|
|
کدخبر: ۱۶۶۰۸۲

در نشست سه جانبه مقامات راه آهن ۳ کشور

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در صورت توافق با کشورهای ازبکستان و ترکمنستان ظرفیت ترانزیت ریلی بین ۳ کشور ۲ برابر می شود، گفت: این کشورها هنوز نتوانسته اند در مورد نرخ واحدی برای تعرفه حمل بار به توافق برسند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، محسن پورسیدآقایی در حاشیه برگزاری اجلاس سه جانبه رؤسای راه آهن های ایران، ازبکستان و ترکمنستان اظهار کرد: در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، ترانزیت نقش بسیار مهمی دارد و از این رو باید تقویت شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس اجلاس سه جانبه راه آهن های ایران، ازبکستان و ترکمنستان طی امروز برگزار شد تا سیاست های ۳ کشور در حوزه ترانزیت ریلی یکسان شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر از ازبکستان، پنبه و کودشیمیایی به سمت بندرعباس حمل می شود، گفت: این بار از مرزهای ترکمنستان عبور کرده و بعد از عبور از ایران به سمت بندرعباس حرکت می کند بنابراین برای افزایش ترانزیت و اعمال تعرفه یکسان و همچنین ارائه تخفیفات به صاحبان کالا با طرفهای ازبک و ترکمن وارد مذاکره شدیم.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه جو اجلاس مثبت و خوب بود، اظهار کرد: چنانچه به توافقات لازم در حوزه ریلی با این کشورها دست یابیم ترانزیت بار ۲ برابر می شود.

وی مجموع بار حمل شده بین ایران و کشورهای شمالی را یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: در صورت توافق نهایی می توانیم این میزان را به ۳ میلیون تن در سال افزایش دهیم.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نرخ تعرفه بین المللی باید بر مبنای یک نرخ محاسبه شود، گفت: در جلسه امروز نتوانستیم به نرخ واحدی برای تعرفه حمل بار دست یابیم و قرار شد پیشنهاد ایران در کشورهای ازبکستان و ترکمنستان مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه پیشنهاد ما به این کشورها بر اساس تعرفه بین المللی(MTT) شصت درصد است گفت: رؤسای راه آهن های ازبکستان و ترکمنستان اعلام کردند که اختیار تصویب این تعرفه را ندارند و باید آن را در کشورهای خود مطرح کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو کنفرانس MTT نیست در عین حال گفت: پیشنهاد عضویت در این کنوانسیون را داده ایم اما تعرفه های ما براساس MTT محاسبه می شود و مشکلی در این زمینه نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از برگزاری جلسه ای طی هفته آینده در قزاقستان خبر داد و گفت: قزاقستان منشأ صادرات گندم در منطقه است از این رو خط آهنی از قزاقستان و ترکمنستان به سمت ایران در حال ساخت است که اواخر سال جاری میلادی به بهره برداری می رسد.

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: در حوزه ترانزیت باید با ارائه تسهیلات به صاحبان کالا و همچنین انعطاف پذیر بودن مدیر رقابتی را برای جذب بار ترانزیتی فراهم آوریم.

وی با اشاره به تسهیل اعمال تخفیف در حمل کالاهایی مانند پنبه، گندم و کود شیمیایی خاطرنشان کرد: با توجه به آثار اتخاذ چنین تصمیمی در یکماه گذشته در صورت توافق ۳ کشور در اعمال نرخ تعرفه پایه ای مشترک می توانیم صاحبان کالا را به استفاده از این مسیر برای حمل کالا متقاعد کنیم.

به گفته مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه یک نرخ کلی برای کل مسیر و اعمال تخفیف مناسب رقم حاصله را می تواند به نسبت مصافت ریلی ۳ کشور تقسیم کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار