|
|
کدخبر: ۱۶۵۹۸۷

مدیر عامل بانک پارسیان در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به اینکه نرخ های جدید سود سپرده های بانکی هنوز به بانکداران ابلاغ نشده است، گفت: نرخ سود تسهیلات بانکی در آینده نزدیک و به تدریج کاهش می یابد.

علی دیواندری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، درباره توافق جدید بانک های خصوصی و دولتی درباره نرخ سود سپرده های بانکی درسال ۹۳ اظهار داشت: طبق توافقی که بین کانون بانک های خصوصی و شورای هماهنگی بانک های دولتی انجام شد حداقل نرخ سود سپرده ۱۰ درصد و حداکثر آن ۲۱ درصد تعیین شد.

وی با بیان اینکه نرخ سود سپرده در کوتاه مدت ۱۰ درصد و در بلند مدت ۲۱ درصد تعیین شده است، افزود: نرخ سود برای دوره های میان مدت نیز متناسب با زمان سرمایه گذاری تغییر کرد.

مدیرعامل پارسیان با بیان اینکه نرخ های سود توافقی بین کانون بانک های خصوصی و شورای هماهنگی بانک ها به بانک مرکزی ارسال شده است گفت: منتظر تأیید بانک مرکزی هستیم. البته نظر بانک مرکزی دخالت در بازار پولی نیست بلکه تلاش دارد بانک ها با توافق یکدیگر بازار را مدیریت کنند.

دیواندری درباره زمان اجرا و اعمال نرخ های سود سپرده جدید تصریح کرد: قاعدتا این نرخ ها باید از امروز لازم الاجرا باشد ولی ما هنوز کتبا چیزی به شعب ابلاغ نکردیم و منتظر دریافت بخشنامه کانون بانک های خصوصی در این زمینه هستیم.

این فعال بانکی خطاب به سپرده گذارانی که پیش از این با سودهای بالا نسبت به افتتاح حساب و سپرده گذاری در سیستم بانکی اقدام کرده اند گفت: کسانی که تا به امروز با نرخ های سود بالا سپرده گذاری کردند از این پس و تا پایان مدت سپرده گذاری شان همان سود را دریافت می کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه نرخ سود بالا ممکن است به نفع عده ای باشد که قصد سپرده گذاری در سیستم بانکی را دارند اضافه کرد: اما این نرخ برای اقتصاد کشور مناسب نیست چرا که هزینه تمام شده تولید و سایر بخش های اقتصادی را افزایش می دهد.

دیوان دری نرخ سود بالا را موجب زیان ده شدن صنعت و تولید کشور دانست و افزود: عملا ادامه این کار امکان پذیر نیست و پیش از این نمی توان اجازه افزایش نرخ سود را داد چرا که بخش واقعی اقتصاد باید فعال شود و تولیدکنندگان از تسهیلات با نرخ مناسب بهره مند شوند.

وی گفت: هرچقدر سود بانکی به اعداد بالا برسد برخی از افراد حاضر به مشارکت در فعالیت های مولد نیستند و این اصلا به نفع اقتصادی ملی نیست برهمین اساس تصمیم کانون بانک های خصوصی و شورای هماهنگی بانک ها برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی تصمیم خوبی بوده است.

مدیرعامل بانک پارسیان در مورد تغییر نرخ تسهیلات بانکی گفت: از آنجایی که پیش از این بانک ها به سپرده گذاری با نرخ های سود بالا روی آورده بودن دفعلا امکان کاهش نرخ سود تسهیلات نیست البته به تدریج و در ماه های آتی این نرخ کاهش خواهد یافت.

دیوان دری با تأکید براینکه امکان کاهش آنی و دفعی نرخ سود تسهیلات بانکی وجود ندارد گفت: تا پایان سال و حداقل طی شش ماه اول سال جاری شاهد اثرات کاهش تدریجی نرخ سود تسهیلات بر سیستم بانکی خواهیم بود.

وی گفت: از آنجایی که قیمت تمام شده پول تا الآن در سیستم بانکی بوده و اثر آن در صورت های مالی بانک ها وجود دارد فعلا سیستم بانکی نمی تواند نرخ سود تسهیلات را تغییر دهد.

به گزارش تسنیم، مؤسسات اعتباری و بانک های دولتی و خصوصی در پایان رایزنی های خود طی جلسه ای که روز گذشته داشتند کف و سقف نرخ سود سپرده های مدت دار بانکی را تعیین کردند. ‬

‫بر اساس این توافق که به اطلاع بانک مرکزی نیز رسیده است، نرخ سود سپرده های روزشمار تا یک ماه ۱۰ درصد، سپرده های سه ماهه ۱۴ درصد، سپرده های ۶ماهه ۱۶ درصد، سپرده های ۹ماهه ۱۸ درصد و سپرده های یک ساله و بیشتر ۲۱ درصد تعیین شد. ‬

‫همچنین مقرر شد بانک مرکزی برای تمامی سپرده های مدت دار نرخ مؤثر سپرده قانونی را به زیر ۱۲ درصد کاهش دهد که تعیین رقم دقیق آن منوط به بررسی بانک مرکزی شد. ‬
‫همچنین مدیران بانک های دولتی و خصوصی از بانک مرکزی خواستند اقدامات قانونی لازم را هرچه سریع تر در مورد مؤسسات غیرمجاز انجام دهد

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار