|
|
کدخبر: ۱۶۶۱۶۱

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: امروز در دیدار وزیر انرژی روسیه و وزیر نیروی ایران، تهیه طرح فنی اتصال شبکه برق روسیه به ایران در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در حالی که چندسالی است تبادل انرژی الکتریکی بین ایران و روسیه در برنامه دولتهای دو کشور قرار دارد، توافقات ضمنی به تکمیل زیرساختهای اجرای این تجارت منطقه ای انرژی در خاک دو کشور انجامیده است.

امروز نیز با حضور آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در وزارت نیروی ایران، دور جدیدی از مذاکرات بین مقامات دو کشور پیرامون این مسئله انجام گرفت.

به دلیل هم مرز نبودن دو کشور، تبادل انرژی بین ایران و روسیه باید از خاک کشوری ثالثصورت گیرد که با توجه به جغرافیای منطقه، کشور آذربایجان بهترین گزینه برای اینکار است.

تاکنون در خاک ایران خطوط انتقال برای پوشش ظرفیت این تبادل انرژی تا مرزهای شمال غربی کشور تکمیل شده و در خاک روسیه نیز امکان تبادل انرژی از مرز آذربایجان از نظر سخت افزاری به وجود آمده است.

به منظور سنکرون کامل شبکه برق بین ایران، آذربایجان و روسیه باید ساخت خط انتقال ۳۰۰ کیلوولت در مسیر روسیه – آذربایجان اجرایی شود که می توان از این خط انتقال به عنوان تنها گپ سخت افزاری موجود در این تجارت منطقه ای انرژی نام برد.

حمید چیت چیان مهرماه سال گذشته در گفت وگو باخبرگزاری تسنیماز در دست اقدام بودن اتصال شبکه برق ایران به روسیه و آغاز تبادلات انرژی با این کشور خبر داده بود.

این عضو کابینه دولت ظهر امروز پس از دیدار با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران و روسیه در صنعت برق دارای تجربه طولانی همکاری هستند و امیدواریم این مذاکرات موجب توسعه همکاری ها دو کشور در صنعت آب و برق شود.

وی فزود: توافق های ثمر بخشی در این مذاکرات صورت گرفت و گروه هایی مشخص شدند تا این مذاکرات را به نتیجه نهایی برسانند.

به گقته چیت چیان، امروز در خصوص سنگرون کردن شبکه برق سه کشور در زمینه های تبادل برق مذاکراتی انجام شده است.

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه نیز در این خصوص مذاکرات امروز در تهران گفت: امروز مذاکرات خوبی در زمینه توسعه روابط تجاری، اقتصادی و انرژی با ایران داشتیم و طرح های مشخصی در زمینه ساخت نیروگاه مشخص شد.

وزیر انرژی روسیه از در دستور کار قرار گرفتن تهیه طرح فنی اتصال شبکه برق روسیه و آذربایجان به ایران خبر داد و افزود: در این مذاکرات مقرر شد تا حجم ۵۰۰ مگاوات برق به ایران تحویل داده شود که پیش نویس این موافقت نامه میان سه کشور در حال تهیه شدن است.

وی تصریح کرد: در مورد مدرنیزاسیون و ساخت نیروگاه های ایران و خطوط انتقال برق فشار قوی گروه های کاری مشخصی تعیین شد تا ظرف یک ماه آینده امور فنی مورد نیاز را تهیه کنند.

نوواک با بیان اینکه تجربه قدیمی خوبی در زمینه همکاری با ایران در حوزه نیروگاه ها داریم، گفت: می توانیم حجم همکاری ها را تا ۸ یا ۱۰ میلیارد دلار برسانیم

این مقام مسئول در کشور روسیه در پاسخ به سوالی خاطرنشان کرد که افزایش حجم همکاری های انرژی دو کشور به ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار فقط در زمینه ساخت نیروگاه جدید، مدرنیزاسیون، خطوط انتقال برق فشار قوی و نیروگاه آبی خواهد بود و ربطی به تهاتر نفت و کالا ندارد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار