|
|
کدخبر: ۱۶۶۴۶۷

نادر طالب زاده در گفتگو با مشرق:

می خواستیم علیه شرکتهایی که با القای غلط هراس از ایران باعثشدند فشارهای نظامی و اقتصادی فراوانی به ما وارد شود شکایت کنیم اما چه شد؟ جلوی کار ما را گرفتند و حالا هم می گویند ما منحل نکردیم.

گروه فرهنگی مشرق -شهریورماه سال قبل بنا بود دومین دوره جشنواره افق نو در تهران برگزار شود با این حال تنها مدتی کوتاه بعد از برگزاری نشست خبری این جشنواره در هفته انتهایی مردادماه، رییس سازمان سینمایی جلوی برگزاری جشنواره را گرفت. در تمام روزهای بعد از اقدام رییس سازمان سینمایی، دست اندرکاران جشنواره منتظر بودند که پاسخی مستدل درباره دلایل این اقدام بشنوند اما پاسخگو نبودن سازمان سینمایی موجب آن شد که نمایندگان مجلس پیرامون این اقدام از وزیر ارشاد سوال کنند. نتیجه دعوت به سوال این شد که هفته قبل وزیر ارشاد به مجلس فراخوانده شده و نماینده بجنورد از وی درباره دلایل تعطیلی این جشنواره سوال کرد اما نکته جالب توجه پاسخ وزیر ارشاد بود که ادعا کرد این جشنواره تیرماه ۹۲ و قبل از آغاز به کار دولت یازدهم لغو شده است! تناقض گفته های وزیر با آنچه در عالم واقع رخ داده باعثشد که به سراغ نادر طالب زاده دبیر جشنواره افق نو رفته و درباره این تناقضات از او پرسش کنیم.

***آنچه می گویند کذب محض است
طالب زاده در گفتگو با مشرق با بیان اینکه آنچه وزیر ارشاد درباره بی ربط بودن تعطیلی این جشنواره به دولت یازدهم گفته، کذب محض است گفت: «فکر می کنم سخنان ایشان بیشتر توجیه اشتباهات باشد. تعطیلی جشنواره در شرایطی انجام شد که تیم ما در حال عزیمت به نیویورک بود و از آن سو حدودا ۷۰ محقق آمریکایی برای شرکت در جشنواره به ایران دعوت شده بودند اما به ناگاه سازمان سینمایی جشنواره را تعطیل کرد و یک فرصت خوب را برای اطلاع رسانی از ایران گرفت.»



طالب زاده با ذکر این مساله که خودش هم دلیلی این تعطیلی را نمی داند خاطرنشان ساخت: «این جشنواره یک جشنواره مردمی بود که بنا بود به همراه یک کنفرانس صددرصد مردمی برگزار شود. اینکه چرا آن را منحل کردند را نمی دانم اما برای صحت نادرستی صحبتهای وزیر کافی است نامه نگاریهای صورت گرفته در این مسیر را بررسی کنند تا معلوم شود چه کسی جشنواره را منحل کرد. هیچ دلیل موجهی برای تعطیلی جشنواره ارائه نکردند مگر تصمیمات احساسی.»

***به دنبال طرح سوال بودیم که هدف غربیون از پیشبرد پروسه ایران هراسی چیست
این کارگردان و مستندساز ایرانی ادامه داد: «آقایان نه تنها جشنواره را منحل کردند که جلوی شکایت بحقی را که علیه شرکتهایی که درصدد ایجاد ایران هراسی هستند ترتیب داده شده بود گرفتند. شکایتی که ما درباره روند شکل گیری ایران هراسی غربیون ترتیب داده بودیم حتی اگر بجایی نمی رسید باز هم این ویژگی را داشت که باعثایجاد یک بار رسانه ای خوب علیه این سیاست غلط باشد. ما به دنبال طرح سوال بودیم که هدف غربیون از پیشبرد پروسه ایران هراسی چیست و خوشبختانه در همان آغاز راه هم بسیاری از رسانه های مطرح غربی در این باره گزارش و مقاله منتشر کردند اما به ناگاه جلوی کار ما را گرفتند.»



نادر طالب زاده افزود: «شکایتی که مطرح کردیم انعکاس وسیعی در اروپا و آمریکا داشت و ما به دنبال آن بودیم که به این طریق حقوقمان را مطالبه کنیم اما وزیر جدید تا از راه رسید همه چیز را منحل کرد اما به هر حال مطالبات ملت همیشه پیگیری می شود و خوشبختانه نمایندگان مجلس و کمیسیون امنیت ملی نیز خیلی خوب در این حوزه ورود کرده اند.»

***کارشان این نبوده و در این رشته تخصص ندارند
طالب زاده در پاسخ به این پرسش که آیا به روز نبودن مدیران فرهنگی دولت نبوده که باعثاین انحلال شده است به مشرق اظهار داشت: «متاسفانه آقایان از این مسائل اطلاع دقیقی ندارند چون کارشان این نبوده و در این رشته تخصص ندارند و برای همین می آیند آنها که سالها در این مسیر فعالیت کرده اند را از تخصص شان دور می کنند اما به آنها می گویم که الان دیگر شرایط عوض شده. اگر تا ده سال قبل می توانستید چنین کنید حالا نمی شود چون مردم روشن تر و آگاه تر از قبل شده اند و خیلی زود به انتقاد از چنین رویه هایی می پردازند.»

***آیا این حرفهای مضحک نیاز به مقابله ندارد
طالب زاده ادامه داد: «آنچه به عنوان موج ایران هراسی ایجاد شد ریشه دارد در سی و چند سال قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی. استارت کار آنجا خورد و هر چه جلوتر آمدیم این موج گستره تر شد تا جایی که مستندی به نام " ایرانیوم " را ساختند و سعی کردند در آن مستند با ذکرنظرات یک سری نئوکان معروف مانند برنارد لوئیس این پیام را بدهند که باید به ایران حمله کرد! این فیلم به صورت گسترده پخش می شود و پیام مقابله با ایران در آن به کرات گفته می شود. آیا این حرفهای مضحک نیاز به مقابله ندارد.»

***جلوی کار ما را گرفتند و حالا هم می گویند ما منحل نکردیم
وی افزود: «ما برای اولین بار می خواستیم علیه این پروسه به صورت قانونی شکایتی را مطرح کنیم. چرا نگذاشتند این پروسه ادامه یابد. می خواستیم علیه شرکتهایی که با القای غلط هراس از ایران باعثشدند فشارهای نظامی و اقتصادی فراوانی به ما وارد شود شکایت کنیم اما چه شد؟ جلوی کار ما را گرفتند و حالا هم می گویند ما منحل نکردیم.»



نادر طالب زاده با ذکر مثالهایی از سکوت نادرست در برابر اقدامات غربیون اظهار داشت: «ما سالها پیش از این باید علیه آنها مطالبه حق می کردیم. مگر در زمان جنگ صدام ما را مورد تهاجم شیمیایی قرار نداد و مگر مشخص نشد که این تهاجم با همکاری و دخالت آمریکاییان بوده؟ پس چرا همیشه سکوت کردیم و شکایت نکردیم؟ در عرصه جنگ نرم هم این اتفاق سالهاست دارد رخ می دهد و ما می خواستیم با آن شکایت یک حرکت سمبلیک داشته باشیم که حتی اگر به نتیجه نمی رسید بار رسانه ای بالایی داشت.»

***شهریورماه امسال جشنواره را برگزار می کنیم
وی با اشاره به اینکه جشنواره افق نو امسال حتما برگزار خواهد شد به مشرق گفت: «شهریورماه امسال دومین دوره جشنواره را با قدرت برگزار خواهیم کرد و چندین ارگان هم برای برپایی این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند.»

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار