|
|
کدخبر: ۱۶۶۲۲۸

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر:

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: قالیباف شهردار تهران را متقاعد کردیم تا کمیسیونی تحت عنوان شورای عالی سیما و منظر شهری با حضور خودش ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، محمد سالاری در نشست خبری امروز خود با موضوع عملکرد کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران که ظهر امروز در ساختمان شورای شهر برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به تعاملی که بین شورای دوره چهارم و دولت تدبیر و امید رخ داده به نوعی شاهد تحقق غیررسمی مدیریت یکپارچه شهری در تهران هستیم و با توجه به اینکه همه الگوها و طرح هایی که در تهران رخ می دهد به سایر شهرها نیز منتقل می شود، امیدواریم بتوانیم از این فرصت تاریخی به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه مأموریت های حوزه معماری در طول سالهای گذشته مغفول مانده بود، ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای شهر تهران و سایر مسئولان شهرداری به این نکته اشاره کردند که کمیسیون شهرسازی و معماری بطور حتم باید تقویت شود، ضمن اینکه تهران باید در این حوزه برای سایر کلانشهرها نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: هفته گذشته بحثعضویت شهرداری تهران در مجمع جهانی شهرهای اسلامی مطرح و مقرر شد ۲ فوریت آن در جلسه آتی شورا مطرح شود.

سالاری خاطرنشان کرد: توانسته ایم از فضای ایجاد شده و حمایت مقام معظم رهبری بهره برداری کرده و در تدوین برنامه ۵ ساله دوم شهرداری احکام حوزه شهرسازی که در گذشته مغفول مانده بود را لحاظ کنیم و با حمایت اعضای شورا بودجه این حوزه را چندین برابر افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین در لحظات آخر جلسه علنی شورا در حین بررسی بودجه سال ۹۳ شهرداری توانستیم تبصره ای را به لایحه اضافه کنیم که براساس آن یک درصد از کل بودجه مدیریت شهری به تحقق مأموریت های حوزه معماری و شهرسازی اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران درباره سیما و منظر شهری نیز گفت: در این حوزه نیز توانستیم شهرداری را ملزم به ایجاد یک جایگاه ویژه برای بررسی نماهای شهری کنیم که خوشبختانه این جایگاه ایجاد شده و با تصویب نهایی ضوابط مربوط به نما شاهد ایجاد طراحی های شهری در مناطق ۲۲ گانه باشیم.

سالاری افزود: در دوره های گذشته معاونت معماری و شهرسازی از مسیر اصلی خود منحرف شده بود و عملا نسبت به تدوین دستورالعمل هایی جهت کسب درآمد استفاده می کرد اما ادامه این روند به جایی رسید که نخبگان مدیریت شهری را برانگیخت و منجر به ایجاد کمیسیون معماری و شهرسازی در شورای شهر شد که در ادامه آن مصوبات غیرقانونی در کمیسیون ماده ۵ را دیگر مشاهده نمی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شیوه نظارت فعلی که حاصل رویکرد اجتماعی و کارشناسی اعضای شورای شهر بود منجر به تقویت نظارت اجتماعی شد و شهروندان را در نظارت به امور شهر مشارکت داد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه لغو مصوبه پروژه ایران زمین در نوع خود بی نظیر بود، گفت: هرچند سرمایه گذار آن تقصیری نداشت اما مسیر اخذ مجوز اشتباه بود؛ بعد از این امر نیز شاهد لغو مجوز باغ معنوی شدیم و اخیرا نیز توانستیم با همراهی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری ۱۱۵۶ بخشنامه و دستورالعمل مغایر با طرح تفصیلی را لغو کنیم.

سالاری افزود: متأسفانه در روزهای اخیر شاهد مقابله تعدادی از شهرداران مناطق نسبت به لغو این بخشنامه هستیم. در حالی که وجود شوراهای معماری مناطق لازم و ضروری است اما برخی از شهرداران سعی دارند عدم رتق و فتق امور را به گردن شورای شهر بیندازند در حالی که دیگر نباید شاهد بخشنامه هایی مغایر با طرح تفصیلی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر برخی شهرداران مناطق بر این باورند که تعدادی از بخشنامه های لغو شده مذکور ضروری است آنها را احصا کنند تا اقدامات لازم برای لحاظ کردن آنها در سامانه طرح تفصیلی انجام شود. این آمادگی وجود دارد که موارد ذکر شده را به صورت شبانه روزی مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهمترین اولویت کمیسیون شهرسازی و معماری شامل ۲ بخش است که یکی از آنها مربوط به بخش عمومی می شود یعنی سطح عمومی عملکردی که شهرداری در شهر دارد؛ در این حوزه می توان به صیانت از باغات اشاره کرد چرا که به طور قطع شرایط موجود در این زمینه با گذشت متفاوت است.

سالاری ادامه داد: همه کسانی که با رانت مجوز تخریب باغات و کسانی که نسبت به صدور این مجوزها اقدام کرده اند در شرایط فعلی دیگر خواب راحت ندارند.

وی با تقدیر از تهرانگردی مسجدجامعی و ایجاد دغدغه در صیانت از بافت های تاریخی گفت: کمیسیون معماری و شهرسازی شورا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و طرح های مربوطه را دنبال کرده است. البته تراکم بافت های تاریخی به ویژه در مناطق ۱۲ و ۱۳ مشکلاتی را ایجاد کرده که باید رویکرد موجود در این زمینه تغییر یابد، علیرغم اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا زندگی در جوار بافتهای تاریخی یک فرصت محسوب می شود اما در کشور ما یک تهدید است در حالی که می توان با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی تغییر جدی در این رویکرد ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه طرح های موضوعی و موضعی بسیار مهم هستند و عملا تحقق طرح تفصیلی و جامع با عملی شدن آنها شکل می گیرد، گفت: قالیباف شهر تهران متقاعد شده کمیسیونی تحت عنوان شورای عالی سیما و منظر شهری با ریاست خود ایجاد کند. در این کمیسیون اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز حضور دارند و می توان گفت وجود دغدغه های موجود در این حوزه شهرداری مجاب کرد که کمیسیونی در این حوزه تشکیل دهد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار