|
|
کدخبر: ۱۶۶۱۶۵

اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: اداره اطلاعات انرژی آمریکا از ثبات ۱۶ ماهه تولید نفت ایران خبر داد و اعلام کرد در ۴ ماه نخست سال ۲۰۱۴ که توافق هسته ای ژنو اجرایی شده تولید روزانه نفت ایران در رقم ۲.۸ میلیون بشکه باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود موسوم به «دسترسی پذیری و قیمت نفت و فرآورده های نفتی تولید شده در کشورها بجز ایران» از ثابت ماندن تولید نفت ایران طی ۱۶ ماه گذشته خبر داد.

بر اساس این گزارش تولید نفت ایران که در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۲.۸ میلیون بشکه در روز بوده است در ماه های ژانویه تا آوریل ۲۰۱۴ نیز در همین سطح باقی مانده است.

این در حالی است که در پی توافق هسته ای ژنو صادرات نفت ایران افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. آژانس بین المللی انرژی صادرات نفت ایران در فوریه ۲۰۱۳ را بیش از ۱.۶ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. پیش از توافق هسته ای ژنو و در دسامبر ۲۰۱۳، منابع غربی میزان صادرات نفت ایران را در حدود یک میلیون بشکه در روز اعلام کرده بودند.

توافق هسته ای ژنو در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ اجرایی شد. اگرچه تحریم نفتی ایران بر اساس این توافق لغو نشده اما محدویت ها در زمینه ارائه خدمات بیمه و کشتی به نفت ایران کنار گذاشته شده است.

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در ماه های مارس و آوریل ۲۰۱۴ ایران سومین تولید کننده اوپک شناخته شده است. عربستان با تولید روزانه ۹.۷ میلیون بشکه نفت در رتبه نخست و عراق با تولید ۳.۳ میلیون بشکه در روز در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش تولید سوخت مایع ایران شامل نفت خام و میعانات گازی در ۴ ماه نخست ۲۰۱۴ بالغ بر ۳.۴ میلیون بشکه در روز بوده که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.

بر اساس قانون تحریم نفت ایران که در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است اداره اطلاعات انرژی آمریکا موظف است هر دو ماه یک بار گزارشی در مورد وضعیت بازار جهانی نفت و تأثیر تحریم ایران بر این بازار منتشر کند. این گزارش با عنوان «دسترسی پذیری و قیمت نفت و فرآورده های نفتی تولیدشده در کشورها به جز ایران» منتشر می شود.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار