ابتدایی پیروزی انقلاب تأکید کردند که فرصتی کوتاه سواد خواندن و نوشتن را یاد بگیرند و پیام ایران را سراسر مدرسه کنیم صادر کردند، گفت: ۴۶.۵ درصد در گروه سنی بالای ۶ سال بی سواد بودند و در گروه سنی زیر ۵۰ سال درصد باسوادی از ۴۸ درصد به ۹۴ درصد در سال ۹۰ رسید.

وی عنوان کرد: اختلاف باسوادی مناطق شهری و روستایی از حدود ۴۰ درصد در سال ۵۸ به کم تر از ۸.۸ درصد در سال ۹۰ رسید. همچنین اختلاف سواد بین زنان و مردان از ۳۷ درصد به ۳.۵ درصد درسال ۹۰ کاهش یافت.

باقرزاده با اشاره به این که سوادآموزی کشور موفق به اخذ ۵ جایزه بین المللی شد و ۷۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی را آموزش داده ایم، افزود: موفق به اجرای برنامه های سوادآموزی در زندان ها، کارخانجات و ادارات شدیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: طبق نتایج سرشماری سال ۹۰ واقعیت های تلخی به دست آمد به گونه ای که در گروه سنی بالای ۶ سال ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار بی سواد در کشور ثبت شد که این رقم معادل ۱۴.۵ درصد جمعیت این گروه سنی است. همچنین ۵۰ درصد جمعیت بالای ۵۰ درصد کشور خود را محروم از سواد اعلام کردند. در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار نفر خود را بی سواد اعلام کردن دکه این معادل ۶.۸ درصد جمعیت این گروه سنی است.

وی با اشاره به این که در گروه سنی ۶تا۹ سال درصد باسوادی ۹۲ درصد است، یادآور شد: ۲۳۶ هزار نفر در این گروه سنی بی سواد هستند و سه درصد از آن ها وضعیت سوادشان روشن نیست.

باقرزاده بیان کرد: چنین آماری برای کشور نگران کننده است. البته در گروه سنی ۱۵تا۲۴ سال وضعیت خوبی داریم اما در سایر گروه های سنی شرایط خوبی به لحاظ باسوادی نداریم.

وی با اشاره به این که با تأکید مقام معظم رهبری برنامه جدیدی برای سوادآموزی در کشور تدوین شده است، اظهار داشت: در این برنامه جدید به چند مسئله اساسی پرداخته ایم که با اجرای آن وضعیت سواد در گروه سنی زیر ۵۰ سال بهبود جدی پیدا می کند. یکی از مسائل آزار دهنده اکتفا صرف به نتایج سرشماری بود که مبنای آن خوداظهاری افراد بود بنابراین در دو سال اخیر کار گسترده ای انجام شد و وضعیت بی سوادی به لحاظ آمار ثبتی به یک تصمیم واقع بینانه تری رسید و از این طریق ثبت نام های کاذب که آفت سوادآموزی بود حذف شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: مخاطب محور کردن سوادآموزی یکی از برنامه های مدنظر ماست در چند سال اخیر انتقادی که به ما انجام می شد مبنی بر این بود که خدمات سواد آموزی با کمبود تقاضا مواجه است بنابراین به اصلاح برنامه درسی سوادآموزی و محتوای آموزشی پرداختیم همچنین به تدوین و بازتعریف کتاب های درسی بی سوادان روی آوردیم. به گونه ای را طرحی را در دست اجرا داریم که از طریق تبلت و تلفن همراه به آموزش شهروندان در نقاط شهری بپردازیم.

وی گفت: مردم محور کردن سوادآموزی و خروج آن از انحصار دولت یکی از برنامه های ماست به گونه ای که مشارکت مردمی از ۶ درصد به ۹۰ درصد رسیده است. همچنین برای جلوگیری از بازگشت به افراد به بی سوادی ۲۰۰ ساعت فعالیت آموزشی به شیوه ها و روش های حرفه آموزی را مدنظر داریم که بدین منظور کار جدی میان سازمان سوادآموزی و سازمان فنی و حرفه ای انجام شده است.

باقرزاده ادامه داد: هم اکنون در کشور ۴۰ میلیون بزرگسال باسواد غیرمحصل داریم همچنین سهم افرادی که به تحصیلات پایان متوسطه رسیده اند کم است یعنی ۱۱ میلیون نفر در کشور کم سواد هستند که مدرک آن ها معادل مدرک ابتدایی است و ۹ میلیون نفر در سطح راهنمایی درس خوانده اند. همچنین بسیاری از باسوادان غیر محصل کشور تا دوره راهنمایی تحصیل کرده اند و میانگین سال های تحصیل براساس آمار سرشماری سال ۹۰ معادل ۷.۵ سال بود که باید ۱۲ سال باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار